Urolige boern i de små klasser -- håndjern~
Fra : #2066

Dato : 23-06-05 01:41

Et spørgsmål inspireret af en tråd i dk.politik hvor AHW (sarkastisk) nævnte
noget om at smide 3-årige i fængsel: Jeg var ikke leveringsdygtig i
eksempler herpå, men dog et eksempel på hvordan en skole ender med at
tilkalde politiet for at lægge en urolig 5-årig pige i håndjern:

http://www.sptimes.com/2005/webspecials05/child-video-streaming/classroom/small.shtml

Mit spørgsmål er, hvordan skulle denne episode være håndteret?

For mig at se virker det som om pædagogen ikke har lov til at røre ved
pigen. Hun synes påfaldende at undgå fysisk kontakt. Kunne episoden være
afværget ved at pædagogen tog pigen i sin favn indtil hun faldt til ro,
eller er andet påkrævet?

(video'en fortsætter under link'et "Assistant Principal's Office", hvor
pigen får lagt håndjern på af det tilkaldte politi - vel og mærke efter hun
er faldet til ro...)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-06-05 11:15

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pigen. Hun synes påfaldende at undgå fysisk kontakt. Kunne episoden være
> afværget ved at pædagogen tog pigen i sin favn indtil hun faldt til ro,

I Danmark er det forbudt at "vedvarende at røre et barn" som der står sådan
nogenlunde i et cirkulære fra begyndelsen af dette århundrede og som
stadigvæk er i kraft. Det vil sige, at hvis man vil have ram på en lærer, så
kan man blot anvende dette cirkulære, hvis læreren har rørt barnet,
inklusive holdt det fast.
Dette mærkværdige cirkulære, der strider mod al fornuftig omgang med børn,
betyder at man som lærer skal holde sig væk fra nogen form for fysisk
kontakt med børn - og hvis man gør det skal man passe vældig på ikke at lave
mærker, da det kan få de alvorligste konsekvenser - nogle børn får jo let
blå mærker ved berøring, så set i det lys kan jeg da godt forstå at hun
intet har foretaget sig.

Problemet er jo at hvis man i almindelighed ikke fastholder et barn og
siger, at nu skal du altså høre på hvad jeg siger, så bliver barnet
følelesesmæssigt fattigt, som børneoverlæge Heinild sagde en gang, men det
gælder altså ikke i det pædagogiske område -her må man kun anvende den
nødvendige magt, hvis barnet er til fare for sig selv eller andre eller vil
ødelægge ting.
Og hvem der afgør det er oftest en inspektør, der måske ikke har været til
stede i situationen.

En kollega til mig prikkede en gang en elev i først klasse let på ryggen for
at få hans fulde opmærksomhed. Barnets reaktion kom prompte: du må ikke slå.
Børnene er meget bevidste om deres rettigheder, men ikke særlig bevidste om
deres pligter -
Forældre må heller ikke slå deres egne børn, men der er ingen straf for det,
hvis de gør det alligevel, sålænge det ikke kan ses.

I USA gælder formentlig noget tilsvarende - griber pædagogen fast i barnet,
vil man kunne anklage hende for at fixere barnet, hvilket vel i det
mærkværdige land kan sammenlignes med kidnapning og give op til 25 års
fængsel.

Så set i det lys kan jeg såmænd godt forstå i en videoovervåget institution
at pædagogen ikke foretager sig noget som helst, men det er stadig imo et
sygt samfund at man skal have politiet tilkaldt til et mindre barn og lægge
det i håndjern.

--
ahw

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-06-05 13:03

> [...]
> institution at pædagogen ikke foretager sig noget som helst, men det er
> stadig imo et sygt samfund at man skal have politiet tilkaldt til et

Man kan jo også vende det om; mon ikke pigen (og andre elever) tænker sig om
næste gang læreren hæver stemmen!?
Jeg er godt klar over at det er en sanktion som er ude af proportioner med
situationen, men jeg tror den præventive effekt er ganske stor.

Mvh Thomas

Fra : Leo

Dato : 24-06-05 07:15

> Jeg er godt klar over at det er en sanktion som er ude af proportioner med
> situationen, men jeg tror den præventive effekt er ganske stor.

Bestemt, og der er jo heller ingen, der begår forbrydelser, der resulterer i
dødsstraf, vel? Eller for den sags skyld laver en "strike three" i
Californien?

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 24-06-05 10:41

> Bestemt, og der er jo heller ingen, der begår forbrydelser, der resulterer
> dødsstraf, vel? Eller for den sags skyld laver en "strike three" i
> Californien?

Nu er der jo altså forskel på skolebørn og hærdede kriminelle - eller det
synes du måske ikke?
Mon ikke de fleste skolebørn stadig har lidt respekt for uniformerede
betjente - også i USA.

Mvh Thomas

Fra : Leo

Dato : 24-06-05 12:12

> Mon ikke de fleste skolebørn stadig har lidt respekt for uniformerede
> betjente - også i USA.

