Andet multimedie
PSP9 - Eksport i højt format
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-06-05 14:52

Jeg har brug for at indsende en PSP9 fil til en trykker. Desværre
er han ikke tilfreds med opløsningen til tryk på A4-ark. Jeg har
sendt ham et jpg-billede (1782 x 1260 pixels) og det er muligvis
også for lidt. Han brokker sig mest over teksten, der følger med.
Den bliver automatisk konverteret fra vektorgrafik til
rastergrafik ved eksporten og bliver derved uldent i kanten. Jeg
har prøvet at gemme filen som Encapsulated Postscript, men det
blev heller ikke så godt.

Har nogen af jer et forslag til hvordan jeg kan lave et bedre
format til en trykker. Han har ikke selv PSP9.

Lars

Fra : KNL DtP

Dato : 28-06-05 15:56

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse

> Har nogen af jer et forslag til hvordan jeg kan lave et bedre
> format til en trykker. Han har ikke selv PSP9.

Du kan vælge at upsample/resample/interpolere (ved ikke hvad PSP kalder dette)
til den ønskede opløsning, ved at gætte sig til de manglende pixels. Dette giver
et uldent og soft billede - men det må siges at være bedre end synlige pixels
eller slet intet billede...

A4 (210 x 297 mm) i 266 PPI svarer til 2.199 x 3.110 pixels.

Teksten har du sikkert sat op i PSP, og for at bevare dette som tekst og ikke
bitmap, så bør du ekspotere til en PDF-fil. Kan du ikke dette direkte i
programmet, kan du sikkert printe til en PS-fil og køre denne igennem Destiller.

Dermed kan du sende dit billede i den rette opløsning (omend ikke optimal
kvalitet), og teksten i vektor.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 30-06-05 08:09

> A4 (210 x 297 mm) i 266 PPI svarer til 2.199 x 3.110 pixels.

Jeg har øget opløsningen til dit forslag.

> Dermed kan du sende dit billede i den rette opløsning (omend
ikke optimal
> kvalitet), og teksten i vektor.

Nej, jeg kan godt se at det ikke er optimalt. Jeg har derfor endt
med at gemme min grafikdel fra PSP9 som et jpg. Så har jeg
installeret PageMaker og indlæst billedet som baggrund. Ovenpå
dette har jeg så skrevet teksten. Jeg må erkende at den nye
udskrift bliver _markant_ flottere når det køres over Pagemaker
og det vil vores trykker også gerne bruge.

Tak for hjælpen

Lars