Div boks med automatisk højde - dog mindst~
Fra : Skindbeni

Dato : 28-06-05 16:16

Kan man lave en div boks, der har automatisk højde afhængig af tekst
indholdet, men dog mindst x-antal pixels som minimumshøjde?

Skindbeni
alias Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-06-05 17:04

Skindbeni wrote:
> Kan man lave en div boks, der har automatisk højde afhængig af tekst
> indholdet, men dog mindst x-antal pixels som minimumshøjde?

ja.

brug 'min-height' i dit stylesheet.
.... det virker desværre bare ikke i IE (som så meget andet).

--
Benny Nissen

Fra : Kristian Antonsen

Dato : 28-06-05 17:33

Du kan benytte Microsoft's dynamiske funktion 'expression()' for at få
min-height til at fungere i Internet Explorer.

Eks:
#et-id {
overflow:hidden;
height:expression(
this.scrollHeight < 300? "300px" : "auto" );
}

I dit dokument skriver du så fx.
Her er noget indhold af en DIV.

Boksen vil så altid minimum være 300 pixels høj i de fleste browsere(Har
selv prøvet i Internet Explorer, Mozilla, Opera).

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-06-05 18:37

On Tue, 28 Jun 2005 18:33:08 +0200, Kristian Antonsen <kristian@derfor.dk>
wrote:

> Du kan benytte Microsoft's dynamiske funktion 'expression()' for at få
> min-height til at fungere i Internet Explorer.
[snip]
> Boksen vil så altid minimum være 300 pixels høj i de fleste browsere(Har
> selv prøvet i Internet Explorer, Mozilla, Opera).

Nej, det vil _kun_ virke i IE, men man kan sagtens bruge min-height, til
de browsere der forstår det.
#elemId {
min-height:300px;
}
<!--[if IE]>
#elemId {
height:expression(this.scrollHeight < 300? "300px" : "auto" );
}
<![endif]-->

På den måde vil det virke i alle nyere browsere samt IE.

--
Ryan Kristensen

Fra : Kristian Antonsen

Dato : 29-06-05 20:11

Jeg mente naturligvis:
#et-id {
overflow:hidden;
min-height: 300px;
height:expression(
this.scrollHeight < 300? "300px" : "auto" );
}

Hvilket vil virke i Internet Explorer og alle browsere der kender til
min-height.

"<!--[if IE]>" er desuden en meget dårlig løsning.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 29-06-05 21:22

On Wed, 29 Jun 2005 21:11:08 +0200, Kristian Antonsen <kristian@derfor.dk>
wrote:

> "<!--[if IE]>" er desuden en meget dårlig løsning.

Hvorfor?

--
Ryan Kristensen

Fra : Kristian Antonsen

Dato : 29-06-05 22:41

<!--[if IE]> fungerer ikke på Mac med Internet Explorer og nogle andre.
Når min løsning fungerer bedre på langt de fleste platforme, og det giver
samme resultat, så kan jeg ikke se hvorfor den skal bruges.

CSS-løsningen er ganske simpelt kompatibel på flere platforme end
"<!--[if IE]>"-løsningen.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 29-06-05 23:43

On Wed, 29 Jun 2005 23:41:16 +0200, Kristian Antonsen <kristian@derfor.dk>
wrote:

> <!--[if IE]> fungerer ikke på Mac med Internet Explorer og nogle andre.

Nej, det gør det selvfølgelig ikke, men expressions fungere heller ikke på
mac IE.

> Når min løsning fungerer bedre på langt de fleste platforme, og det giver
> samme resultat, så kan jeg ikke se hvorfor den skal bruges.

Når mac IE alligevel ikke kan afvikle expressions, så vil jeg ikke mene,
at den ene fungerer bedre end den anden.
Ved at bruge conditional comments, så kan man trods alt få siden til at
validere.

> CSS-løsningen er ganske simpelt kompatibel på flere platforme end
> "<!--[if IE]>"-løsningen.

De eneste IE, hvor conditional comments ikke fungerer er mac ie, så css
løsningen vil kun være kompatibel på én platform mere. - Men når det
alligevel ikke kommer til at virke af den grund, så er der vel ikke nogen
grund til at bruge ikke valid kode.

Er der i øvrigt nogen der kender en statistik, der adskiller mac ie
brugere fra win ie brugere?
Det er jo ved at være et stykke tid siden mac ie blev droppet, så mon ikke
snart brugerne er skiftet til andre browsere?

--
Ryan Kristensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-06-05 09:24

Ryan Kristensen skrev:

> Er der i øvrigt nogen der kender en statistik, der adskiller mac ie
> brugere fra win ie brugere?

FDIM: <http://fdim.dk/?vis=page&ID=73>

IE 5.2 ligger på en 10.-plads med 0.2% af brugerne.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-06-05 09:22

Kristian Antonsen skrev:

> <!--[if IE]> fungerer ikke på Mac med Internet Explorer

Det gør expression heller ikke.

> og nogle andre.

Hvilke andre?

> CSS-løsningen er ganske simpelt kompatibel på flere platforme end
> "<!--[if IE]>"-løsningen.

Uenig.

Ifølge siden herunder virker expression på IE 5-6 til Windows (samme som
conditionals). I en række browsere bliver udtrykket blot ignoreret (som
ved en conditional), men Netscape 4.x vil forsøge at fortolke
expression-udtryk - noget der kan give stærkt uønskede resultater.

Bruger man conditionals, vil koden for alle browsere der ikke kan læse
conditionals blot fremstå som en kommentar - derfor er risikoen for at
ødelægge noget minimal. Expression er ikke valid kode, og derfor kan man
ikke være sikker på hvordan browsere vil fortolke det uden at afprøve
det. På siden herunder er der udover NN4 listet to browsere (bl.a.
Konqueror 2.x) hvis håndtering af expression er ukendt.

<http://www.dithered.com/css_filters/nonvalidating/expression.html>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristian Antonsen

Dato : 30-06-05 18:24

Ja, jeg indrømmer gerne at min påstand blev ret tynd, da jeg ikke kunne
finde den side jeg ville relatere til. Læste en masse om lige præcis
Expression og det du brugte for et par dage siden, men kan ikke finde siden.