Jo, det har de sikkert. De fleste 5 årige har også respekt for voksne uden
uniform.
Jeg tænkte mere på, at jeg ikke tror, dårlig opførsel - hvad enten den er
kriminel eller et barns "tænden af" - er så pokkers velovervejet, at
muligheden for en kommende straf forhindrer noget som helst.
Jeg er fra en årgang, hvor vi hærgede områdets villahaver i frugtsæsonen -
vel vidende, at vi ville få nogen på kassen, hvis vi blev taget - og endnu
flere, når vi kom hjem.
Og med hensyn til "de hærdede kriminelle", så kan man jo altså i nogen
stater ryge ind for tre små forseelser - man er vel ikke hærdet kriminel for
tre butikstyverier - dum måske, men hærdet kriminel, nej - eller for den
sags skyld, fordi man begår et mord. De færreste mord er
overvejede/planlagte. Straffe skal stå mål med forseelsen Mange voksne kan
huske nogle episoder fra deres barndom, hvor de har følt sig dybt krænkede
over en eller anden form for straf, der har været uretfærdigt tildelt. De
færreste husker de gange, hvor den har været på sin plads.
Hvis man skal i håndjern for at være vred, hvad skal man så, når man brænder
skolen af?

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 24-06-05 14:12

> Hvis man skal i håndjern for at være vred, hvad skal man så, når man
> brænder
> skolen af?

I fængsel eller på en lukket institution.

Jeg kan da godt forstå at nogle børn/unge tror de kan slippe afsted med at
sætte ild til skolen:
Ikke læst lektier = ingen sanktion
Mobbe de andre elever = ingen sanktion
Komme for sent hver dag = ingen sanktion
Ødelægge stole og borde = ingen sanktion
Svine lærere og andre elever til = ingen sanktion
Sætte ild til nogle skralde spande = ingen sanktion
Sætte ild til skolen = en masse sanktion - det er da ikke mærkeligt at nogle
børn/unge bliver forvirrede!

Og når jeg skriver "ingen sanktion" mener jeg en sanktion som vel at mærke
er en sanktion i forhold til den enkelte elev. Det er ikke alle elever der
oplever skæld ud som en sanktion - hvad stiller vi op med dem skolesystemet
ikke har sanktioner der passer til?

Mvh Thomas

Fra : Anita

Dato : 24-06-05 15:36

Thomas Smedebøl wrote:
> Jeg kan da godt forstå at nogle børn/unge tror de kan slippe afsted
> med at sætte ild til skolen:
> Ikke læst lektier = ingen sanktion

Der skrives eller ringes hjem.

> Mobbe de andre elever = ingen sanktion

Samtale + kontakt til hjemmet ved vedvarende problemer.

> Komme for sent hver dag = ingen sanktion

Kontakt til hjemmet.

> Ødelægge stole og borde = ingen sanktion

Ødelæggelserne udbedres eller regning sendes til hjemmet.

> Svine lærere og andre elever til = ingen sanktion

Samtale med lærer eller inspektør. Evt. kontakt til hjemmet.

> Sætte ild til nogle skralde spande = ingen sanktion

Samtale med inspektør samt kontakt til hjemmet.

> [...]
> elever der oplever skæld ud som en sanktion - hvad stiller vi op med
> dem skolesystemet ikke har sanktioner der passer til?

Nu ved jeg ikke hvor du har været i praktik, men på den skole jeg har
arbejdet det sidste skoleår, tager man disse ting temmeligt alvorligt. Især
ved gentagelsestilfælde falder hammeren.

Jeg oplever at de fleste elever har respekt for ovennævnte sanktioner.
Enkelte falder helt udenfor og har ikke respekt for noget eller nogen.

Venligst Anita

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 24-06-05 15:47

> Jeg oplever at de fleste elever har respekt for ovennævnte sanktioner.
> Enkelte falder helt udenfor og har ikke respekt for noget eller nogen.

Det er jo netop de sidste jeg taler om - de andre sætter jo sjældent ild til
skoler

Mvh Thomas - som har været i praktik i Himlen og i Helvede

Fra : Anita

Dato : 27-06-05 09:38

Thomas Smedebøl wrote:

> Det er jo netop de sidste jeg taler om - de andre sætter jo sjældent
> ild til skoler

Tja, det skete da på 'min' skole. (Du ved selv hvor, ikk'?). En elev legede
med ild på toilettet og smed et glødende blad i skraldespanden. Det satte
ild til hele den ene bygning, som måtte evakueres. Han var vist ikke nogen
specielt skidt knægt.

På trods af at vores elever og forældre kan være hårde at samarbejde med, så
oplever jeg at en hård og kontant linje fungerer. En skoleleder som tager
sit ansvar alvorligt, lærere som er konsekvente og står sammen bevirker at
eleverne finder ud af, at der ikke er mange hjørner de kan løbe om.

Men det er jo kun min helt egen subjektive vurdering. Og jeg er heller ikke
blind for, at vi har elevgrupper, som vi ikke har styr på. Eksempelvis de
somaliske modtageklassebørn volder en del problemer.

Venligst Anita

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 10:10

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse news:yLOve.57172

> En skoleleder som tager
> sit ansvar alvorligt, lærere som er konsekvente og står sammen bevirker at
> eleverne finder ud af, at der ikke er mange hjørner de kan løbe om.

Det er nemlig det der virker, og så fungere eleverne som regel også rigtig
godt indbyrdes, hvis skolen handler på den måde.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Anita

Dato : 27-06-05 10:30

Buffy wrote:

> Det er nemlig det der virker, og så fungere eleverne som regel også
> rigtig godt indbyrdes, hvis skolen handler på den måde.

Vores elever har mange problemer at slås med, så det er faktisk ikke altid
at de fungerer specielt godt. Men der arbejdes meget med at forbedre det
sociale klima på skolen. Problemerne tages alvorligt og det er vigtigt,
synes jeg. Det er en af grundene til, at jeg har været særdeles tilfreds med
at arbejde på denne skole. "Desværre" skal jeg efter ferien starte et nyt
sted.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-06-05 19:25

> Der skrives eller ringes hjem.

Forældrene er ligeglade

> Samtale + kontakt til hjemmet ved vedvarende problemer.

forældrene er ligeglade - det er nok fordi læreren ikke kan styre dem.

> Kontakt til hjemmet.

hjemmet argumenterer med at de også selv kommer for sent en gang imellem, så
det er ikke noget at skrive hjem om.

"Det gamle møj skal alligevel udskiftes" - det vil vi ikke betale.

> Ødelæggelserne udbedres eller regning sendes til hjemmet.

Regningen bliver ikke betalt - en del hjem har ikke pengene og har ikke
forsikringer eller er på bistand - skolen må æde beløbet - det er ikke op
til skolen at sætte "fogeden" på - det er kommunens problem - de svarer, at
de ikke vil gør mere - det må skolerne selv dække inden for deres eget
budget.

> Samtale med lærer eller inspektør. Evt. kontakt til hjemmet.

Forældrene er ligeglade - læreren har nok selv været ude om det.

> Samtale med inspektør samt kontakt til hjemmet.

"Der skete jo ikke noget - så naturligvis skal han ikke gøre sådan noget,
men vi snakker med ham" - resulat: "mine forældre sagde ikke noget".

> Nu ved jeg ikke hvor du har været i praktik, men på den skole jeg har
> arbejdet det sidste skoleår, tager man disse ting temmeligt alvorligt.
> Især ved gentagelsestilfælde falder hammeren.

Hvilken hammer? Hvis forældrene ikke er med på det, sker der ingen verdens
ting -i hvert fald ikke på de skoler, jeg har været - naturligvis er det
ikke sådan alle steder og i alle hjem, men det er oplevelser en stor del af
mine kolleger og undertegnede har haft.
En far, jeg kontaktede, startede med at være temmelig agressiv og fortalte
at jeg jo ikke kunne bevise at sønnen havde været på gale veje - "det er
dit ord mod hans", sagde faren, som om vi befandt os i en retssal. "Hvis der
er problemer, så ved han at han bare kan kontakte mig via sin mobiltelefon,
så skal jeg nok komme og give de skideballer til dem der har fortjent det,
dig selv inklusive".

> Jeg oplever at de fleste elever har respekt for ovennævnte sanktioner.

Du må befinde dig i "whisky-bæltet" eller lignende velordnede steder - det
gik aldrig på Nørrebro, i Valby etc. - altså de belastede steder i
København.

> Enkelte falder helt udenfor og har ikke respekt for noget eller nogen.

Desværre ser de ud til at være på de samme skoler - og det er der, vi har
problemerne - ikke i de velfriserede kvarterer (som regel da)
--
ahw

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 10:17

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

> Forældrene er ligeglade

Eller skolen er ligeglad, som Thomas skriver

> forældrene er ligeglade - det er nok fordi læreren ikke kan styre dem.

Eller skolens lærere reagere ikke ved mobning.

> [...]

> "Det gamle møj skal alligevel udskiftes" - det vil vi ikke betale.

> Regningen bliver ikke betalt - en del hjem har ikke pengene og har ikke

Jeg ser typisk at det er de hjem, hvor forældrene har penge ( og
forsikringer ) nok, at de vil nægte at betale. Mødte selv sådan en forældre
engang, hvor sønnen havde smadret en glasdør på skolen.

> Du må befinde dig i "whisky-bæltet" eller lignende velordnede steder - det
> gik aldrig på Nørrebro, i Valby etc. - altså de belastede steder i
> København.

Jeg har oplevet en skole i Århus, hvor skolen havde forfærdelig travlt med,
at forsvare alle de uvorne unger, så det gik ud over de børn, der opførte
sig ordenligt.
Det var f.eks i orden at de andre elever kastede en stor isklump efter vores
søn. Det var ok, at han dengang i 2. klasse blev væltet af cyklen og sparket
af nogle 5. klasses elever på vej hjem fra skole. Da vi nævnte det for
inspektøren, måtte vi hellere skifte skole. Det gjorde vi så....

I vores nuværende skole, behandler alle eleverne hinanden med respekt,
selvom der er mange børn på skolen. Ca. 1000 elever.

Lærene dømmer dine børn ud fra deres egen personlighed, og ikke ud fra
forældrenes indkomst, som jeg også har set flere steder. Hvis barnet f.eks.
er Borgmesterens barn, må man som lærer ikke skælde det barn ud, uanset
opførsel.

Lærene skriver i kontaktbogen, hvis der en dag er glemt og lave lektier, og
det er også sådan, at jeg som forældre ønsker, at det skal være.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-06-05 16:37

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Eller skolen er ligeglad, som Thomas skriver
Nej, skolen er aldrig ligeglad, men forældrene er det - vi kan som lærere
ikke "tvinge" eleverne til at læse lektier og jeg kender ingen skoler der
ikke giver sådanne nogen for - så det med at skolen er ligeglad må bero på
en misforståelse.
Men vi kan opleve at når vi henvender os til forældrene, så er de ligeglade.

> Eller skolens lærere reagere ikke ved mobning.

Passer ikke- der findes ingen skolelærere, der ikke reagerer ved mobning
når det opdages, men der findes lærere, der måske ikke tager det alvorligt
nok ud fra elevernes synspunkt - men det er en skønssag, hvor meget man skal
reagere på det - der findes ingen regler for hvordan hver eneste situation
skal takles.

> [...]
> forældre
> engang, hvor sønnen havde smadret en glasdør på skolen.

Muligvis, men det bekræfter blot hvad jeg skrev.

> [...]
> af nogle 5. klasses elever på vej hjem fra skole. Da vi nævnte det for
> inspektøren, måtte vi hellere skifte skole. Det gjorde vi så....

Jeg tror ærlig talt ikke på din historie - jeg tror på at DU har oplevet at
skolen syntes det var i orden, at den ikke har taget de sanktioner i
anvendelse, du syntes den skulle gør, men jeg tror ikke på at man har sagt
til dig at det var OK - den må du længere ud på landet med.
Naturligvis siger man ikke på en skole at det er OK at man vælter en af
cyklen og sparker vedkommende, det er - for nu at sige det mildt - det rene
vrøvl og må bero på den naturlige surhed du har over at din søn er blevet
generet, men på vej hjem fra skole er det ikke skolens ansvar, men
forældrenes - skolen kan ikke overvåge eleverne 24 timer i døgnet - når
eleven har forladt skolen, så er det faktisk forældrenes ansvar - det er
trist, men sådan er det.

> I vores nuværende skole, behandler alle eleverne hinanden med respekt,
> selvom der er mange børn på skolen. Ca. 1000 elever.

Jamen, det er da godt.

> [...]
> f.eks.
> er Borgmesterens barn, må man som lærer ikke skælde det barn ud, uanset
Hvem siger dog det? Det findes der ingen regler om. Jeg har haft elever, der
har været børn af en minister og en der var "noget ved musikken", og de har
da fået skideballer, hvis de har opført sig dumt. Og jeg har aldrig oplevet
at en kollega i den sammenhæng har reageret anderledes. Men jeg har oplevet
at en elev sagde til mig en gang, at hvis jeg skældte ham ud, så ville han
sige det til sin mor, der sad i skolebestyrelsen og så blev jeg fyret.

Jeg fortalte ham så, at hvis han ikke ville opføre sig ordentlig, så var jeg
ligeglad med om han så var søn af dronningen, så ville han få en skideballe,
hvis han opførte sig dårligt, og jeg tilføjede at jeg straks ville skrive
til hans mor og forklare ham, hvad han havde sagt og forventede naturligvis
at hans mor tog afstand fra dette.
Det var en dreng med meget røde øren, der kom i skole næste dag, og siden
var der ikke vrøvl med ham.

> Lærene skriver i kontaktbogen, hvis der en dag er glemt og lave lektier,
> og
> det er også sådan, at jeg som forældre ønsker, at det skal være.

Vi kan nu en gang ikke skrive hjem hver eneste gang en elev ikke laver
lektier, hvis det er sådan at det nærmest er normen i en klasse eller i
flere klasser og vi konstaterer at forældrene ikke reagerer på det.

Og hvis man underviser i en skole med mange to-sprogede, hvor forældrene
ikke taler dansk, så kan det ikke altid lade sig gøre at få oversat det, man
skriver til det fremmede sprog, så det betyder væsentlige forsinkelser i
kommunikationen.

Jeg har prøvet både at ringe hjem og skrive hjem til forældre om deres børns
skolearbejde, men har kun fået henholdende svar. En mor skrev om jeg var
efter hendes søn, fordi jeg irettesatte ham når han lavede ballade.
For sønnen havde sagt at det kun var ham det gik ud over - aldrig de andre,
der også larmede.

Mit svar var lakonisk at hendes søn kun blev skældt ud når der var grund
til det - hvis han opførte sig ordentligt ville der ikke være nogen grund
til at komme efter ham.

