tomater og agurker ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 27-06-05 09:35

jeg havde tomater og agurker i nogle små potter. og de blev plantet ud i
drivhuset for ca 2 uger siden.. men jeg synes nu de ser så sølle ud. de
nederste blade på agurkerne er blevet gule. og der er heller ikke for meget
liv i mine tomater. der er dog blomst på dem nu. og de er ca 60 cm høje.
stænglerne er ikke meget tykkere end en blyant, hvor imod min nabos tomat
stængler er på tykkelse som en god rød pølse. dette er min første gang med
drivhus.. men hvad gør jeg forkert ? for meget vand eller ?
skal agurker bindes op ?
mine chili og peber gror perfekt ude i drivhuset..

mvh klaus

Fra : Pilen

Dato : 27-06-05 14:39

Det er meget svært at lave gode tomat og agurkeplanter selv .
Tomater skal have 22-24 grader når de spirer og derefter skal de have en
masse ekstra lys og kun 16-18 graders varme for at blive kraftige i
væksten
..
Det er ikke nok at have dem i vinduet der er for lidt lys og for meget
varme
..
Agurker kræver næsten det samme , dog lidt varmere når de er spiret men
stadigvæk masser af ekstra lys .
Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-06-05 18:19

"Pilen" <mjyden@sol10.dk Fjern (10)> skrev i en meddelelse
> [...]
> varme
> .
> Agurker kræver næsten det samme , dog lidt varmere når de er spiret men

Når man ikke starter for tidligt, er ingen af delene spor vanskeligt, og det
er sjovt at følge væksten helt fra begyndelsen, især med Agurk, hvor det går
så utroligt stærkt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 20:40

Pilen wrote:
> Det er meget svært at lave gode tomat og agurkeplanter selv .
> Det er ikke nok at have dem i vinduet der er for lidt lys og for meget
> varme

Ingen problemer her.

Jeg sår tomaterne omkring 1. april og agurkerne i slutningen af april.

I år plantede jeg så tomaterne ud i drivhust omkring 1. maj og agurkerne
omkring 25. maj - lidt tidligt for begge - men vejret var til det i år.

De bliver en smule ranglede i vindueskarmen - men efter et par uger i
drivhuset er de ligeså fine, som de købte planter og nu fylder de hele
drivhuset.

Jeg lader ca hver trredie stamme-agurk sidde til tidlige agurker, og der har
vi allerede høstet de første 15 agurker og der er også i fuld gang med at
blive skabt på sideskudene.

Så her fungerer det fint med at så selv - og det gør det da lidt sjovere,
når man selv har sået dem

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-06-05 19:44

"Pilen" <mjyden@sol10.dk Fjern (10)> skrev:

> Det er meget svært at lave gode tomat og agurkeplanter selv .

Jeg har absolut ingen problemer haft med at lave mine egne tomatplanter
fra frø. Jeg vil nærmest påstå, at det er svært at gøre noget alvorligt
galt - personligt har jeg ihvertfald ikke den store forstand på
dyrkning af grønsager, men det går alligevel ganske glimrende.

--
Morten http://miljokemi.dk