Flersproget Ordliste / Multilingual Wordli~
Fra : Peter Hansen

Dato : 23-06-05 08:44

Vedr: Flersproget Ordliste / Multilingual Wordlist med 'kristelige ord'
-
Er der nogen her der har kendskab til en hjemmeside/bog med 'kristelige
ord' på forskellige sprog.
- latin (græsk) dansk engelsk tysk fransk

FX:
nadver hostie skærtorsdag opstandelse forsoning nåde syndernes
forladelse retfærdiggørelse ...

Det er ikke online opslag på enkelte ord, men blot en ordliste med
(nogle få tusinde ?) 'kristelige ord' på de forskellige sprog, en
liste/fil man kan have liggende på sin harddisk.

--
Mvh Peter Hansen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-06-05 14:24

Peter Hansen skrev Torsdag den 23. juni 2005 09:44 i beskeden
<1119512654.046940.16350@o13g2000cwo.googlegroups.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> ord' på forskellige sprog.
> - latin (græsk) dansk engelsk tysk fransk

Nej, ikke umiddelbart...

> FX:
> nadver hostie skærtorsdag opstandelse forsoning nåde syndernes
> forladelse retfærdiggørelse ...

Dem jeg lige kan komme i tanke om:

opstandelse = resurrection
forsoning = atonement
nåde = grace
syndernes forladelse = forgiveness of sins
retfærdiggørelse = justification

> Det er ikke online opslag på enkelte ord, men blot en ordliste med
> (nogle få tusinde ?) 'kristelige ord' på de forskellige sprog, en
> liste/fil man kan have liggende på sin harddisk.

Så er det bare at gå igang. F.eks. lave en Word-fil med de danske ord, og
indsætte dem efterhånden som du får hjælp her i gruppen...

Henrik, Dianalund
"Never assume malice for what stupidity can explain"
"Prejudice -- the reason of fools"

Fra : Peter Hansen

Dato : 24-06-05 06:42

Henrik Vestergaard wrote:

> Så er det bare at gå igang. F.eks. lave en Word-fil med de danske ord, og
> indsætte dem efterhånden som du får hjælp her i gruppen...

Tak for svaret.

Jeg har prøvet at bygge ordlister op på denne _meget_ langsommelige
måde, og fik tanken om en sådan muligvis allerede existerende
ordliste(r) ved at høre et lille indslag på P1 om sil.org, som
oversætter Bibler til alverdens sprog, og tænkte at der muligvis
allerede eksisterede noget sådant.

Søgning på Google giver mange svar, men måske havde nogen i denne
gruppe allerede spottet noget med kun 'kristelige' ord.

Det kunne se ud til at jeg blot skal fortsætte den tålmodige
gennemgang af søgemaskinernes resultater og se om der skulle dukke
noget op.
[Det drejer sig om såkaldte csv-filer ('comma separated value') til
brug i 'fladfils-databaser', altså filer der redigeres i simple
editorer som NotePad]

--
Mvh Peter Hansen