Den eneste gang jeg vægrede mig ved at kontakte en forældre var, da den
pågældende udviste en temmelig truende adfærd - her henvendte jeg mig blot
til ledelsen med sagen.

Næ, mange forældre mener at deres børn altid er artige og kan slet ikke
acceptere at børnene faktisk også kan skeje ud - de udviser en særdeles
agressiv adfærd over for læreren, hvis denne skriver hjem, for det kan da
umuligt være deres lille Peter, det er galt med - det er altid læreren eller
kammeraterne, der er skyld i det- Peter har intet ansvar selv, og hvis nu
læreren blot ville skælde de andre ud og lade lille Peter gør hvad han
ønskede, så skulle det nok gå altsammen.

Eller også finder de forældre en eller anden fejl, de kan huske læreren har
begået og så forsøger de at tale om den uanset, hvad sagen drejer sig om:
"Du har også en gang været uretfærdig over for min søn" - var der en
forældre der skrev til en kollega, efter at hun havde skrevet til forældrene
om sønnes opførsel, der var meget grov.

En dreng i 4. klasse greb pludselig ud og greb fat i lærerens bryster og
klemte til. Det resulterede i at han fik en på kassen pr. refleks -
forældrene var i oprør, for hvad lignede det hende at slå deres uskyldige
barn, og de forlangte hende fyret omgående - faderen optrådte særdeles
agressivt og lod antyde at hun lige skulle møde ham på en mørk vej etc. og
hendes oplysninger om sagen var løgn og latin det hele, for det havde
drengen benægtet.
Nu havde en kollega heldigvis set episode og sagen var blevet indberettet,
men "I lærere hænger sammen som ærtehalm" skreg faderen på gangen.

Behøver jeg at sige at drengen blev flyttet fra skolen ret hurtigt og
kollegaen?Tja, hun arbejder der stadigvæk, og der kom ikke noget ud af den
sag.

Eller husker du sagen om den lærer, der havde - ifølge Ekstra Bladet ridset
en dreng med sandpapir i hovedet? Forargelsen var stor. Hvad der ikke kom
frem var at knægten havde gået rundt i sløjdlokalet og taget groft sandpapir
som han havde brugt i hovedet på alle de elever han kunne banke - det var
hundeangste for ham. Læreren havde så - og det var dumt - forsøgt at lade
ham prøve ganske lidt, hvad det ville sige at blive ridset sådan, ved at
lade ham føle det -ikke noget med at han havde grebet fat i ham og tvunget
ham, men fordi læreren havde sagt til ham: Kunne du tænke dig at mærke
hvordan dette føles? Drengen havde provokatorisk sagt: ja, det kan jeg da
godt prøve - læreren havde så gjort det ganske let, men knægten havde så
fortalt en drabelig historie om hvad der var passeret - og forældrene havde
reagereret prompte - drengen blev forflyttet, men det gjorde læreren også -
som sagt, det var dumt af ham, men det havde slet ikke den forklaring, som
barnet havde fremkommet med. Han blev nemlig kun forflyttet fordi børnene
sammenstemmende sagde, hvad der var sket.

Nej, VI forældre har et stort ansvar for at opdrage vores børn således at de
ikke opfører sig dårligt over for andre i skolen -desværre findes der en
række elever, der er hinsides normalpædagogisk rækkevidde - og det plejer at
hænge sammen med at forældrene enten ikke synes at der skal opdrages på
deres afkom eller fordi de ikke magter at sætte grænser for
børnene.Resultatet bliver at de bliver små tyranner - og lærerne står
magtesløse: vi må kun røre dem, hvis de er til fare for sig selv eller
andre eller hvis de vil ødelægge ting, vel at mærke skolens ting.

Men desværre er der en hel del forældre, der synes at finde alle de
undskyldende momenter de kan for at dække over ders børns opførsel eller
forældrenes mangel på fornuftig opdragelse af deres små "englebasser" -
desværre.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-06-05 17:15

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

Fik lige gennemlæst igen, hvad jeg havde skrevet - det var ikke godt.
Sproget er hjælpeløst dårligt og fyldt med tautologier og andre sproglige
fejl. Det er pinligt - og min eneste undskyldning er sommervarmen og en
gedigen hovedpine - men det må endelig ikke tages som et udtryk for at
lærerne ikke i almindelighed kan skrive ordentligt dansk - hvis jeg skulle
have givet mit indlæg karakterer for sprogfærdighed, ville det ligger under
dumpegrænsen. Ærgerligt også - men et eller andet sted dybt nede i vores
sorte lærersjæl er nogle af os en slags mennesker og ikke folk der normalt
ynder at pine børn eller skrive dårligt dansk. Men ærgerligt er det altså at
indlægget med sin sproglige forvirring slap igennem! ØV!

--
ahw

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 19:44

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Passer ikke- der findes ingen skolelærere, der ikke reagerer ved mobning

Jo, der gør så. Den skole jeg her omtaler reagerede ikke.

> [...]
skal
> reagere på det - der findes ingen regler for hvordan hver eneste situation

Selvfølgelig er det også en skønssag fra lærerens side, og det er
selvfølgelig ikke altid nødvendigt for en lærer at blande sig, men det er
ved gud grød lærenes pligt og blande sig, hvis der er gentagne tilfælde af
( grov )mobning, imod det samme barn. Almindelige smådrillerier, kan
eleverne som regel sagtens løse i mindelighed selv.

> Muligvis, men det bekræfter blot hvad jeg skrev.

Nej du skrev også at det typisk var forældre, der f.eks. var på
kontanthjælp, der ikke vil betale, hvis deres børn ødelagde noget af skolens
ejendom.
Ellers har du da ret. Det virker som nogle ligeglade forældre, hvis de ikke
vil tage ansvaret for deres børn incl. ting, de evt. måtte komme til at
ødelægge.

> [...]
> anvendelse, du syntes den skulle gør, men jeg tror ikke på at man har sagt
> til dig at det var OK - den må du længere ud på landet med.

Hvorfor skulle jeg dog lyve om det ? Der blev IKKE gjort noget fra skolens
side overhovedet. Selvfølgelig er man rystet over, at der findes den slags
skoler i DK og at du som skolelærer måske bliver endnu mere chokeret over
det, gør det altså ikke mindre sandt.

> Naturligvis siger man ikke på en skole at det er OK at man vælter en af
> cyklen og sparker vedkommende,

Nej, de bad os om at skifte skole, for de kære drenge skulle jo nødig
skældes ud.
Uanset om det så var på vej hjem fra skole, så er det noget svineri fra
skolens side.

> [...]
oplevet
> at en kollega i den sammenhæng har reageret anderledes.

Men det har jeg så oplevet. Godt nok i en friskole, hvor nogle af forældrene
havde betalt for skolebygningerne. Deres børn kunne åbenbart tillade sig
hvad som helst, indtil jeg konfronterede skolelederen. Kort tid efter fik
alle forældre et brev med hjem om, at hvis børnene ikke opførte sig
ordenligt i skoletiden, vil de blive sendt hjem i tre dage.Ved så ikke helt,
hvad jeg synes om den form for sanktion, men forholdende på skolen blev da
bedre efter dette.

> Vi kan nu en gang ikke skrive hjem hver eneste gang en elev ikke laver
> lektier, hvis det er sådan at det nærmest er normen i en klasse eller i
> flere klasser og vi konstaterer at forældrene ikke reagerer på det.

Det er trist, når forældrene ikke reagerer på det. Vi har oplevet tre gange,
hvor der er skrevet hjem, at vores børn havde glemt noget hjemmearbejde. Det
er nu rart og vide, så man kan finde ud af sammen med sine børn, om det er
noget de har glemt, eller bare ikke lavet med vilje.
Det er selvfølgelig nytteløst, hvis i skal skrive hjem hver dag. Jeg oplever
dog, at de fleste i vores børns skole, har styr på hjemmearbejdet. Der har
dog været et par enkelte tilfælde, hvor nogle børn havde kopieret direkte
fra internettet, da de skulle skrive en stil.

> [...]
> læreren blot ville skælde de andre ud og lade lille Peter gør hvad han
> ønskede, så skulle det nok gå altsammen.

Forældre ønsker selvfølgelig, at deres børn opfører sig ordenligt, men jeg
er da også klar over at det altid langt fra er tilfældet. Vores ældste søn
var en værre rod/ drillepind i de små klasser. Vi har brugt oceaner af tid
på, at snakke rigtigt og forkert med ham dengang, og i dag er han en meget
fornuftig 12 årig.
Hvis lærene ikke havde gjort os opmærksom på tingene dengang, havde vi jo
intet vidst og havde dermed ikke fået talt med ham om tingene.

> [...]
> magtesløse: vi må kun røre dem, hvis de er til fare for sig selv eller
> andre eller hvis de vil ødelægge ting, vel at mærke skolens ting.

Ja, dem bliver der efterhånden flere og flere af, og det er jo trist.....

> [...]
> undskyldende momenter de kan for at dække over ders børns opførsel eller
> forældrenes mangel på fornuftig opdragelse af deres små "englebasser" -

Men der findes også stadig forældre der går op i, at deres børn opfører sig
pænt over for andre, der ønsker at ens børn får et godt, langt og lykkeligt
liv og en god uddannelse, hvor sidstnævnte er alfa og omega i dag, for at
kunne klare sig godt i denne verden.

Ang. din anden tråd: Jeg er ikke uddannet til hverken lærer eller andet, og
mit indlæg er sikkert også fyldt med diverse fejl. Forsøgte på et tidspunkt
at sætte mig ind i de nye kommaregler, men det går vist ikke så godt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-06-05 00:31

> Jo, der gør så. Den skole jeg her omtaler reagerede ikke.

De reagerede måske ikke som du forventede - men reagere gjorde det med
garanti- hvis et barn kommer grædende hen til en lærer, så vil jeg gerne se
den lærer, der ikke reagerer - vi er ikke maskiner eller robotter og heller
ikke uhyrer.

