Dimensionering af bølgepladetag på skur
Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-06-05 09:16

Jeg har i min baghave et ældre skur.
Taget er af de billigste skod plastictrapez-plader og ganske simpelt skråt.

Jeg vil gerne lægge et ordentligt 'eternit'-bølgeplade tag.

Er der en nem måde at regne sig frem til antal spær/meter og om antal
stolper/meter er okay?

Det skal gerne holdes så simpelt som muligt, så skråtag er fint, men
hældningen skal selvf passe så vandet kan løbe af og ned i en dertil
indrettet regnsvandsopsamler.

Skuret er vel 9 kvm.

Mvh
Roberto

Fra : WhoopAss

Dato : 25-06-05 10:16

Roberto Saldo <rs@yahoo.com> wrote in

> [...]
>
> Det skal gerne holdes så simpelt som muligt, så skråtag er fint, men
> hældningen skal selvf passe så vandet kan løbe af og ned i en dertil

Det kræver vist ikke den store udregning

Du skal regne med ca. 90 cm imellem spær, jeg ville lave dem med en 25
graders hældning, kig evt. i dit lokale byggemarked, de plejer at have
nogel pjecer fra tag firmaer med tegninger i

Har du overvvejet tegltag istedet, jeg fik mine IBF dobbeltvinge til næsten
samme pris som eternit ??

Mvh

Martin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-06-05 10:47

WhoopAss wrote:
> [...]
> graders hældning, kig evt. i dit lokale byggemarked, de plejer at have
> nogel pjecer fra tag firmaer med tegninger i

25 grader er for meget, eternitplader duer ned til 14 grader.

> Har du overvvejet tegltag istedet, jeg fik mine IBF dobbeltvinge til næsten
> samme pris som eternit ??

Nej, det gider jeg ikke rode med. Hældningen skal være større og der
skal undertag på. Jeg forsøger at gøre det tæt.

Desuden kan jeg jo ikke se teglene alligevel hvis det hælder ind mod
skel, så det er omsonst. Desuden er tegl helt sikkert tungere => total
ombygning. Det er ikke meningen.

Mvh
Roberto