Små røde dyr
Fra : T

Dato : 23-06-05 15:38

På min træterrasse er der et mylder af nogle små røde dyr. De er ikke større
end 0,5 mm - altså ca halv størrelse af et knappenålshoved. For et par dage
siden kravlede der osse nogen på mig, og bed! Så nu har jeg plamager større
end et voldsomt myggestik. Hva er det dog for noget utøj ??

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 23-06-05 16:44

"T" <ikkeibrug@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
større
> end et voldsomt myggestik. Hva er det dog for noget utøj ??

Det lyder som spindemider hvis de er så små at man næsten ikke kan se dem.
Jeg har dog aldrig hørt at de går på mennesker, kun på agurk og cannabis

Steen.

Fra : Armand

Dato : 24-06-05 22:39

Steen Jakobsen wrote:
> [...]
> Jeg har dog aldrig hørt at de går på mennesker, kun på agurk og cannabis

Jeg husker dem godt fra min barndoms terrasse!
Der blev skrevet en del om disse "røde punktummer" (mener at "midder"
eller "mitter" er den korrekte artsnavn) i pressen for nogle år siden:
Man havde forsøgt at kortlægge forekomsten af dem og mente at kunne
konkludere at der var 5-10 "klynger" af plagede områder rundt omkring i
landet.
Grunden til at man gjorde så meget ud af det var at mange mennesker
reagerer kraftigt allergisk på dem, så måske er det ligefrem det der er
spørgerens problem :-/

--
Armand.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 25-06-05 05:53

On Fri, 24 Jun 2005 23:38:50 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>Grunden til at man gjorde så meget ud af det var at mange mennesker
>reagerer kraftigt allergisk på dem, så måske er det ligefrem det der er

Ahh ja der var navnet - Mitter! Jeg mente jo nok....

Tag et kig her: http://www.dpil.dk/HTML/mitter.htm

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Jens G

Dato : 25-06-05 07:54

On Sat, 25 Jun 2005 06:52:31 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote:

>Ahh ja der var navnet - Mitter! Jeg mente jo nok....
>
>Tag et kig her: http://www.dpil.dk/HTML/mitter.htm

Det er da en myg?

Det dyr der ledes efter er muligvis en rød mide.

http://images.google.dk/images?q=red%20mite&hl=da&lr=&sa=N&tab=wi

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 25-06-05 09:07

On Sat, 25 Jun 2005 08:53:36 +0200, Jens G <jens@no.spam.for.me.pls>
wrote:

>Det er da en myg?
>
>Det dyr der ledes efter er muligvis en rød mide.
>
>http://images.google.dk/images?q=red%20mite&hl=da&lr=&sa=N&tab=wi

Små røde dyr kan vel også muligvis være små røde myg?

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-06-05 10:06

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev
> Små røde dyr kan vel også muligvis være små røde myg?

Men Mitter (Gnavpander) er ufarvede, mørke små djævle, der hvert år spolerer
de stille aftentimer, hvor man gerne ville have gået og syslet med et eller
andet i haven.
De afløses så omkring denne tid af myg, men dem bytter jeg gerne med, for de
'får ikke lov' at gøre mig noget, højst en begyndende prøveboring, der
bliver deres død.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 25-06-05 10:51

On Sat, 25 Jun 2005 11:06:02 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>'får ikke lov' at gøre mig noget, højst en begyndende prøveboring, der

Oki jeg mente bare, at mitter var røde...

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Armand

Dato : 25-06-05 12:28

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Ahh ja der var navnet - Mitter! Jeg mente jo nok....
> Tag et kig her: http://www.dpil.dk/HTML/mitter.htm

- - - Som nok nærmere er de på Østsjælland som *nagpander" (gnavpander?)
benævnte mikro-myg :-/

Jeg finder desværre (heller) ikke (andre) sider om hverken mitter,
midder eller "røde punktummer"

--
Armand.