Knallert 45 hastighed
Fra : Mick Johansen

Dato : 29-06-05 10:09

Hej alle,

Ja, det er et emne der er blevet gennemtæsket her i gruppen, men
alligevel har jeg ikke kunnet finde svar på mine spørgsmål.

Har for nyligt købt en Peugeot SpeedFight2, som "desværre" kan køre
mere end de foreskrevne 45km/t. Jeg kører normalt ikke ret meget mere,
men på den anden side følger man vel trafikken, hvis man kan; det skal
siges, at jeg primært kører i byen. Jeg har fået oplyst af den
tidligere ejer, at knallerten altid har kunnet køre mere end de
45km/t, og at den kom sådan fra butikken. Så der er altså ikke lavet
tun/ændringer på den.

Men hvad nu hvis jeg bliver stoppet? Jeg har hørt, at politiet tager
et mobilt rullefelt med visse steder, og at man får en bøde for hvad
knallerten potentielt kan køre.. og så ryger kortet sikkert, hvilket
jeg naturligvis helst vil undgå. Læser jeg på politi.dk, koster enhver
hastighedsoverskridelse 500,- i bøde, men andre steder står der, at
man bruger samme bøde med procentoverskridelse som ved biler. Kører
man f.eks. 60km/t, får man altså bøde for 33% overskridelse i
pågældende zone.

Nogen der kan afklare mine tvivl?

Jeg har iøvrigt ved tests opdaget, at den kører ca. 10km/t mindre end
hvad speedometeret viser. Det gør jo bare forvirringen komplet ;)

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 29-06-05 15:46

"Mick Johansen" <mick-j@modz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidligere ejer, at knallerten altid har kunnet køre mere end de
> 45km/t, og at den kom sådan fra butikken. Så der er altså ikke lavet

Sådan er det på de fleste. Måske de aller nyeste modeller ikke kan køre for
hurtigt.

> Men hvad nu hvis jeg bliver stoppet? Jeg har hørt, at politiet tager
> et mobilt rullefelt med visse steder, og at man får en bøde for hvad
> knallerten potentielt kan køre.. og så ryger kortet sikkert, hvilket

Du får ikke en bøde for hvad din scooter KAN køre, du får bøde for det du
har kørt og er målt til. Har de ikke din hastighed får du måske kun for at
den er ulovlig (kr.1000,-), men ellers er bødetaktsten som du selv skriver
længere nede, det er procentsatserne der gælder, og de tæller fra 45km/t som
udgangspunkt. Jeg mener at det er 70% = betinget frakendelse og ny
køreprøve, altså 45*1.7=76,5km/t.

> Nogen der kan afklare mine tvivl?

Det håber jeg da at jeg har.

> Jeg har iøvrigt ved tests opdaget, at den kører ca. 10km/t mindre end
> hvad speedometeret viser. Det gør jo bare forvirringen komplet ;)

"Sådan er det bare" :) Passer den ikke op til 45-50km/t?
Kontroller evt. om selve triptælleren, odometer, passer. Det må max afvige
3%, større afvigelse, både på tæller men også selve viseren kan skyldes
forkert størrelse fordæk, evt. for lidt eller meget luft alt efter
afvigelsen.

Fra : Hekto

Dato : 29-06-05 15:57

In article <cb2ac31e.0506290109.482dc2cd@posting.google.com>, mick-
j@modz.dk says...
> [...]
>
> Jeg har iøvrigt ved tests opdaget, at den kører ca. 10km/t mindre end
> hvad speedometeret viser. Det gør jo bare forvirringen komplet ;)

Roooolig nu!

1. DU må ikke køre mere end 45 km/t ... det er HASTIGHEDSBEGRÆNSNINGEN
på køretøjet. Selv om den kan køre 48, må du kun køre 45!!!

2. Der må ikke være lavet konstruktive ændringer. Dette kan omgås på en
Peugeot, inden for visse grænser, så den alligevel kan køre stærkere.

3. Du får kun taget kørekortet hvis du overskrider
hastighedsbegrænsningen med 60%.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : RpR

Dato : 02-07-05 13:03

> Men hvad nu hvis jeg bliver stoppet? Jeg har hørt, at politiet tager
> et mobilt rullefelt med visse steder,

Det er vist kun set i Randers indtil videre, du skal ikke regne med det
bliver standard foreløbigt.

> [...]
> man bruger samme bøde med procentoverskridelse som ved biler. Kører
> man f.eks. 60km/t, får man altså bøde for 33% overskridelse i

Hvis du er blevet snuppet med under 60% overskridelse (45km/t medmindre du
kører i en zone med lavere grænse), så koster det 500,- + en indkaldelse til
syn hvor knallerten skal være lovlig, præcist som med MC eller bil.

Kørte du 60% eller derover koster det 1500,- og en betinget frakendelse af
kørekortet, dvs en ny køreprøve, og så også en tur forbi synshallen som det
andet.

> Nogen der kan afklare mine tvivl?

Ja da

> Jeg har iøvrigt ved tests opdaget, at den kører ca. 10km/t mindre end
> hvad speedometeret viser. Det gør jo bare forvirringen komplet ;)

Det er meget normalt.
Men det er dit ansvar at knallerten ikke kan køre mere end 45km/t (speedo
kan godt vise 50 - 55km/t), og hvis den er plumberet som foreskrevet i
typegodkendelsen, så kører den heller ikke hurtigere. (så der er pillet i
din, sikkert fra forhandlerens side)

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Mick Johansen

Dato : 03-07-05 11:07

> Det er vist kun set i Randers indtil videre, du skal ikke regne med det
> bliver standard foreløbigt.

Måske ikke, men skulle det ske, resulterer det så i at man skal betale
for den potentielle max. hastighed istedet for hvad man faktisk har
kørt?

> [...]
> kører i en zone med lavere grænse), så koster det 500,- + en indkaldelse til
> syn hvor knallerten skal være lovlig, præcist som med MC eller bil.

Dvs. hvis jeg bliver nuppet med 50-70km/t (op til ca. 59%
overskridelse), koster det 500,- i fartbøde samt 1500,- for at køre på
en ulovlig knallert samt synsgebyr? Og så beholder de vel
knallerten..?

> [...]
> kan godt vise 50 - 55km/t), og hvis den er plumberet som foreskrevet i
> typegodkendelsen, så kører den heller ikke hurtigere. (så der er pillet i

Tror du man evt. kan få plomberet den igen hos en forhandler?

Tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 04-07-05 21:25

> Måske ikke, men skulle det ske, resulterer det så i at man skal betale
> for den potentielle max. hastighed istedet for hvad man faktisk har
> kørt?

Utænkeligt. En knallert 45 vil på sådan et rulle felt snildt rende mere en
de 45km/t. Hvor meget er selvfølgelig svært at sige, men du vil næppe komme
til at betale herfor.

> [...]
> overskridelse), koster det 500,- i fartbøde samt 1500,- for at køre på
> en ulovlig knallert samt synsgebyr? Og så beholder de vel

1000,- for at den er ulovlig. Det kostede det mig sidst :)

> Tror du man evt. kan få plomberet den igen hos en forhandler?

Hvis du er heldig at han har stumperne...Hvis der er pillet ved
udstødningen, så regn med en ny - den skal være original og sådan en starter
ved ved omkring 1200,- og opefter alt efter mærke/model.

Fra : RpR

Dato : 05-07-05 10:19

> 1000,- for at den er ulovlig. Det kostede det mig sidst :)

Yep, 500,- for hastigheds bøden, 500,- fordi der er foretaget konstruktive
ændringer på køretøjet. Det er iøvrigt billigere at sige at en ven har
foretaget indgrebene, så hvis de spør så har du ikke lavet det selv

> [...]
starter
> ved ved omkring 1200,- og opefter alt efter mærke/model.

T. Hansen sælger en hel række EU godkendte og CE-mærkede udstødninger der er
100% lovlige til en EU 45km/t knallert, men ikke på 30'erne. Der har været
en hel del diskussion om hvorvidt potterne er lovlige i DK, da de groft set
er tun-potter med en plumb i forrøret så de ikke kører stærkere end den
lovlige. Men de er meget meget billigere end en org. En org. til en Aprilia
Rally koster svjh i nærheden af 4500,-, hvor en Tecnigas Basic fås til
~500,-.
En kammerat har skrevet ind til et sted i staten jeg ikke lige kan sætte
navn på i øjeblikket, og han fik svar at potterne var godkendt i EU, og
således også i DK. Han har altid en udskrift liggende i hjelmboksen :-]

Hvis nogen er interesserede i en kopi så får jeg lige fat i ham.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~