Skal lærere kunne fyres af biskoppen?
Fra : Per Rønne

Dato : 29-06-05 03:49

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirkeogtro/artikel:aid=256936

bl.a. se følgende passus:

==
Vatikanet har mellemstatslige aftaler med en række lande, som
fastlægger, hvilken støtte den katolske kirke skal have fra staten. Det
gælder blandt andet i Spanien, hvor offentligt ansatte lærere kan fyres
af den lokale, katolske biskop, hvorefter staten skal betale
erstatningen, hvis fyringen overskrider reglerne på arbejdsmarkedet.
==

Hvad siger I? Skal den lokale biskop i Danmark kunne fyre lærere i
folke- og gymnasieskolen, som underviser på en måde, han ikke kan lide?
Eller skal vi opretholde det nugældende system?

Det kunne man jo spørge de katolikker her i landet om, som er så ivrige
efter at få afskaffet statskirken, bl.a. gennem en ændring af føringen
af ministerialbøgerne {kirkebøgerne} som de ønsker overflyttet til
kommunerne - noget ganske dyrt at foretage. Er det de i virkeligheden
ønsker en /katolsk/ statskirke, hvor det er kirken der er overordnet
staten, i stedet for en /luthersk/ statskirke, hvor det er staten der er
overordnet kirken?

FUT dk.politik {en FUT der naturligvis kan overrules}
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-06-05 12:17

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Hvad siger I? Skal den lokale biskop i Danmark kunne fyre lærere i
>folke- og gymnasieskolen, som underviser på en måde, han ikke kan lide?

Selvfølgelig skal han ikke det.

>Eller skal vi opretholde det nugældende system?

Ej heller. Der er ingen grund til at opretholde et dårligt system, blot
fordi et endda dårligere kan tænkes. Statskirken skal afskaffes.

/Rasmus
--
"Common Sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen"

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-06-05 15:56

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i en
meddelelse news:pl05c1d4nlu499jr3f3u4sdga6oi6cu0bf@4ax.com...
> [...]
>
> Ej heller. Der er ingen grund til at opretholde et dårligt system, blot
> fordi et endda dårligere kan tænkes. Statskirken skal afskaffes.

Hip, hip, hurrah - et stærkt synspunkt - hellere i dag end i morgen.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 29-06-05 17:07

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i en
> meddelelse news:pl05c1d4nlu499jr3f3u4sdga6oi6cu0bf@4ax.com...

> Hip, hip, hurrah - et stærkt synspunkt - hellere i dag end i morgen.

Ja, og min holdning er som bekendt, at statskirken skal opretholdes, og
at det er staten der styrer kirken, ikke omvendt. Vi skal ikke have en
synode der optræder som et selvstændigt politisk magtcenter - som vi ser
det i USA.
--
Per Erik Rønne

Fra : Heidelberg

Dato : 30-06-05 16:45

Helt enig. Istemmer fullstendig.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://heidelberg.no

Free Heidelberg Mail
http://heidelberg.zzn.com

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-06-05 13:05

"Per Rønne" wrote:

> Hvad siger I? Skal den lokale biskop i Danmark kunne fyre lærere i
> folke- og gymnasieskolen, som underviser på en måde, han ikke kan
> lide? Eller skal vi opretholde det nugældende system?

Ingen af delene - systemerne er begge uhensigtsmæssige.

> [...]
> i virkeligheden ønsker en /katolsk/ statskirke, hvor det er kirken
> der er overordnet staten, i stedet for en /luthersk/ statskirke, hvor

Jeg er en af "de katolikker". Og nej, det er ikke det, vi i virkeligheden
ønsker.

> FUT dk.politik {en FUT der naturligvis kan overrules}

Tak. Jeg følger ikke politik.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 29-06-05 17:07

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> Ingen af delene - systemerne er begge uhensigtsmæssige.

> Jeg er en af "de katolikker". Og nej, det er ikke det, vi i virkeligheden
> ønsker.

Hvad er det så jeres biskop /i virkeligheden/ ønsker sig?

> Tak. Jeg følger ikke politik.

Det var jo netop af den grund at jeg gjorde, som jeg gjorde det; nu kan
tråden uden problemer køre separat i 2-3 forskellige {men relevante}
nyhedsgrupper.

--
Per Erik Rønne

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-06-05 18:48

"Per Rønne" wrote:

> Hvad er det så jeres biskop /i virkeligheden/ ønsker sig?

Han ønsker sig i sit stille sind, at den katolske kirke i Danmark samt de
andre trossamfund uden for folkekirken bliver ligestillet med denne.

Vores biskop har ikke mig bekendt været aktiv i den offentlige debat.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Heidelberg

Dato : 30-06-05 16:48

On Wed, 29 Jun 2005 18:06:33 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Hvad er det så jeres biskop /i virkeligheden/ ønsker sig?

All kontroll. Spesielt hvis det er den biskop jeg kjenner gjennom det
danske katolske bladet Katolsk Orientering.

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://heidelberg.no

Free Heidelberg Mail
http://heidelberg.zzn.com

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 30-06-05 16:43

spam@husumtoften.invalid (=?ISO-8859-1?Q?Per_R=F8nne?=) wrote in message news:<1gywigs.2xym8s1h2mgntN%spam@husumtoften.invalid>...
> [...]
> overordnet kirken?
>
> FUT dk.politik {en FUT der naturligvis kan overrules}

Vi lever i et pluralistisk dansk samfund, hvor adskillelsen mellem
folkeskole og kirke har været effektueret siden 1933. Og for os virker
det utænkeligt at genindføre det gejstlige tilsyn, der fungerede i
Danmark indtil 1933. - Ikke desto mindre er vi nødt til at acceptere
at andre lande holder fast ved elementer af deres "kulturarv" og en
mulighed for, at en biskop i den katolske kirke kan fyre lærere, der
ikke lever op til den katolske kirkes standarder. Disse standarder
skal naturligvis ikke overføres til Danmark, men vi skal heller ikke
dømme det spanske system udfra vores danske evangelisk-lutherske
tanker.

I kapitel 2 af Andy Hargreaves "Undervisning i videnssamfundet" bliver
der lagt op til, at en vigtig rolle for en lærer er at repræsentere en
modpol til videnssamfundets individualisering af normer og værdier, og
fremhæve nogle af de vigtige overordnede værdier (de efterfølgende
punkter er citat fra Hargreaves):
- Karakterdannelse
- Fællesskab
- Sikkerhed
- Engagement
- Selvberoenhed
- Kosmopolitisk identitet
- Kontinuitet og kollektiv hukommelse
- Sympati
- Demokrati
- Personlig og professionel modenhed

Og selvom kirken naturligvis ikke skal overtage en dominerende rolle i
folkeskolen, vil en del af disse værdier være repræsenteret i den
katolske kirkes fundament (med undtagelse muligvis af
demokratitanken). - Og i endnu højere grad i den danske
grundtvigianske kirkeforståelse og undervisningssyn.

Mvh. Jacob Tranholm

Fra : Allan Knaap

Dato : 29-06-05 06:22

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> folke- og gymnasieskolen, som underviser på en måde, han ikke kan lide?
> Eller skal vi opretholde det nugældende system?

Det bliver forhåbentligvis aldrig en realitet i Danmark. Den navlestreng der
eksisterer mellem stat og kirke skal skæres over, og det kan kun gå for
langsomt.

> [...]
> ønsker en /katolsk/ statskirke, hvor det er kirken der er overordnet
> staten, i stedet for en /luthersk/ statskirke, hvor det er staten der er

En af Biskop Czeslaw Kozon's våde drømme ?. Skulle da ikke undre mig spor at
den katolske kigger med misundelige øjne på de lande hvor den katolske kirke
har mere pondus end tilfældet er i Danmark.

Allan Knaap

Fra : Per Rønne

Dato : 29-06-05 06:43

Allan Knaap <nauclerus@msn.com> wrote:

> [...]

> eksisterer mellem stat og kirke skal skæres over, og det kan kun gå for

Så kirken kan få lige så meget magt over staten, som den i realiteten
har i USA? Så en synode kan vedtage fordømmelser af regering og
folketing? Så hellere det nuværende system.
--
Per Erik Rønne

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 29-06-05 11:55

> Hvad siger I? Skal den lokale biskop i Danmark kunne fyre lærere i
> folke- og gymnasieskolen, som underviser på en måde, han ikke kan lide?
> Eller skal vi opretholde det nugældende system?

Hvis det sker håber jeg samtlige unge, lærerstuderende og lærere går i
kraftig protest.
Det ville være et forfærdeligt tilbageskridt for nationen.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 30-06-05 13:32

Per Rønne wrote:
> [...]

der lagt op til, at en vigtig rolle for en lærer er at repræsentere en
modpol til videnssamfundets individualisering af normer og værdier, og
fremhæve nogle af de vigtige overordnede værdier (citat fra Hargreaves):
[...]

katolske kirkes fundament (med undtagelse muligvis fra demokratitanken).