Tør luft
Fra : Bo Poulsen

Dato : 28-06-05 22:02

Hej Gruppe

Blot en lille strø tanke her sidst på aften

I forlængelse af snakken der har været om rust i flasker, er jeg kommet til
at tænke på om det ikke er muligt at montere en køle tørrer foran flasken
i.f.m.fyldning af den.

Efter at have googlet lidt omkring har jeg dog fundet ud af at en køletører
til højtryk er en vandvitigt dyr dims. Men på den anden side hvis den
monteres før kompressoren ville udgiften til den kunne bringes voldsomt ned.

En køletører er, som det fremgår af ordet et "køleskab" der tørrere luft. De
kendes fra fryse tørret mad (den type der bruges expiditioner til Himalaya)
Den fungere ved at luften ledes hen over en køleflade der lige over fryse
punktet og på den måde sænkes luftens temperatur til under vandet dugpunkt.
Da kold luft kan inde holde mindre fugt en varm luft vil vandt kondensere på
kølefladen og den vil kunne af tappes som vand.

En stor fordel ved at kunne montere den efter kompressoren ville være at
luften er af kølet efter den er blevet komprimeret, hvilket ville betyde at
flasken ikke ville blive så varm.

Jeg må nok erkende at jeg ikke tror at det er så lige til, men jeg er villig
til at modtage input til dem der måtte have nogle.

Blot en lille strø tanke her sidst på aften

Bo Poulsen

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-06-05 22:16

"Bo Poulsen" <frenning@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Blot en lille strø tanke her sidst på aften

Hvordan tørrer de egentligt flasker når man trykprøver dem på Force og andre
steder. Jeg er ikke sikker men SVJV fyldes flaskerne med vand og der sætte
50 % overtryk på. Derpå tømmes flaskerne og de damptørres på en eller anden
måde ?

Allan Hansen

Fra : Bo Poulsen

Dato : 28-06-05 23:05

Hej Allan

Jeg har taget kontakt til Force for at høre dem. Håber at høre fra den en af
dagende. Jeg poster svaret i denne tråd.

Bo Poulsen

Fra : Bo Poulsen

Dato : 29-06-05 18:32

Hej Allan

Så kom svaret fra Force. Når flasken har været trykprøvet så bliver den
blæst tør med tør luft.

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-06-05 06:14

For at få tør luft ud af en kompressor gælder det om at effektivt køle
luften efter hvert trin i kompressoren, rens de køle flader der er og søger
for frisk kølig luft i kompressorummet. Man kunne også sætte en almindelig
køltørre efter første trinnet hvor der normalt ikke er mere end 20 bar. Den
ville tage det meste.

At køle luften før den kommer til kompressoren er ikke nok da der mangler en
effektiv vandudskiller efter kølningen.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-06-05 07:46

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> At køle luften før den kommer til kompressoren er ikke nok da der
> mangler en effektiv vandudskiller efter kølningen.

Det er ikke helt rigtigt.
Hvis man lader luften afkøle over en køleflade på 3-5 grader,
så vil det blive afsat en masse fugt på kølefladen.

De fleste aircondition anlæg har en eller anden form for
afløb, for at komme af med kondensvand.

Jeg har set en netside et eller andet sted, hvor man
solgte lufttørreanlæg til at sætte før kompressoren,
så det er noget der findes kommercielt.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-06-05 07:49

> Det er ikke helt rigtigt.
> Hvis man lader luften afkøle over en køleflade på 3-5 grader,
> så vil det blive afsat en masse fugt på kølefladen.

Men ikke en effektiv vandfjerner, i meget af den luft der kommer igennem er
der tåge i. Det er en fordel ved airconditioner da den så ikke tørre luften
helt ud.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-06-05 08:26

> Men ikke en effektiv vandfjerner, i meget af den luft der kommer
> igennem er der tåge i. Det er en fordel ved airconditioner da den så
> ikke tørre luften helt ud.

Der vil altid være en residual mængde,
så man undgår ikke en vandudskiller i kompressoren,
men den kan da nebringe vandmængden, således
at kompressoren har mindre arbejde med vandudskilning,
Det skulle gerne resultere i en mere tør luft ved kompressor
udgangen. Men måske er det marginalt.

Søren Arnvig

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-06-05 09:08

Køletørrings princippet bruges jo allerede af Bauer på deres nyere
vandudskillere. Der er det gjort ved at lade den højkomprimerede luft
passere igennem en lille boring, der ender ud i et større kammer. Det at
luften tvinges igennem den lille boring og dermed rigtigt højt op i
lokalhastighed og trykstigning - trykfald, giver en afkøling ned til -20
grader. Så dannes der øjeblikkelig iskrystaller af luftfugten, disse bliver
så fanget når de smadrer ind i kammerets væg.
De glider ned og ender med at blive luftet ud ad drænskruen /
autoudlufteren.

Så der er kun en lille del tilbage for molecular sieve (kattegrus) i
filteret at skulle udtørre.

JZC