Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Hvad skal jeg købe? / Er min computer for ~
Fra : Belial

Dato : 29-06-05 17:18

Jeg har netop købt GTA - San Andreas og må nu sande, efter ikke at have
spillet meget de sidste par år, at teknologien har overhalet mit gamle
udstyr

Jeg vil gerne have dette spil til at køre nogenlunde, så spørgsmålet er
hvilket kort jeg skal købe, og om min computer overhovedet kan trække det.
Mit udstyr er:

Athlon 1800XP (1,5 Ghz)

512 MB DDR ram

og mit nuværende grafikkort:

GeForce 3 Ti200.

Kan jeg for under 1000 kr. få et godt kort som vil fungere i spillet (helst
så jeg kan slå lidt antialiseringen til), og som min maskine kan trække?

Fra : Myt

Dato : 29-06-05 17:59

"Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan jeg for under 1000 kr. få et godt kort som vil fungere i spillet
> (helst så jeg kan slå lidt antialiseringen til), og som min maskine kan

Jeg tror du vil få mest ud af de 1000.- kr. ved at købe brugt. Jeg har set
ATI baserede 9700 kort til billige penge, måske du kan finde noget der er
bedre også. Hvad der er af nye kort der kan trække det spil, det ved jeg så
ikke.

Myt

Fra : Henrik

Dato : 30-06-05 00:11

On Wed, 29 Jun 2005 18:18:18 +0200, "Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk>
wrote:

>Kan jeg for under 1000 kr. få et godt kort som vil fungere i spillet (helst
>så jeg kan slå lidt antialiseringen til), og som min maskine kan trække?

Kender ikke spillet, men Radeon 9800 PRO til ca. 1000 kr. yder ret
godt.

Feks. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541

Du kan se ydelse her:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html

Mvh
Henrik

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-06-05 05:25

"Henrik" <henrik@NOSPAMrestore.dk> skrev i en meddelelse

> Kender ikke spillet, men Radeon 9800 PRO til ca. 1000 kr. yder ret
> godt.
>
> Feks. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541

Kender heller ikke spillet, men til 1000 kr. synes jeg også at ovenstående
er et godt bud, dog skulle du måske se om du kunne finde 300-400 kr. mere og
kigge på et GeForce 6600 GT eller dette Asus 6800 (ikke GT)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98587 (kan ikke rigtigt finde ud
af om et 6800 er hurtigere end et 6600 GT...)

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-06-05 05:49

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98587 (kan ikke rigtigt finde ud
> af om et 6800 er hurtigere end et 6600 GT...)

OBS: det skal være 6800 ikke 6800 LE som er langsommere.

mvh Frank

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-06-05 06:24

Frank K. Jensen skrev:

> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98587 (kan ikke rigtigt finde ud
> af om et 6800 er hurtigere end et 6600 GT...)

Synes også det er hammersvært at afgøre, medmindre man er noget nær PC
ekspert.
Ser man nærmere på grafikchippen er der disse forskelle;

- 6800 har DDR3 ram mod 6600GT's almindelige DDR ram
- 6800 har højere (8GB/s) hukommelsesbåndbredde
- 6800 er 256 bit hukommelsestilgang, 6600GT 128 bit
- 6800 har 12 pipelines mod 6600GT's 8
- 6600GT har såvel højere ram clock som core clock end 6800

Og så kommer det vel an på hvad for noget af ovenstående der betyder mest?

Men ærligt talt så synes jeg det er en jungle out there.

Jan

Fra : Belial

Dato : 30-06-05 07:06

> Synes også det er hammersvært at afgøre, medmindre man er noget nær PC
> ekspert.

Det må man sige! Men er der nogen af jer der ved, om min øvrige PC vil være
en flaskehals, da maskinen ift. de standarder der er idag jo ikke just er
særlig hurtig? Det er som sagt en AMD Athlon 1,5 Ghz med 512 MB ram. Hvis
jeg bare kan nøjes med at proppe et nyt grafikkort i, så er det jo cool.

Fra : Brian Lund

Dato : 30-06-05 07:13

> [...]
> jeg bare kan nøjes med at proppe et nyt grafikkort i, så er det jo cool.

Det vil gå væsentligt hurtigere med et nyt grafikkort, men med en hurtigere
CPU vil du kunne få endnu mere ud af det nye kort! :)

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 30-06-05 01:28

> [...]
(helst
> så jeg kan slå lidt antialiseringen til), og som min maskine kan trække?

Det kører rimeligt, dog uden øjeguf, på mit 9500 Pro, du kan få et nyt 9800
Pro som er væsentligt hurtigere, til under 1000 kr!

Men hvis det er muligt bør du måske også smide 5-600 kr efter en ny CPU ;)

Brian