At smage forskel på fabrikater
Fra : Bo Warming

Dato : 23-06-05 06:44

er opreklameret.

Nydelsen ved marcipanbrød er stor hvis du er i rette humør og sult til det.
Sådant flytter på lykkeopnåelsen med plus-minus 50 point

Om det er Aldis fornemme mandel-baserede eller Anton Bergs poppede
abrikoskerne-tilsatte er en uvæsentlig biting - plus minus ½ point. Men
snobber skal have noget at snakke om.

Tilsvarende er der fin egefadsmag i Remy Martin og fornem blomstersmag i De
Luze, men 99% af kvaliteten er helt så god i Aldis cognac til under den
halve pris.

Laves væddemål om marcipanbrød skal bunden skæres af - den har tykkere
chokolade på det danske, og det interessante er at sammenligne noget
sammenligneligt, uden for mange parametre.

Måske der for dansk smag er genistreg i tykkere lag chokolade (især bunden)
og mere essens/mindre mandelindhold - jeg tror kun der er patriotisme og
tyskerhad i kritik af Lübeck marcipan - de har i århundreder været anset for
verdensmestre på feltet i denne Hanseaterby.

Jeg tror ikke at nogen dansker, selv fra DKP, før krigen kunne finde på at
se fordele ved et Odense-firmas slik frem for tysk
konfekture-smagsdommer-aristokratis fornemste højborg. Men WW2 gjorde
Tyskland til prygelknabe

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 23-06-05 07:04

Bo Warming wrote:
> [...]
> at se fordele ved et Odense-firmas slik frem for tysk
> konfekture-smagsdommer-aristokratis fornemste højborg. Men WW2 gjorde

Ih altså Bo.
Jeg ved ikke hvad du har røget denne gang, men hvor er jeg bare enig.
Men jeg er bange for at de har puttet noget vanedannende i nogle af
deres gode produkter!

Rigtig Marzipan henter man da i Lübeck (en skøn by) eller i ALDI.

Bjarne

Fra : Bo Warming

Dato : 23-06-05 21:42

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message

> [...]
> gode produkter!
>
> Rigtig Marzipan henter man da i Lübeck (en skøn by) eller i ALDI.

Jeg ryger aldrig.

Fordi Tyskland er et kæmpe land med millioner af fattige med vulgær smag,
laves også billig marcipan, og det må nogle på dk.kultur.mad+drikke have
smagt, så de tidligere afviste , at tysk marcipan kan være finere end Anthon
Berg

Godt at Bjarne bakker mig op - hvilket også varedeklaration om % mandler
gør.

Historie-relevans er at USA opnåede med WW2 at få nedsat respekten for tyske
overlegne produkter - og det er dumt.

Selv i Simpson Family anerkendes at tyskerne er eksperter i
chokolade-varer - men da de er langtidsholdbare, behøver ingen hente i en
bestemt by.

Et væddemål om at smage forskel på Aldi og fineste danske marcipan, tabte
jeg til min søn, for så vidt som at han ofte kunne smage forskel. Men ikke
hver gang. Og da der var sket prøvesmagning lige forinden, er jeg i tvivl om
at han egentlig foretrækker det abrikos-kerne overfyldte , mandel-fattige
danske slik.

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-06-05 22:03

On Thu, 23 Jun 2005 22:41:57 +0200
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
> smag, laves også billig marcipan, og det må nogle på dk.kultur.mad
> +drikke have smagt, så de tidligere afviste , at tysk marcipan kan

Som i danmark så findes der mere end et mærke af marzipan i tyskland.
Jeg har kommet meget i tyskland omkring juletid og der har de det med
at lave alverdens underlige figurer af noget marzipan lignende. Denne
marzipan er bare så fyldt med sukker at det efter min mening er noget
nær uspiseligt.
Jeg har dog også købt en stang ren rå marzipan dernede hvor det har
været af en aldeles fin kvalitet. Jeg finder den dog ofte lidt for
finthakket og da jeg foretrækker den lidt grovere så er odense marzipan
min favorit.

[snip - en masse pjat]

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |