Havgus- den rigtige version
Fra : Tom Poulsen

Dato : 26-06-05 11:08

Kære Søren og alle andre der måtte været interesseret i hvorfor at jeg
bliver svinet til.

En gruppe personer fra Greve Sportsdykkerklub forespurgte for nogle år siden
hvad det ville koste at chartre Havgus. De fik oplyst prisen 4000,- pr døgn.
Dette var beregnet på skibet der blev anvendt dengang, 14 m lang og en
passager kapasitet på 8 dykkere. Det er det skib der oprindeligt hed Havgus
i mit regi. I dag kalder vi dette skib "GamleGus, BetteGus, eller Gamle
Havgus" eller andet for at adskille mellem den og det nye skib jeg har
indsat i liveaboard service. De fleste der er i stand til at læse og som har
undersøgt sagerne en lille smule, vil fra diverse hjemmesider (også min
egen) og medier vide at det nye skib er _væsentligt_ større. Det er 23 m
lang, har en passager kapasitet på 12 dykkere og ligeledes op til 4 crew.
Det eneste der er det samme er skibsnavnet som jeg har valgt at videreføre,
nemlig Havgus.

For de fleste mennesker i denne verden, er det hurtig hovedregning at når et
større skib skal bevæge sig igennem vandet koster det mere brændstof og
sliddele end når et mindre skib skal gøre det samme. Det vil samtidig sige
at når prisen på selve skibet der sejles med, stiger fra noget der ligger på
750.000 kr til et der koster 2.000000 kr, ja så stiger den charter pris der
skal opkræves pr døgn. I dette tilfælde er prisen for 2005 steget til 5000,-
kr pr døgn.
For sæsonen 2004 var prisen fastlagt til 4500,- kr pr døgn, dette var før at
søfartsstyrelsens nye regler havde effekt og skibet skulle udstyres og synes
i henhold dertil.

Det var desværre vanskeligt for nogen personer med den gamle pris, at forstå
denne prisstigning, da de mente at den pris der var et par år gammel stadigt
måtte være gyldig, uagtet at skibet ikke var det samme. Problemet opstod da
gruppen fra Greve Sportsdykkerklub ønskede at booke mig til en 3 dages tur
her i år, netop anvendende det nye skib.
Jeg vil godt understrege at jeg har ikke noget imod selve Greve
Sportsdykkerklub som sådan, f.eks. havde vi en fin tur for få uger siden,
hvor netop et medlem derfra var et velkommen inslag på denne tur.

Efter debat med gruppen der stammer fra Greve Sportsdykkerklub ydede jeg den
service at slå halv skade, således at prisen blev fastsat til 4500,- pr døgn
for deres tur. Dermed gav jeg den service at sejle for dem på de betingelser
og priser der var gyldig forrige år.

3 uger inden tur afgang var det klart aftalt hvilken vrag der skulle dykkes,
dette skulle foregå på den sædvanlige måde, med et vrag om dagen.
Det betyder at min medhjælper skal lave en stabil påbinding på vraget. Min
erfaring fortæller mig at kun udvalgte erfarne dykkere kan overlades denne
opgave og det var ikke mit indtryk at gruppen her indeholdt folk i den
kategori.
På Havgus dykker man for at _se_ vragene, ikke så meget for at skrive
skibsnavne i en logbog, det er det reelle det drejer sig om her. Det betyder
at man koncentrerer sig om et dykkersted om dagen. Mange vrag har en lidt
begrænset sigt, så derfor får man ikke ret meget ud af at foretage kun et
enkelt dyk på stedet, på 2 dyk vil man få en bedre oplevelse ud af det.

På trods af at vragene havde været aftalt i 3 uger, forlangte gruppen
pludseligt at dykke to seperate vrag pr dag ved deres ankomst på skibet.
Deres ønsker om hvilken der skulle dykkes, var geografisk spredt. Den eneste
måde hvor det kan lade sig gøre at nå dette på, er hvis jeg lægger
gashåndtagene ned. Når der ligger 2 x V12 maskiner i et skib og man giver
gas, ja så sluger det ekstra brændstof. I tilfældet Havgus, så forbruger vi
dermed 280 L diesel pr driftstime. Denne ekstraudgift vil jeg ikke påtage
mig, hvis folk ønsker at sejle ræs, så må de selv betale derfor.
Ud over den utrolige mængde spildtid som deres 2-vrag-pr-dag ønsker ville
medføre, er der så lige det faktum at den der var ansvarlig for påbinding på
vragene, ville blive udsat for et betydelig dykkebelastning.

Her er så situationen, at der er en gruppe som ikke vil betale hvad det
kostede at chartre skibet og yderligere forlanger at jeg skal strække mig
længere og længere. Vi havde en situation med yderligere manglende betaling
af charterprisen da de mødte op. Der var kun indbetalt svarende til 4000,-
pr døgn og sagt at det var beløbet der var blevet aftalt med en af mine
faste medhjælpere. Desværre var det ikke muligt at komme i kontakt med ham
på daværende tidspunkt, så jeg valgte at lade tvivlen komme dem til gode.
Efterfølgende turen var afviklet, måtte de økonomiansvarlige erkende at
dette var ikke tilfældet og har nu lovet at betale de 4500,- som der var
klokkeklare aftale omkring.
Der var en åbenbart tro på at nogen i gruppen ejede hele verden og derfor
kunne tillade sig en generel uforskammet opførsel. Helt ærligt, hiv venligst
2 mil op ad baglommen, så kan man købe et nysynet erhvervs skib med
passagertilladelse, fyld brændstoftankene op, og derefter kan man gøre gøre
_helt_ hvad der nu er morsomt i dette sekund. Indtil da, så er
spillereglerne lidt anderledes.

Mit kontaktperson for bookningen og aftalerne omkring alt på denne tur er
Villy Rasmussen, men det er mit indtryk at der var nogle turdeltagere der
overhovedet ikke var klar over hvad der var betingelserne og det er dem der
blevet rigtig tudefjæs. Det får dem til at tro at der er både kok der varter
dem op, en divemaster der blander gas, en meterolog der styrer vinden og en
ubegrænset sejlads med ubegrænset hastighed.
Til det kan jeg kun sige, at der var lavet klare aftaler forinden at turen
løb af stablen.

Den første dag ville de dykke M-403 og Kronprinz Wilhelm. M-403 er typisk
småskummel og har begrænset sigt, så derfor kræver den flere dyk for at få
noget ud af det.
Efter at de havde dykket to dyk på M-403, måtte de indrømme det var en bedre
idé at gøre det på den måde.

2. dagen var der for meget vind til at dykke, så derfor var vi blæst inde i
Anholt havn. Jeg har desværre ikke mulighed for at styre vind og vejr,
beklager men det rækker mine kræfter ikke til.

3. dagen fik de deres ønske om to seperate vrag opfyldt, deres nye
vragplaner blev lavet dagen dagen før. Der blev dykket på U-251 med et
bøjedrop uden fastbinding, af hensyn til tid og min medhjælpers dykkeprofil.
Dagens anden vrag var sneglehus vraget, hvor vi lavede påbinding af skibet.
Det betød at vi kunne ligge med ro på skibet og der var dermed nogle af
turdeltagerne der fik tid til at foretage 3 dyk den dag.

At folk i denne gruppe ikke havde gjort sig klar indbyrdes hvad det var man
havde aftalt og booket, er et problem der eksisterede internt. Det har ikke
noget med mig at gøre.
Jeg forsøger at imødekomme de af deres ønsker der er realistiske og har
måtte høre på meget brok på turen over ting der ikke er min skyld.

Efterfølgende er der så nu denne person der synker så dybt som at lave en
hotmail konto i mit navn, udgive sig for at være mig og skrive en kæmpe gang
bullshit på denne nyhedsgruppe. Så må jeg konstatere at gruppen bestående af
Willy, Søren Berg Jensen, Karsten Panek,
Søren Damgaard, Kim Larsen, Henrik Rasmussen, Flemming Holm, Morten, Mogens
Braae (Fl. Holm)" indeholder en person der forhåbentlig har en utrolig
dårlig smag i munden.

Villy har meldt ud til mig at der er ikke ham der har lavet dette gang
bullshit, så må de resterende turdeltagere jo så selv om at rense deres gode
navn og rygte ved at enten tone rent flag her på gruppen. Eller om de vil
leve med at have den gang lort til at sidde på sig.

