Kære Søren og alle andre der måtte været interesseret i hvorfor at jeg
bliver svinet til.
En gruppe personer fra Greve Sportsdykkerklub forespurgte for nogle år siden
hvad det ville koste at chartre Havgus. De fik oplyst prisen 4000,- pr døgn.
Dette var beregnet på skibet der blev anvendt dengang, 14 m lang og en
passager kapasitet på 8 dykkere. Det er det skib der oprindeligt hed Havgus
i mit regi. I dag kalder vi dette skib "GamleGus, BetteGus, eller Gamle
Havgus" eller andet for at adskille mellem den og det nye skib jeg har
indsat i liveaboard service. De fleste der er i stand til at læse og som har
undersøgt sagerne en lille smule, vil fra diverse hjemmesider (også min
egen) og medier vide at det nye skib er _væsentligt_ større. Det er 23 m
lang, har en passager kapasitet på 12 dykkere og ligeledes op til 4 crew.
Det eneste der er det samme er skibsnavnet som jeg har valgt at videreføre,
nemlig Havgus.
For de fleste mennesker i denne verden, er det hurtig hovedregning at når et
større skib skal bevæge sig igennem vandet koster det mere brændstof og
sliddele end når et mindre skib skal gøre det samme. Det vil samtidig sige
at når prisen på selve skibet der sejles med, stiger fra noget der ligger på
750.000 kr til et der koster 2.000000 kr, ja så stiger den charter pris der
skal opkræves pr døgn. I dette tilfælde er prisen for 2005 steget til 5000,-
kr pr døgn.
For sæsonen 2004 var prisen fastlagt til 4500,- kr pr døgn, dette var før at
søfartsstyrelsens nye regler havde effekt og skibet skulle udstyres og synes
i henhold dertil.
Det var desværre vanskeligt for nogen personer med den gamle pris, at forstå
denne prisstigning, da de mente at den pris der var et par år gammel stadigt
måtte være gyldig, uagtet at skibet ikke var det samme. Problemet opstod da
gruppen fra Greve Sportsdykkerklub ønskede at booke mig til en 3 dages tur
her i år, netop anvendende det nye skib.
Jeg vil godt understrege at jeg har ikke noget imod selve Greve
Sportsdykkerklub som sådan, f.eks. havde vi en fin tur for få uger siden,
hvor netop et medlem derfra var et velkommen inslag på denne tur.
Efter debat med gruppen der stammer fra Greve Sportsdykkerklub ydede jeg den
service at slå halv skade, således at prisen blev fastsat til 4500,- pr døgn
for deres tur. Dermed gav jeg den service at sejle for dem på de betingelser
og priser der var gyldig forrige år.
3 uger inden tur afgang var det klart aftalt hvilken vrag der skulle dykkes,
dette skulle foregå på den sædvanlige måde, med et vrag om dagen.
Det betyder at min medhjælper skal lave en stabil påbinding på vraget. Min
erfaring fortæller mig at kun udvalgte erfarne dykkere kan overlades denne
opgave og det var ikke mit indtryk at gruppen her indeholdt folk i den
kategori.
På Havgus dykker man for at _se_ vragene, ikke så meget for at skrive
skibsnavne i en logbog, det er det reelle det drejer sig om her. Det betyder
at man koncentrerer sig om et dykkersted om dagen. Mange vrag har en lidt
begrænset sigt, så derfor får man ikke ret meget ud af at foretage kun et
enkelt dyk på stedet, på 2 dyk vil man få en bedre oplevelse ud af det.
På trods af at vragene havde været aftalt i 3 uger, forlangte gruppen
pludseligt at dykke to seperate vrag pr dag ved deres ankomst på skibet.
Deres ønsker om hvilken der skulle dykkes, var geografisk spredt. Den eneste
måde hvor det kan lade sig gøre at nå dette på, er hvis jeg lægger
gashåndtagene ned. Når der ligger 2 x V12 maskiner i et skib og man giver
gas, ja så sluger det ekstra brændstof. I tilfældet Havgus, så forbruger vi
dermed 280 L diesel pr driftstime. Denne ekstraudgift vil jeg ikke påtage
mig, hvis folk ønsker at sejle ræs, så må de selv betale derfor.
Ud over den utrolige mængde spildtid som deres 2-vrag-pr-dag ønsker ville
medføre, er der så lige det faktum at den der var ansvarlig for påbinding på
vragene, ville blive udsat for et betydelig dykkebelastning.
Her er så situationen, at der er en gruppe som ikke vil betale hvad det
kostede at chartre skibet og yderligere forlanger at jeg skal strække mig
længere og længere. Vi havde en situation med yderligere manglende betaling
af charterprisen da de mødte op. Der var kun indbetalt svarende til 4000,-
pr døgn og sagt at det var beløbet der var blevet aftalt med en af mine
faste medhjælpere. Desværre var det ikke muligt at komme i kontakt med ham
på daværende tidspunkt, så jeg valgte at lade tvivlen komme dem til gode.
Efterfølgende turen var afviklet, måtte de økonomiansvarlige erkende at
dette var ikke tilfældet og har nu lovet at betale de 4500,- som der var
klokkeklare aftale omkring.
Der var en åbenbart tro på at nogen i gruppen ejede hele verden og derfor
kunne tillade sig en generel uforskammet opførsel. Helt ærligt, hiv venligst
2 mil op ad baglommen, så kan man købe et nysynet erhvervs skib med
passagertilladelse, fyld brændstoftankene op, og derefter kan man gøre gøre
_helt_ hvad der nu er morsomt i dette sekund. Indtil da, så er
spillereglerne lidt anderledes.
