Validering af <marquee>...
Fra : Dennis Munding

Dato : 29-06-05 11:26

Hej NG!

Nogen som kender en god løsning til at validere <marquee> i
XHTML1.0-strict??

På forhånd tak for hjælpen!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Christian Epstein

Dato : 29-06-05 11:13

Dennis Munding wrote:
> Hej NG!
>
> Nogen som kender en god løsning til at validere <marquee> i
> XHTML1.0-strict??
>
> På forhånd tak for hjælpen!
>

> Med venlig hilsen

Ja lad være med at bruge det, det er ikke et XHTML1.0 tag.

MVH
Christian E

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-06-05 11:20

Dennis Munding skrev:

> Nogen som kender en god løsning til at validere <marquee> i
> XHTML1.0-strict??

Det kan ikke lade sig gøre. Marquee er ikke, og har aldrig været en del
af nogen officiel html-standard.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-06-05 11:58

Hej Christian og Jens!
> Det kan ikke lade sig gøre. Marquee er ikke, og har aldrig været en del
> af nogen officiel html-standard.

Nej, det fandt jeg ud af, efter at jeg havde postet mit indlæg... :-/

Fandt det inde på http://www.html-faq.dk/1018.asp

Så nu er det op til den ældste af mine piger, om hun vil bruge det eller
ej - hun vil nemlig gerne bruge det på sin hjemmeside, som gerne skulle
validere i xhtml1.0-strict...
Ellers må hun leve med den fejl, det automatisk giver...

Findes der muligvis noget tilsvarende, som validerer (såfremt hun spørger)??

Men mange tak for svarene begge 2!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-06-05 11:52

Dennis Munding skrev:

> Findes der muligvis noget tilsvarende, som validerer (såfremt hun spørger)??

Man kan lave samme effekt med javascript. Jeg har ikke lige noget link,
men du kan google efter det.

Det vil bare fylde noget mere end marquee - her er teknikken jo bygget
ind i browseren.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-06-05 20:12

Dennis Munding <mail@invalid.com> skrev:

> Fandt det inde på http://www.html-faq.dk/1018.asp

Hvor jeg vist også gør tykt nar af den effekt - og også
gør opmærksom på at det ikke er valid kode.

Artiklen er mest ment som en advarsel mod at bruge
<marquee> end en opfordring

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-06-05 20:59

Hej Allan!
"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> Hvor jeg vist også gør tykt nar af den effekt - og også
> gør opmærksom på at det ikke er valid kode.

Jow-jow!
Syntes nok, at jeg sporede en vis form for ironi i artiklen...

> Artiklen er mest ment som en advarsel mod at bruge
> <marquee> end en opfordring

Har så været ved at kigge lidt efter et javascript, der kunne bruges
istedet, men jeg synes ikke, at jeg kan få dem til at fungere ordenligt, så
min datter må nok opgive sin idé...
Eller ignorere den fejl, der vil komme...

Tak for dit svar!

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-06-05 21:04

Dennis Munding <mail@invalid.com> skrev:

> Har så været ved at kigge lidt efter et javascript, der
> kunne bruges i stedet, men jeg synes ikke, at jeg kan
> få dem til at fungere ordenligt

Godt!

> så min datter må nok opgive sin idé...

Godt!

Læs endelig artiklen igen, så vil du forstå at jeg ikke kan
fordrage den slags blinkende dyt og båt - og jeg er ikke
helt alene om den mening.

Jeg ved godt at store piger elsker den slags "se hvad jeg
kan" på deres se-min-hest-side, men det vokser de nok
fra en dag?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 29-06-05 21:18

On Wed, 29 Jun 2005 21:58:55 +0200, Dennis Munding <mail@invalid.com>
wrote:

> [...]
> så
> min datter må nok opgive sin idé...
> Eller ignorere den fejl, der vil komme...