Til Tony : jeg har bemærket at du har solgt Hydrobia, så jeg må konstatere
at du ikke kunne leve op til de lovmæssige krav der påhviler charterskibe.
Der har jeg så valgt at være seriøs og takle søfartsstyrelsen synskrav lige
på og hårdt. Det kræver nogle dybe åndedrag og en stor sum penge at leve op
til de krav der påviler nybyggede skibe under dansk skibsregister.
Som du nok selv bemærkede da du var skibsejer så vil dykkere ikke betale
for det som det reelt koster sejle, derfor skal man kun gøre dette hvis man
personligt er yderst entusiastisk vragdykker og vil igennem turene få sit
eget dykkebehov dækket.

Det er blevet bemærket at jeg ikke har noget konkurrence fra andre
liveaboards i Danmark, hvorfor mon det kan være ?????????

Med venlig hilsen

Tom Poulsen, Havgus
Denne mail er afsendt fra www.havgus.dk websitet og stammer derfra fra den
rigtige Tom Poulsen. Alle andre e-mail adresser der måtte dukke op er derfor
falske og hvis jeg får fat i vedkommende kan han påregne retsag for
injurier.

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 26-06-05 20:25

Kære Tom og andre interesserede.

Jeg ved ikke hvem der har lavet det første famøse indlæg. Det er min
opfattelse, at hvis man ønsker at rejse kritik skal det ske i eget navn og
ikke under anonymitet eller andres navne. Det er der vist ingen uenighed om.

Når jeg læse dit indlæg, har jeg svært ved at genkende de faktuelle forhold
omkring turen. Jeg synes derfor, at det er vigtigt at få fastslået, at du
udbyder "live on board ture" på kommerciel basis. Det betyder, at når du
stiller en pris så kan kunden enten vælge at accepter prisen eller blive
væk. Faktum i denne sag er, at vi i 2004 aftale pris og tidspunkt for turen.
Du fik ligeledes - i henhold til aftalen - et forskud ved bookningen. Når
du acceptere at arrangere en tur til en aftalt pris, er alle omkostninger
herefter for din regning og risiko. Du har kun en opgave, det er at levere
varen! Derfor er din lange historie om omkostninger ved drift af din båd kun
en gang "Tudefjæs".

Jeg kan forstå og acceptere, at du som skipper vil være sikker på, at skibet
er fastgjort sikkert på vraget, og at du derfor vil bruge en dykker som du
har tillid til. Når du ønsker at bruge din egen dykker til at binde på, så
kan jeg ikke forstå, at din dykker herefter skal have et langt dyk på
vraget. Din dykker skal være til disposition for skipper og ikke lege på
vraget. Husk på, at du driver HAVGUS på kommerciel basis! At du vil bruge
din egen dykker til at binde skibet på vraget, skal ikke være en
undskyldning at nedgøre dine betalende turgæster. Derfor synes jeg, at du
skal holde dig fra at vurdere andre dykkers kvalifikationer. Det har du
ingen forudsætninger for!

Hvad jeg imidlertid ikke forstår er, at du som skipper også vil dykke på
vragene. Du dykker også alene og da du kom op fortalte du stolt at du havde
penetreret vraget. Hvis der sker noget med dig dernede - Gud forbyde at
dette skulle ske - havde du ikke sikret dig, at der er nogle tilbage om bord
der kan sejle skibet tilbage. (Jeg kan i øvrigt oplyse dig, at jeg og Willy
har de nødvendige søfarts - papirer til at kunne sejle et skib i HAVGUS's
størrelse. Det havde du bare ikke sikret dig forinden du laver "dit stunt").

Med hensyn til hvilke vrag vi ville dykke på så kan jeg blot konstatere, at
de alle vrag ligger inden for en afstand, hvor det er praktisk muligt at nå
vragene, også uden at gå med max. fart. Hvorvidt vi ønsker at dykke på 1
eller 2 vrag pr. dag er uden for din interesse. Du skal blot sejle hen til
vragene efter vores ønsker. Det er hvad du er blevet betalt for!

Du skriver neden for, citat: "Jeg forsøger at imødekomme de af deres ønsker
der er realistiske og har måtte høre på meget brok på turen over ting der
ikke er min skyld."

Jeg ved ikke hvornår du viste den imødekommenhed som du beskriver. Jeg
oplevede ikke imødekommenhed fra din side. Tværtimod. Jeg oplevede dig som
tvær og vrangvillig, og uden nogen for vilje til at imødekomme vores ønsker
uanset at det var både realistiske og rimelige ønsker vi havde.

