Messiaspagtgen i GT og NT
Fra : AF Bærbar

Dato : 24-06-05 14:57

Når man almindeligvis siger, at forskellen mellem GT og NT er, at GT er
lovens bog, medens NT er evangeliet bog, eller at den gamle pagt i GT er
lovens pagt, medens den nye pagt i NT er evangeliets pagt, så er dette i
modstrid med, hvad både Jesus og apostlene lærer om GT. GT er evangeliets
bog lige så vel som NT er det, og den gamle pagt er lige så fuldt ud
evangeliets pagt som den vi finder i NT.

Forskellen på GT og NT - på den gamle pagt i GT og den nye pagt i NT -
udtrykker Hebræerbrevet således, at mens Guds evangelium i den gamle pagt er
udtrykt i billeder, så står vi i NT over for "sagen selv" (se Hebr. 8, 5-6;
9, 8-9.11; 10.1 jvf. Kol. 2, 17). Guds frelsespagt har altid været den
samme. Men i GT er den forkyndt til troen i billeder - "skygger af de
kommende goder" (nemlig dem, som kom med Kristus; Kristus er den, som danner
"skyggebillederne" i alle Guds ordninger og handlinger i GT) - medens den i
NT er forkyndt i sin sande skikkelse, som billederne i GT var udtryk for.

Det, som i alle GT's skrifter forkynder Guds evangelium til tro på Jesus, er
GT's tale om Pagten. Gennem forkyndelsen af pagten og sig selv som pagtens
urokkelige og trofaste Gud forkynder Gud sin velsignelse og forbandelse for
alle jordens folkeslag. Det er gennem pagten, Kristus forkyndes til tro i
GT. Det er det Jesus og apostlene gør sig så store anstrengelser for at få
jøderne til at få øjnene åbne over for.

Læs resten af artiklen her:
http://maranatha.dk/index.php?body=config/artikel&id=84

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Brahmamurti

Dato : 24-06-05 22:30

snip
>Det er det Jesus og apostlene gør sig så store
> anstrengelser for at få jøderne til at få øjnene åbne over for.

Mat 15 v24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de
fortabte får af Israels hus.«

Fra : AF Bærbar

Dato : 25-06-05 09:26

Brahmamurti skrev i news:42bc7b27$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> snip
>
> Mat 15 v24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de
> fortabte får af Israels hus.«

Judas gik hen og hængte sig og Jesus siger: "Gå du hen og gør lige så".

Er det denne plukvise måde du ønsker at læse Bibelen på kan du misbruge
ethvert løsrevet citat til hvad som heslt.

At Jesus selv kun var sendt til "de fortabte får af Israels hus" er ikke det
samme som at evangeliet kun er begrænset til disse - for Bibelen siger altså
noget helt andet.

Fra : AF Bærbar

Dato : 25-06-05 13:59

Paulus giver nogle særdeles klare og samstemmende svar på spørgsmålet om
meningen med loven. Han siger således med henblik på loven i vers 22-24 at
"Skriften
har indesluttet alt under synd, for at forjættelsen skulle af tro på Jesus
Kristus gives dem, som tror. Men førend troen kom, bevogtedes vi under
loven, idet vi holdtes indesluttede, indtil den tro kom, som engang skulle
åbenbares, så at loven er blevet os en tugtemester til Kristus, for at vi
skulle blive retfærdiggjorte af tro".

Netop dette syn på loven går igennem alle Paulus' breve: Loven holder os
fanget i synden, under forbandelsen. Den holder os under bevogtning, så vi
aldrig slipper frai af synden og forbandelsen. Den forbyder synden, truer
med vreden, befaler; men den giver ingen mulighed for at gøre det, den
forlanger. Tvært imod giver den synden kraft (1. Kor. 15, 56). Som Paulus
siger i Rom. 3, 20: 3: "Ved loven når man nemlig kun at erkende sin synd".
Andet kan loven ikke.

Læs resten af artiklen her:
http://maranatha.dk/index.php?body=config/artikel&id=85

Fra : Brahmamurti

Dato : 26-06-05 11:24

Mat 5v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne.
Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger
jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en
eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét
af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den
mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det,
skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres
retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I
slet ikke ind i Himmeriget.

Så Paulus var en falsk profet. Det er min konklusion.

Venlig hilsen
Brahmamurti
www.maitreya.org

Fra : AF Bærbar

Dato : 26-06-05 11:35

Brahmamurti skrev i news:42be82d9$0$234$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> [...]
> farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.
>
> Så Paulus var en falsk profet. Det er min konklusion.

Så må du begrunde hvorfor du når til den konklussion samt dokumentere hvor
du mener Paulus går imod det Jesus siger.

Da du har klippet alt væk kan jeg ikke se hvad du egentlig svarer på.