> [...]
> ( grov )mobning, imod det samme barn. Almindelige smådrillerier, kan
> eleverne som regel sagtens løse i mindelighed selv.

Grov mobning skal man naturligvis reagere på, men det kan jo være at du
oplever det som grov mobning gentagne gange, men at lærerne ikke gør
det -ikke fordi de er onde mennesker, men fordi de ikke ved at det sker.

Det er ikke altid vi får at vide, hvad der sker -og vi kan altså ikke
mandsopdække hvert eneste barn i en skolegård.

Mobning eksisterer naturligvis -også grov mobning, men oftest er det umuligt
at trænge igennem og finde ud af det, da mange børn har en eller anden
"spejdermoral" om at de ikke må "stikke" deres kammerater - og det lærer de
såmænd af de voksne eller via medierne, idet "stikkervirksomhed" opfattes
som noget der er nærmest værre end døden - tro mig - det er mere undtagelsen
end reglen at vi får at vide at der foregår noget alvorligt - og selvom vi
får henvendelse fra forældre om dette, så har vi ingen mulighed for at gøre
noget ved det, hvis modparten nægter - vi er ikke politi og kan intet stille
op hvis et barn nægter at have foretaget sig noget han/hun ikke skal gøre.
Hvad ville du egentlig have vi skulle gøre?

En situation: A siger at B har slået ham. Ingen har set det (de vil i hvert
fald ikke indrømme det) - og læreren siger så til B: har du slået ham? Nej,
siger B -og så er den egentlig ikke længere - vi kommer ikke videre af den
vej -det er påstand mod påstand og uden vidner eller nogen, der vil sige
noget, så er vi på bar bund.
Finder vi ud af at B vitterlig har gjort det, får forældrene besked - og
nogle forældre reagerer fx ved at sige: "Det er sikkert ikke særlig
alvorligt" eller "naturligvis må han ikke slå, men han siger at han blev
drillet af B og derfor blev han sur." Nej, det er ikke muligt altid at få
rede på hvad der faktisk er sket.
[..]

> Nej du skrev også at det typisk var forældre, der f.eks. var på
> kontanthjælp, der ikke vil betale, hvis deres børn ødelagde noget af
> skolens
> ejendom.

Det er også typisk, for det der dem, der mangler pengene - at rige også kan
reagere sådan, er jo ikke det typiske - men det bekræfter at det ikke altid
hjælper at henvende sig til forældrene hvis deres børn ødelægger skolens
ejendom.
"Jamen, jeg tegnede kun med blyant på bordet -det er da ikke hærværk"

> Ellers har du da ret. Det virker som nogle ligeglade forældre, hvis de
> ikke
> vil tage ansvaret for deres børn incl. ting, de evt. måtte komme til at
> ødelægge.
Det er jo pinligt for nogle forældre - og de vil da til enhver tid bakke
deres barn op for at undgå at komme til at punge ud: ER I 100 procent sikker
på det? ellers er det jo bare jeres ord mod hans - nåeh, hans kammerater
bekræfter det?Jamen, de har heller aldrig kunnet fordrage vores søn, og det
kammeraterne siger kan vi ikke fæste lid til ..."
etc-.

> [...]
> skoler i DK og at du som skolelærer måske bliver endnu mere chokeret over

Du lyver _ikke_ nødvendigvis men overdriver eller oplever det anderledes og
fortier også de ting, der kunne klargøre hvad der egentlig er sket i den
konkrete situation.
Jeg har af og til hørt forældre der hævde noget om en skole, der simpelthen
ikke har haft det mindste med sandheden at gøre - men de har sagt det, som
de mente det var, idet de forsøgte at dramatisere tingene ud i det absurde,
for så bliver det jo en rigtig god og dramatisk historie.

Jeg tror at du overfortolker tingene - jeg har ikke oplevet den situation du
refererer til, men jeg er overbevist om at ingen lærer er et så stort uhyre
at de ikke vil tage sig af det, hvis et barn bliver generet groft eller
udsat for vold i skoletiden - og jeg er overbevist om man naturligvis ikke
fra skolens side har sagt at det var OK at din søn fik tæsk. Jeg tror at det
er din tolkning siden de ikke har foretaget sig noget som du mener de skulle
have gjort - men jeg har svært ved at se, hvad de i den konkrete situation
kunne have gjort - din søn overfaldes på skolevejen - det er ikke skolens
problem, men dit barns, de pågældende børns forældre etc.

At skolen ikke kan eller skal gøre noget ved den situation er naturligvis
sandt nok, men fordi den ikke gør det er der langt fra at sige at det er i
orden!

Det lyder med andre ord fuldkommen usandsynligt at skolen skulle have
meddelt dig at "Det er i orden at din søn fik nogle bank af nogle andre" -
at de ikke har "grebet ind" betyder naturligvis ikke at de synes det er
o.k.,men at det ikke er sket i skoleregi, så derfor kan de ikke gøre mere,
men du kunne have henvendt dig til politiet og forældrene til de pågældende
børn.