Jeg tror, at jeg taler for alle på ture når jeg siger, at vi havde nogle
gode dyk. Men det var ikke din skyld - tværimod.

Søren Bergh Jensen

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-06-05 12:33

> [...]
> derfor falske og hvis jeg får fat i vedkommende kan han påregne retsag for

Det kan jo ikke være så svært at finde ham, hans IP nummer og tidspunkt står
jo i mailen og så er det bare at henvende sig til TDK da det er ADSL/Modem
forbindelse de har.

Ikke fordi at jeg tror han har helt uret i det han skriver men mere fordi
jeg ikke kan lide at man ikke tager ansvar for det man skriver og sender i
falsk navn.

IP nummert er 80.198.155.213 og den er afsendt Thu, 23 Jun 2005 18:11:51
+0000 (UTC).

Numret er på min sorte liste og hvis det dukker op i andet sammenhæng skal
jeg nok give besked.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-06-05 12:42

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> +0000 (UTC).
>
> Numret er på min sorte liste og hvis det dukker op i andet sammenhæng skal

Vær opmærksom på at det muligvis kan være et dynamisk IP nummer eller være
den eksterne adresse for et større netværk som f.eks. en virksomhed eller en
boligforening inden du tager på hekse jagt.

Mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-06-05 16:26

http://www.ripe.net/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=80.198.155.213&do_search=Search

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-06-05 17:24

http://www.ripe.net/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=80.198.155.213&do_search=Search

Din pointe undgår mig, vil du være venlig at uddybe?

mvh
Jonas

Fra : __vaDer

Dato : 27-06-05 17:14

> Det kan jo ikke være så svært at finde ham, hans IP nummer og tidspunkt
> står jo i mailen og så er det bare at henvende sig til TDK da det er
> ADSL/Modem forbindelse de har.

TDK = TDC
Men helt sikkert, du ringer bare og spørger om de ikke vil oplyse dig de
oplysninger
der er registeret på den pågældende IP....

Ilhan

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-06-05 07:27

> TDK = TDC
> Men helt sikkert, du ringer bare og spørger om de ikke vil oplyse dig de
> oplysninger
> der er registeret på den pågældende IP....

Enten politiadmelder man det og så søger politiet for at få de aktuelle
oplysninger, eller den milde metode hvor man melder det til TDC
(csirt@csirt.dk, http://www.csirt.dk) og så tager de affære, dog giver de
ikke personoplysninger retur.

Sidst jeg prøvede det (noget mere alvorlig sag) tog det 1 uge for politiet
at finde synderen. TDC kunne i løbet af 1 time finde ham når først papirene
var i orden.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Søren Ravn

Dato : 28-06-05 13:46

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> Sidst jeg prøvede det (noget mere alvorlig sag) tog det 1 uge for
politiet
> at finde synderen. TDC kunne i løbet af 1 time finde ham når først
> papirene var i orden.

Er det ikke lidt noget fis at bruge politiets/TDC tid på sådan noget pjat.

Søren Ravn

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-06-05 15:34

> Er det ikke lidt noget fis at bruge politiets/TDC tid på sådan noget pjat.

Det kan man diskutere, jeg synes selv det er noget pjat, men det er jo ikke
mig der skal vurdere det. Jeg er dog også meget imod at man udgiver sig for
andre end den man er når man kritisere nogle.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-06-05 22:36

__vaDer skrev i Message-ID:
<42c025ba$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> Men helt sikkert, du ringer bare og spørger om de ikke vil oplyse dig
> de oplysninger der er registeret på den pågældende IP....

Hvis de gør det begår de lovbrud. SVJV skal der en dommerkendelse eller
i alt fald mindst en politianmeldelse til før dette må oplyses.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : __vaDer

Dato : 27-06-05 22:41

Hej Peter :)

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> __vaDer skrev i Message-ID:

> Hvis de gør det begår de lovbrud. SVJV skal der en dommerkendelse eller
> i alt fald mindst en politianmeldelse til før dette må oplyses.

I know, det var også temmelig ironisk ment! Han fik det bare til at lyde som
om at
han var konge og blot kunne ringe og få oplyst de informationer :)

Ilhan