CSS, problemer med et rekursitvt udtryk
Fra : Kasper Johansen

Dato : 27-06-05 16:45

Hej gruppe.

Jeg har forsøgt mig at lave en dropdown-menu fra en guide via.
www.alistapart.com (jeg har dog kun taget udgangspunkt i det arbejde de har
lavet, jeg har ikke lavet min ved hjælp af en liste).

Den virkede også rigtig godt, indtil jeg forsøgte (via. PHP) at lave en
dynamisk opsat rekursiv menu.

Ved korrekt opsætning af CSS (good-game IE, die MS) har jeg lavet min CSS
således:

..menu_top td div{
display: block;
}

Dette får min underliggende DIV-boks til at vise sig, men også samtlige
andre DIV-bokse underliggende denne (lige meget om de ligger under andre
elementer) bliver også vist, hvilket bestemt ikke er meningen. Når et
underliggende element har andre underliggende elementer vil disse elementer
således også blive vist.

Hvordan kan jeg fortælle mit CSS at det kun er det bestemte underliggende
element der skal vises (altså kun de DIV-bokse der ligger under classen, og
ikke under classens andre elementers DIV-bokse).

I kan se mit problem her:

http://notater.lir.dk/kasperogthomas (under menuen "Test1"), hvor den åbner
alle submenus (virker kun i FF indtil videre, da jeg som udgangspunkt
udvikler i FF og retter til i IE).

Alle tips, tricks og hjælp modtages med kyshånd.

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Peter Westh

Dato : 27-06-05 19:02

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgangspunkt udvikler i FF og retter til i IE).
>

> Alle tips, tricks og hjælp modtages med kyshånd.

Så vidt jeg kan gennemskue bliver du nødt til at lave det som en liste; kin
sådan kan du få det rette, entydigt hierarkiske forhold mellem elementerne.

MVH

Peter

Fra : Kasper Johansen

Dato : 27-06-05 19:55

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg kan gennemskue bliver du nødt til at lave det som en liste;
> kin sådan kan du få det rette, entydigt hierarkiske forhold mellem
> elementerne.

Du mener altså at grunden til at mit CSS-"udtryk" virker rekursivt på alle
underelementer at den definerede type, er fordi jeg har bygget min menu op
ved hjælp af tables, hvorimod lister ikke har denne rekursive virkning på
alle underelementer?

Jeg takker for svaret og prøver at lave noget ud fra det :)

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Peter Westh

Dato : 27-06-05 21:35

> [...]
> ved hjælp af tables, hvorimod lister ikke har denne rekursive virkning på

Ja, mit gæt er at browseren ikke kan hitte rede i, hvad der er
underelementer til hvad. Hvordan præcis hhv FF og IE tolker tabeller ved jeg
dog ikke.

/P

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-06-05 20:42

Kasper Johansen skrev:

> .menu_top td div{
> display: block;
> }

Ovenstående fanger div elementer liggende i en tabelcelle (td) et
eller andet sted under noget med klassen .menu_top.

> Dette får min underliggende DIV-boks til at vise sig, men også
> samtlige andre DIV-bokse underliggende denne

Det er altså helt korrekt opførsel.

> Hvordan kan jeg fortælle mit CSS at det kun er det bestemte
> underliggende element der skal vises (altså kun de DIV-bokse
> der ligger under classen, og ikke under classens andre
> elementers DIV-bokse).

I princippet kan du klare det med child-selektoren:

..menu_top td > div{ /* A */ }

..menu_top > td div{ /* B */ }

..menu_top > td > div{ /* C */ }

A fanger div-elementer der ligger direkte under en tabelcelle, hvor
tabelcellen baere skal ligge inde i "noget" med klassen menu_top.

B fanger div-elementer der ligger inde i td-elementer der ligger
direkte under et (tr)-element med klassen .menu_top.

C fanger div-elementer der ligger direkte under en tabelcelle der
igen ligger direkte under et tr-element med klassen menu_top.

Jeg gætter på at det er A du har brug for... *men* desværre forstår
IE ikke en hujende fis af child-selektoren. Derfor er ovenstående
kode ikke meget værd hvis IE også skal være med.

Du kan enten bruge en klasse til at skelne mellem den yderste og de
inderste div-elementer i tabelcellen, eller du kan bruge endnu en
descendant-selektor (som IE forstår) til at skelne:

..menu_top td div{ /* Her rammer vi alle div'er i tabellen /* }

..menu_top td div div{
   /* Her rammer vi først et niveau længere inde */
}

..menu_top td * div{
/* Denne her fanger også div'er der er lagt ind i andre elementer
(under tabelcellen) - fx <td><form...><div> */
}

> http://notater.lir.dk/kasperogthomas (under menuen "Test1"),

NB: Du har et par mindre valideringsfejl på siden. Det er en god
ide at få dem rettet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen