"kompliceret" falsk URL i spoof-mail
Fra : Kasper Jensen

Dato : 27-06-05 14:30

Jeg får ofte spoof-mails fra f.eks. PayPal og eBay.
Jeg afslører dem nemt ved at køre musen hen over linkene for at se, om
de rent faktisk fører til PayPals og eBays sites.
Nedenstående er lidt mere tricky. Der kom to gange en fejlmeddelelse op
med, at "et objekt var ventet", så jeg fik ikke mulighed for at se den
rigtige URL nederst på skærmen (jeg valgte så ikke at klikke på URL'en
for at se, hvad der skete). Jeg er så gået ind i kildekoden, hvorfra jeg
har sakset dette:

sans-serif" style="font-weight:400"><span style="font-weight:700">
from a
foreign IP address and we have reason to belive that your account was
used
by a third party without your authorization.<br><br>
If you recently accessed your account while traveling, the unusual log
in attempts
may have been initiated by you.
Therefore, if you are the rightful account holder, click on the link
below to log into your account and follow the
href="http://203.117.148.20/.paypal/index.php"
onMouseOver="a('https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_login-run');return
true"
onMouseOut="b()">https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_login-run

temporarily suspend
your account.<br>

Da jeg ikke forstår ret meget html, så kunne jeg egentligt godt tænke
mig en forklaring på, hvad meningen egentligt er. Jeg spekulerer på, om
man snart (allerede?) kan forvente, at når man kører musen over et falsk
link, så får man ikke afsløret det, fordi det med html er muligt at vise
en anden URL, selv når man ruller musen henover URL'en, end den som man
faktisk vil blive ført hen til, hvis man klikker på URL'en...(?)

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-06-05 14:42

Kasper Jensen wrote:
> [...]
> rigtige URL nederst på skærmen (jeg valgte så ikke at klikke på URL'en
> for at se, hvad der skete). Jeg er så gået ind i kildekoden, hvorfra jeg

<snip>

> [...]
> en anden URL, selv når man ruller musen henover URL'en, end den som man
> faktisk vil blive ført hen til, hvis man klikker på URL'en...(?)

Ja, hvis man bruger e-mailprogrammer der kan fortolke html og
javascript, så risikerer man at blive snydt af ovenstående trick.

I dette tilfælde virker tricket ikke, fordi der er en fejl i javascriptet.

-----

onMouseOver="a('https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_login-run');return
true"
-----

Denne burde virke korrekt, i den forstand at
"http://203.117.148.20/.paypal/index.php" bliver udskiftet med
"https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_login-run" i det øjeblik
musepilen rammer linket (MouseOver).

Det går så galt her:

-----
onMouseOut="b()">https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_login-run
-----

Hvor den falske URL skulle være indsat i b-parantesen som ovenfor, men
ikke er det. Derfor får du en fejlmeddelelse.

(Med forbehold for at jeg ikke fatter en bjælde af javascript)

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : John

Dato : 27-06-05 15:32

"Kasper Jensen" skrev i en meddelelse

> Jeg får ofte spoof-mails fra f.eks. PayPal og eBay.
> Jeg afslører dem nemt ved at køre musen hen over linkene for at se, om de
> rent faktisk fører til PayPals og eBays sites.
> Nedenstående er lidt mere tricky.

Måske ka' du ha' glæde af følgende:
http://www.snapfiles.com/get/phishguard.html

Mvh John

Fra : Kasper Jensen

Dato : 27-06-05 16:03

> Måske ka' du ha' glæde af følgende:
> http://www.snapfiles.com/get/phishguard.html

Hvis jeg nu alligevel _altid_ tjekker URL'en i adresselinien på IE, når
jeg har trykket på et link, vil du så stadig mene, at jeg har nogen
glæde af omtalte program?

Fra : Kent Friis

Dato : 27-06-05 16:15

Den Mon, 27 Jun 2005 17:02:37 +0200 skrev Kasper Jensen:
> [...]
>>
> Hvis jeg nu alligevel _altid_ tjekker URL'en i adresselinien på IE, når
> jeg har trykket på et link, vil du så stadig mene, at jeg har nogen

Det kan du heller ikke stole på, der er masser af måder at snyde på.

Den mest sikre løsning er kun at indtaste fortrolige ting (herunder
passwords) på sider hvor du selv har indtastet URL'en.

Det bliver naturligvis kun endnu bedre, hvis du lader helt være med
at clicke på links fra skumle e-mails

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 27-06-05 20:38

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kan du heller ikke stole på, der er masser af måder at snyde på.

Oki. Jeg har da i flere år undret mig over den i adresselinien viste URL
på flere sites (f.eks. på cdon.com).
Er det noget, som man kan snyde med i html? (det ville lige være sagen
til næste års aprilsnar

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-06-05 22:20

Kent Friis wrote:

> Det bliver naturligvis kun endnu bedre, hvis du lader helt være med
> at clicke på links fra skumle e-mails

Allerhelst bruger man en klient, der ikke
understøtter det.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-06-05 07:36

Kasper Dupont wrote:

> Allerhelst bruger man en klient, der ikke
> understøtter det.

Netop. Jeg bruger selv Outlook 2003 til mails (og Thunderbird til NG's),
og den bedste funktion er absolut "Konverter til plaintext", så jeg
læser alle mine mails som ren tekst. Så er det ret let at se disse
forsøg på spoof.

--
Benny Nissen

Fra : John

Dato : 27-06-05 16:24

> [...]

> Hvis jeg nu alligevel _altid_ tjekker URL'en i adresselinien på IE, når
> jeg har trykket på et link, vil du så stadig mene, at jeg har nogen glæde

Sikkert ikke, Kasper :)

Mvh John