Mit kontaktperson for bookningen og aftalerne omkring alt på denne tur er
Villy Rasmussen, men det er mit indtryk at der var nogle turdeltagere der
overhovedet ikke var klar over hvad der var betingelserne og det er dem der
blevet rigtig tudefjæs. Det får dem til at tro at der er både kok der varter
dem op, en divemaster der blander gas, en meterolog der styrer vinden og en
ubegrænset sejlads med ubegrænset hastighed.
Til det kan jeg kun sige, at der var lavet klare aftaler forinden at turen
løb af stablen.
Den første dag ville de dykke M-403 og Kronprinz Wilhelm. M-403 er typisk
småskummel og har begrænset sigt, så derfor kræver den flere dyk for at få
noget ud af det.
Efter at de havde dykket to dyk på M-403, måtte de indrømme det var en bedre
idé at gøre det på den måde.
2. dagen var der for meget vind til at dykke, så derfor var vi blæst inde i
Anholt havn. Jeg har desværre ikke mulighed for at styre vind og vejr,
beklager men det rækker mine kræfter ikke til.
3. dagen fik de deres ønske om to seperate vrag opfyldt, deres nye
vragplaner blev lavet dagen dagen før. Der blev dykket på U-251 med et
bøjedrop uden fastbinding, af hensyn til tid og min medhjælpers dykkeprofil.
Dagens anden vrag var sneglehus vraget, hvor vi lavede påbinding af skibet.
Det betød at vi kunne ligge med ro på skibet og der var dermed nogle af
turdeltagerne der fik tid til at foretage 3 dyk den dag.
At folk i denne gruppe ikke havde gjort sig klar indbyrdes hvad det var man
havde aftalt og booket, er et problem der eksisterede internt. Det har ikke
noget med mig at gøre.
Jeg forsøger at imødekomme de af deres ønsker der er realistiske og har
måtte høre på meget brok på turen over ting der ikke er min skyld.
Efterfølgende er der så nu denne person der synker så dybt som at lave en
hotmail konto i mit navn, udgive sig for at være mig og skrive en kæmpe gang
bullshit på denne nyhedsgruppe. Så må jeg konstatere at gruppen bestående af
Willy, Søren Berg Jensen, Karsten Panek,
Søren Damgaard, Kim Larsen, Henrik Rasmussen, Flemming Holm, Morten, Mogens
Braae (Fl. Holm)" indeholder en person der forhåbentlig har en utrolig
dårlig smag i munden.
Villy har meldt ud til mig at der er ikke ham der har lavet dette gang
bullshit, så må de resterende turdeltagere jo så selv om at rense deres gode
navn og rygte ved at enten tone rent flag her på gruppen. Eller om de vil
leve med at have den gang lort til at sidde på sig.
Til Tony : jeg har bemærket at du har solgt Hydrobia, så jeg må konstatere
at du ikke kunne leve op til de lovmæssige krav der påhviler charterskibe.
Der har jeg så valgt at være seriøs og takle søfartsstyrelsen synskrav lige
på og hårdt. Det kræver nogle dybe åndedrag og en stor sum penge at leve op
til de krav der påviler nybyggede skibe under dansk skibsregister.
Som du nok selv bemærkede da du var skibsejer så vil dykkere ikke betale
for det som det reelt koster sejle, derfor skal man kun gøre dette hvis man
personligt er yderst entusiastisk vragdykker og vil igennem turene få sit
eget dykkebehov dækket.
Det er blevet bemærket at jeg ikke har noget konkurrence fra andre
liveaboards i Danmark, hvorfor mon det kan være ?????????
Med venlig hilsen
Tom Poulsen, Havgus
Denne mail er afsendt fra
www.havgus.dk websitet og stammer derfra fra den
rigtige Tom Poulsen. Alle andre e-mail adresser der måtte dukke op er derfor
falske og hvis jeg får fat i vedkommende kan han påregne retsag for
injurier.
"TomPoulsen" <tomhavguspoulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cbb6a303.0506231011.f6cf6db@posting.google.com...
> Kære naive dykkerkunde.
>
> På det gode skib Havgus, kan vi i disse tider uden den store
> konkurrence fra andre liveaboard skibe tilbyde dig en minimal service.
>
> Vi kan ikke tilbyde dykning på mere end et vrag om dagen, for det
> tager alt for lang tid at binde af og på vragene, samtidig med at der
> også er tidskrævende, når jeg og min hjælper skal sørge for at få
> vores solopenetreringsdyk.
>
> Til gengæld kan jeg i stedet garantere, at jeg nok skal rakke ned på
> alle CMAS/DSF klubber og deres såkaldte sikre organiseret dykning. Det
> er jo en dejlig fornemmelse, at tale ned til dykkere fra et forbund,
> som forsøger at undgå uheld og ulykker ved fx at dykke i makkerpar.
>
> Mht. valg af vrag, så er der intet, der kan lade sig gøre, for som
> sag... min hjælper og jeg skal jo også dykke og vi vil selv bestemme,
> hvad der skal dykkes på. Dvs. jeres vragforslag vil ikke kunne lade
> sig gøre, med mindre i betaler ekstra her og nu. Husk på, jo mindre
> jeg sejler, jo mindre udgifter får jeg og jo mere har jeg tjent på
> jer.
>
> Vi ses på Havgus - dykkerskibet uden service.
>
> Venlige dykkerhilsen
>
> Tom
>
> PS. Husk ekstra penge - i kontanter!