Jeg tror nok - hvis jeg blev tvunget til at bruge den effekt - at jeg
ville bruge marquee i stedet for et javascript. Godt nok kan man ikke
validere det, men at benytte et javascript til noget, hvor et html-element
alligevel virker i de fleste browsere (og garanteret også bedre end et
javascript), virker lidt for omstændigt. Derudover kan effekten af marquee
også slåes fra, hvis man ønsker det - hvilket er mere besværligt ved et
javascript.
Selvfølgelig er det en god idé, at validere sin side, men hvis det at
kunne validere, giver en tungere side, så er valideringen jo kun til for
at kunne sætte et "valid (x)html" logo på sin side.
Jeg bruger validering for at sikre mig, at browserne ikke skal gætte
hvordan de skal fortolke fejlbehæftet kode, men så længe man sørger for at
opbygningen af siden ellers validere, så tror jeg ikke, at brugen af
marquee vil ødelægge visningen i nogle browsere (selvfølgelig er der nogle
der vil mene, at effekten af marquee ødelægger designet), hvis de ikke
forstår elementet, så vil det vel bare blive vist uden bevægelse.
Hvis valideringen er så vigtig, så kan man _næsten_ ligesågodt benytte:
<script type="text/javascript">
<!--
document.write("<marquee>...</marquee>")
-->
</script>

Den eneste grund, jeg kan komme på, til at bruge javascript, er at den
form for funktionalitet nok hører hjemme i javascript. - Det hører i al
fald ikke hjemme i ens markup.

Jeg er glad for, jeg ikke er blevet bedt om at benytte marquee. Jeg ville
nok aldrig helt kunne bestemme mig for hvilken løsning, jeg ville bruge.

--
Ryan Kristensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-06-05 22:51

Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.invalid> skrev:

> <script type="text/javascript">
> document.write("<marquee>...</marquee>")
> </script>

Det bliver <marquee> ikke mere valid af - validatoren
springer bare "scriptet" over.

> Jeg er glad for, jeg ikke er blevet bedt om at benytte
> marquee.

Det er jeg blevet bedt om et par gange, og har efterfølgende
frarådet kunden at benytte det.

> Jeg ville nok aldrig helt kunne bestemme mig for hvilken
> løsning, jeg ville bruge.

Det må være webdesignerens opgave at (fra)råde kunden
til de løsninger der fungerer, dels grafisk, og dels kodemæssigt.

Har brugeren slået javascript fra i sin browser, er der lige
pludselig et "vigtigt" scrollende element på siden der ikke
fungerer

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 29-06-05 23:02

On Wed, 29 Jun 2005 23:51:05 +0200, Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

> Det bliver <marquee> ikke mere valid af - validatoren
> springer bare "scriptet" over.

Det var også derfor jeg skrev _næsten_.

> Det må være webdesignerens opgave at (fra)råde kunden
> til de løsninger der fungerer, dels grafisk, og dels kodemæssigt.

Helt enig.

> Har brugeren slået javascript fra i sin browser, er der lige
> pludselig et "vigtigt" scrollende element på siden der ikke
> fungerer

Hvis det skal scrolle, så er det nok ikke et vigtigt element

--
Ryan Kristensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-06-05 23:14

Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.invalid> skrev:

> Det var også derfor jeg skrev _næsten_.

Det så jeg først bagefter. Havde _næsten_ scrollet over siden
havde jeg sikkert set det

> Hvis det skal scrolle, så er det nok ikke et vigtigt element

Jamen, jeg ser bare så mange "vigtige" ting lavet på den
måde - og så skal det være med store røde bogstaver der
skal danse frem og tilbage - så lægger folk mærke til mit
budskab.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-06-05 08:19

Hej Allan og Ryan!

> [...]
> måde - og så skal det være med store røde bogstaver der
> skal danse frem og tilbage - så lægger folk mærke til mit

LOL
Den er fessen ind på lystavlen - skal nok fraråde hende at bruge det...

Men tak for en god gennemgang af emnet!

Fra : Benny Nissen

Dato : 30-06-05 12:11

Allan Vebel wrote:

> Jamen, jeg ser bare så mange "vigtige" ting lavet på den
> måde - og så skal det være med store røde bogstaver der
> skal danse frem og tilbage - så lægger folk mærke til mit
> budskab.

Hvorfor så ikke bare bruge <blink>VITGIT OPLYSNING!!!</blink> ?

.... det virker heldisvis heller ikke i mange browsere.

--
Benny Nissen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 30-06-05 20:22

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor så ikke bare bruge <blink>VITGIT OPLYSNING!!!</blink> ?
>

> ... det virker heldisvis heller ikke i mange browsere.

Men det gør det i IE

Både blink og marque har et lille problem, som er ligegyldigt for
flertallet, men kritisk for mindretallet. Begge kan nemlig forårsage
epileptiske anfald, det knytter sig til både skærmens frekvens og
gentagelses mønstret og der ingen måde at forudsige / aflæse hvilken
skærmfrekvens brugerne har, man kan, vist nok, via CSS tilpasse frekvensen
af gentagelsen, det mener jeg at have læst et sted, men det er ikke specielt
brugervenligt.

Men skidt med at et par epileptikere ligger og roder på gulvet, bare det
farer rundt på skærmen og blinker i rødt og gult. Det er muligt der er nogen
der syntes det er attraktivt, men det virker ikke specielt overbevisende,
hvis man tror det er det der skal til for at vække brugerens interesse.

En simpel sort tekst på en hvid baggrund der er velskrevet og fortæller det
der skal fortælles kan fastholde en bruger meget længe.

Men farver, flimmer og kulørte striber kan få en bruger til at forsvinde
lige så hurtigt som han kan ramme tilbage knappen.

Det fedeste design kan ikke hamle op med et veldefineret indhold. Hvis man
ikke har noget indhold at tilbyde, så hjælper alverdens smarte indpakninger
ikke en skid.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-06-05 20:44

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

>Men det gør det i IE

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<title>Blink</title>
charset=iso-8859-1">
</head>
<blink>
Virker ikke i IE og har aldrig gjort det
</blink>
--
Knud

Fra : Benny Nissen

Dato : 30-06-05 12:09

Ryan Kristensen wrote:
> [snip]
> men at benytte et javascript til noget, hvor et
> html-element alligevel virker i de fleste browsere (og garanteret også
> bedre end et javascript),

Jeps. Se f.eks. www.kongeaa.dk

Nederst på siden i den blå bjælke farer noget tekst rundt, som man ikke
kan læse i FF, men godt i IE.

--
Benny Nissen

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-06-05 21:32

Benny Nissen <news@bennynissen.dk> skrev:

> Jeps. Se f.eks. www.kongeaa.dk
>
> Nederst på siden i den blå bjælke farer noget tekst rundt,
> som man ikke kan læse i FF, men godt i IE.

Hos mig er det omvendt - det farer meget stærkt fra højre
mod venstre i FF1.0, og står stille med større skrifttype i
IE6.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 01-07-05 10:00

Allan Vebel wrote:

> Hos mig er det omvendt - det farer meget stærkt fra højre
> mod venstre i FF1.0, og står stille med større skrifttype i
> IE6.

Hmm ... var vel også det jeg skrev ... eller ihvertfald mente.
I IE kommer teksten ind fra højre ved reload af siden, men bliver så
stående stille. I FF farer teksten afsted hele tiden så hurtigt, at man
(jeg) ikke kan nå at læse den.

--
Benny Nissen

Fra : Tomasz Otap

Dato : 30-06-05 08:17

Dennis Munding proclaimed as follows:
> Har så været ved at kigge lidt efter et javascript, der kunne bruges
> istedet, men jeg synes ikke, at jeg kan få dem til at fungere ordenligt, så
> min datter må nok opgive sin idé...

Ellers er der en lille stak her:
http://slayeroffice.com/?c=/content/code/lspace_marquee.html
(kig i højremenu under DOM/Javascript ellers)

Aequitas sequitur funera

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-06-05 08:45

Hej Tomasz!
"Tomasz Otap" <tomasz@otap.justRemoveThis.dk> skrev i en meddelelse
> Ellers er der en lille stak her:
> http://slayeroffice.com/?c=/content/code/lspace_marquee.html
> (kig i højremenu under DOM/Javascript ellers)

Tak for linket...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-06-05 21:38

Dennis Munding wrote:

> Har så været ved at kigge lidt efter et javascript, der kunne bruges
> istedet, men jeg synes ikke, at jeg kan få dem til at fungere
> ordenligt, så min datter må nok opgive sin idé...

Om det er lavet med <marquee>...</marquee> eller med javascript - det er
stadig lige distraherende og irriterende at se på, imho.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 01-07-05 13:21

Hej Erik!
> Om det er lavet med <marquee>...</marquee> eller med javascript - det er
> stadig lige distraherende og irriterende at se på, imho.

Det kan du have ret i, men jeg vil nu sige (med fare for at blive lynchet!),
at Johnny W. R. er kommet med den bedste begrundelse for ikke at bruge det:

Epileptikere --> epileptiske anfald!

Jeg kan godt mindes, at der har været noget skriveri om det før - jeg havde
bare glemt det - en fatal fejl!
Så nu er jeg 100% sikker på, at jeg vil fraråde min datter på det kraftigste
at bruge <marquee>!

Mange tak for dine ord!