Skærme
Fijala 3554
Fjernsyn på TFT - hvordan?
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-06-05 14:58

Hej alle

Jeg har netop bestilt en Dell 20" Widescreen TFT og udover den primære
brug med computeren, er det også ideen, at den skal fungere som
sekundært fjernsyn. Jeg er dog meget i tvivl om de løsningsmuligheder
der findes på markedet netop nu, da jeg vist har nogle ønsker der ikke
kan opfyldes med blot et produkt på nuværende tidspunkt!

Jeg kunne godt tænke mig følgende muligheder:

- Se TV på min fladskærm uden brug af computer - helst med mulighed for
fjernbetjening. (Ekstern TV-tuner?)
- Høre radio på højttalersystemet, som har flere typer af indgange -
også helst med fjernbetjening (Ekstern tuner med både tv og radio?)
- Optage/encode TV på computeren (Intern PCI-tuner?)

Det er essentielt, at jeg har tv-funktionaliteten uden at skulle tænde
computeren og køre det via denne.

Derudover ser jeg måske også nogle problemer mht. opløsning, da skærmen
kører 1680x1050 - hvilke tunere kan håndtere dette på en pæn måde eller
er der slet ikke noget problem?

Håber I kan hjælpe lidt og fortælle, hvilke muligheder der findes for at
ovenstående kan realiseres!

På forhånd tak

Mvh Tommy Ipsen

Fra : hansen

Dato : 27-06-05 16:43

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der slet ikke noget problem?
>
> Håber I kan hjælpe lidt og fortælle, hvilke muligheder der findes for at

Du er lidt heldig. Da du bestilte skærmen tænkte du måske ikke over, at den
foruden VGA- og DVI-indgang også har både S-Video- og Komposit-indgang.
Det betyder bl.a., at skærmen foruden at være tilsluttet to computere
(VGA/DVI) OGSÅ kan have tilsluttet fx. løs tv-tuner OG løs dvd-afspiller
direkte til skærmen og skifte med en af knappene. Sidstnævnte to uden brug
af computer.
Vil du optage tv på computeren anbefales det at købe et eksterne (USB)
tv-kort

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-06-05 18:22

Hej Hansen

> [...]
> direkte til skærmen og skifte med en af knappene. Sidstnævnte to uden brug

Det er ikke kun held - jeg er klar over, at skærmen har disse
tilslutninger, men prisen var den afgørende faktor i købsbeslutningen.
Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvilket setup jeg skal have for at
opfylde de ønsker jeg skitserede i spørgsmålet.

> Vil du optage tv på computeren anbefales det at købe et eksterne (USB)
> tv-kort

Hvis jeg alligevel skal have flere enheder som eksempelvis en ekstern
tv-tuner og et mpeg-encoder kort vil jeg nok være disponeret for at købe
enten 150'eren eller 500'eren fra Hauppauge.

Hvad vil resultatet forøvrigt være hvis jeg tilslutter en ekstern
tv-tuner til skærmen - en tv-tuner kan typisk levere 1024x768 eller
1280x1024, men skærmen viser 1680x1050 - så der er både problem med
selve opløsningen og skaleringen - hvordan håndteres dette og hvilket
resultat kan jeg forvente?

Mvh Tommy

Fra : Edmund

Dato : 28-06-05 14:08

Tommy Ipsen wrote:
> hvordan håndteres dette og hvilket
> resultat kan jeg forvente?

Har du ikke en DVD afspiller med S-Video- og Komposit-udgang du.

--
Mvh Edmund

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 28-06-05 17:18

Edmund wrote:

> Har du ikke en DVD afspiller med S-Video- og Komposit-udgang du.

Nej - hvorfor?

Tommy

(*) problem med forskellig opløsning og skalering mellem skærm og tuner

Fra : Rasmus Westh

Dato : 24-09-05 22:49

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> wrote in message
> [...]
> kan dog ikke helt gennemskue, hvilket setup jeg skal have for at opfylde

Kan du egentlig ikke bare finde en gammel VHS video eller ligende og bruge
den som tuner?

//Rasmus