Behandling af indvendig pudset ydermur
Fra : Dennis

Dato : 29-06-05 10:51

Hejsa..

Jeg har lavet et kælderrum, hvor jeg gerne vil har de rå pudsede mure
synlige..
Dels for at opretholde maximal mulighed for at murværket kan ånde, og dels
fordi det ser fedt ud..

Nu er problemet så bare at muren ikke blev så jævn i farven som jeg havde
forventet.. og jeg er også lidt nervøs for om murere i al evighed vil
drysse lidt "murstøv" så snart man rører ved muren.

Derfor søger jeg en smart løsning, der ikke lukker for muren, og stadig
beholder strukturen i mureværket synlig, men fjerner de skavanker som jeg
frygter vil komme,

Findes der nogle gode ideer, råd eller vidundermidler?
Eller er min frygt helt ubegrundet?

Mvh Dennis

Fra : anders majland

Dato : 29-06-05 12:08

> Findes der nogle gode ideer, råd eller vidundermidler?
> Eller er min frygt helt ubegrundet?

Male den med et produk som f.eks Skalflex Silikatmaling - det har vi på
næsten alle indvendige vægge. http://www.skalflex.dk/show.asp?ID=99

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-06-05 21:01

> [...]
> forventet.. og jeg er også lidt nervøs for om murere i al evighed vil
> drysse lidt "murstøv" så snart man rører ved muren.

Du kunne jo kalke dem. Ikke med almindelig havekalk, men kulekalk. Det
holder, det kan ånde, og det ser hammer flot ud.

Mvh Maria

Fra : anders majland

Dato : 29-06-05 21:55

> Du kunne jo kalke dem. Ikke med almindelig havekalk, men kulekalk. Det
> holder, det kan ånde, og det ser hammer flot ud.

Btw så har jeg en kalksprøjte i det midtjyske - Sådan en der er lavet til at
kalke stalde mm indvendigt. Så tager det ikke længe at kalke en kælder, men
det sviner selvfølgeligt lidt ... Men det er meget hurtigere end med kost

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-05 08:57

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:42c30b27$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
men
> det sviner selvfølgeligt lidt ... Men det er meget hurtigere end med kost

Er det en som kunne udlejes en gang når nu man skal have kalket sit hus ?

--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B

Fra : anders majland

Dato : 30-06-05 09:41

> Er det en som kunne udlejes en gang når nu man skal have kalket sit hus ?

Ja det var det jeg forsøgte at skrive uden at det skulle være af en annonce

Men til udendørs brug (som var det jeg købte den til) har jeg lidt blandede
erfaringer. Det skal være næsten vindstille for at det virker ordenligt ...

/Anders Majland

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-05 10:00

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:42c3b170$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

blandede
> erfaringer. Det skal være næsten vindstille for at det virker ordenligt

Det var det i går aftes fx.

Det ville have været en god dag.

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-06-05 21:35

Dennis <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev:

> Derfor søger jeg en smart løsning, der ikke lukker for
> muren, og stadig beholder strukturen i mureværket

Du kunne male med Cempexo - det bruger jeg til mit
hus udvendigt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : John Vedsegaard

Dato : 30-06-05 09:09

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Du kunne male med Cempexo - det bruger jeg til mit
> hus udvendigt.
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk

Jeps Cempexo (også kaldet Cement pulver maling) er stærkere end almindelig
kalk også lidt dyrere men ikke meget.

John

www.taform.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-05 09:24

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message

> "Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Jeps Cempexo (også kaldet Cement pulver maling) er stærkere end almindelig
> kalk også lidt dyrere men ikke meget.

Hvis nu man har et kalket hus, så kan man vel ikke bare male det over med
Cempexo maling ?
Ikke at jeg har tænkt mig det.

Fra : anders majland

Dato : 30-06-05 09:47

> Hvis nu man har et kalket hus, så kan man vel ikke bare male det over med
> Cempexo maling ?
> Ikke at jeg har tænkt mig det.

Nej det skal afrenses først... Men jeg kender dog nogen der har haft gode
erfaringer med Skalflex Silikatmaling på en kalket mur - men der har nok
ikke været meget kalk tilbage ....

Sidste år rensede vi murene helt ned (pga alger/lav) - for derefter at
kalke, men jeg synes ikke det holder særlig godt ... Skulle jeg gøre det
idag ville jeg nok have valgt en en silikatmaling istdet for alm kulekalk
selvom prisen er en hel anden....

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-05 10:01

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:42c3b171$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> idag ville jeg nok have valgt en en silikatmaling istdet for alm kulekalk

En kalket mur ser nu flot ud, jeg tror vi beholder dem kalkede.

Fra : anders majland

Dato : 30-06-05 10:27

> En kalket mur ser nu flot ud, jeg tror vi beholder dem kalkede.

Du skal tæt på for at kunne se forskel på en silikatmaling og kalk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-05 11:11

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:42c3baf3$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...

> Du skal tæt på for at kunne se forskel på en silikatmaling og kalk

OK, jeg har ikke set det nogle steder, så måske...
Men arbejdet med at afrense kalken bliver jo også hårdt, hvis man ville
vælge at male huset i stedet.

Fra : anders majland

Dato : 30-06-05 12:11

> OK, jeg har ikke set det nogle steder, så måske...
> Men arbejdet med at afrense kalken bliver jo også hårdt, hvis man ville
> vælge at male huset i stedet.

Det vil jeg heller ikke anbefale medmindre det meste kalk alligevel. Men
vores udhus var misligeholdt i mange år - tror ikke det var kalket i 10år
før vi overtog det. Første år prøvede vi at at kalke med kost efter at have
fjernet løst puds/kalk. Det holdt ikke... Sikkert mest pga mos/lav på
murværker som vi ikke var helt i bund i. Så andet år rensede jeg det ned med
en højtryksrenser med roterende børster (terrasserenser) og det så ud til at
den kom helt i bund. Dernæst fik det noget algefjerner (påført med
malerpistol) og så igen kalk (med kalksprøjten). Men det holder altså ikke
så godt som vi havde håbet. Det fik dog også kun 2 gange kalk sidste år ...
Men det er på godt 200m2 med 4 høje gavle så der er mange m2 at
rense/male/kalke så jeg tror at vi bare prøver at kalke ovenpå igen ...

Fra : John Vedsegaard

Dato : 30-06-05 14:08

> "John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message

> Hvis nu man har et kalket hus, så kan man vel ikke bare male det over med
> Cempexo maling ?
> Ikke at jeg har tænkt mig det.

Jo, det kan man faktisk godt.

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-05 14:26

> Jo, det kan man faktisk godt.

Vil det ikke skalle af, det gør kalken nogle få steder nu ?

Fra : anders majland

Dato : 30-06-05 17:00

> Jo, det kan man faktisk godt.

Citat fra et kandu indlæg jeg ikke kan finde resterne af:"men da jeg kom
hjem med Cempexo'en, står
der på bøtten "må ikke andvendes oven på kalk" ???? Hvad nu? Er der nogen af
jer, der kender til det her?? "

/A