> Nej, de bad os om at skifte skole, for de kære drenge skulle jo nødig
> skældes ud.

Det var garanteret IKKE deres begrundelse - det er DIN tolkning. Naturligvis
siger en skoleleder da ikke at din søn skal skifte skole fordi de andre børn
ikke må skældes ud - lad nu være med at overdrive, det fremmer ikke
forståelsen.
Jeg kan godt forstå følgende:
1. din søn bliver mobbet og overfaldet uden for skolen
2. skolen vil ikke tage sig af det - fordi det netop er sket uden for skolen
3. du er rystet på din søns vegne og føler dig magtesløs
4. der er intet galt med dine følelser -jeg forstår udmærket magtesløsheden
5. du tolker på situationen og siger at når skolen ikke ville gøre noget
(som den altså helleri ikke skulle i den situation), så betyder det at det
er OK (for den der tier samtykker, ikke sandt?) -men det er jo ikke korrekt.
6. skolen anbefaler dig at din søn skifter skole - du tolker det som om at
de andre ikke må skældes ud - du ved ikke om de er blevet det, om de
vitterlig har indrømmet det, der er sket eller om de har benægtet det.
Skolen er ikke en retssal og lærerne ikke politi - de kan kun tage til
efterretning det, der bliver sagt - og hvis folk lyver og der ikke er vidner
har de ingen reelle mulgheder for at gøre noget ved tingene.

> Uanset om det så var på vej hjem fra skole, så er det noget svineri fra
> skolens side.

hvorfor er det det? Det er da ikke skolens ansvar at nogle andre børn tæver
din søn? Du kunne have henvendt sig til de andre børns forældre og/eller
kontaktet politiet. Der må være grænser for hvad du kan forlange en skole
skal tage sig af når børnene har fri.

[..]

> Men det har jeg så oplevet. Godt nok i en friskole, hvor nogle af
forældrene havde betalt for skolebygningerne.

Se, nu kommer sandheden frem -en friskole - det vil jeg ikke kere mig om.
Jeg arbejder på en kommuneskole og det er som sådan jeg udtaler mig - hvad
de gør på den ene eller anden mærkværdige friskole, kan jeg sådan set ikke
kommentere - men det bekræfter i øvrigt hvad jeg altid har ment at man ikke
skal gøre sig afhængig af privat fortagsomhed med mindre man vil drage de
nødvendige konsekvenser af det.

> [...]
> helt,
> hvad jeg synes om den form for sanktion, men forholdende på skolen blev da

jamen, så gjorde skolen jo alligevel noget?`

[...]

>Det er nu rart og vide, så man kan finde ud af sammen med sine børn, om

Det er jeres valg - og vel fint at I har det sådan, men det er ikke
nødvendigvis normen hos alle.

> [...]
> dog været et par enkelte tilfælde, hvor nogle børn havde kopieret direkte
> fra internettet, da de skulle skrive en stil.

Det forekommer - uheldigvis - og det viser at børn ikke altid tror at det
gælder om at skrive stile for at lære noget i stedet for blot at skrive for
at læreren ikke skal blive sur. Opdager jeg en afskrift så får eleven 00.

> [...]
> Hvis lærene ikke havde gjort os opmærksom på tingene dengang, havde vi jo
> intet vidst og havde dermed ikke fået talt med ham om tingene.

Nu bliver jeg forvirret- først bliver din søn mobbet alvorligt, lærerne
(læs: skolen) vil intet gøre, og så er han en rod/drillepind, men alligevel
bliver han udsat for grov mobning og du skoser skolen for ikke at foretage
sig noget - det er lidt vanskeligt at få styr på hvordan situationen
egentlig er. Men det var måske meningen?
Det er ikke ond vilje, jeg svarer sådan, men jeg har lidt svært ved at finde
hovede og hale på det, du skriver.
[..]

> [...]
> lykkeligt
> liv og en god uddannelse, hvor sidstnævnte er alfa og omega i dag, for at

Som udgangspunkt mener jeg at de fleste forældre er ganske fornuftige og
gerne vil deres børn det bedste - det mener jeg oprigtigt, men de
ressourcekrævende børn findes desværre også og de fylder en hel del i
landskabet skulle jeg hilse at sige.

> [...]
> tidspunkt
> at sætte mig ind i de nye kommaregler, men det går vist ikke så godt.

Fint nok, men det bør være mig som "professionel" der sætter en vis standard
for hvordan jeg skriver -det skal jo gerne være forståeligt og ikke noget
rod. Man bør kunne forlange en bedre standard af mig end jeg kan tillade mig
at kræve af dig - så selvom du måske forstod hvad jeg skrev,så er det ikke
tilfredsstillende for mig - og jeg vil derfor bestræbe mig på at gøre det
bedre -også selvom det går lidt stærkt indimellem.

--
ahw
.

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 09:21

> [...]

se
> den lærer, der ikke reagerer - vi er ikke maskiner eller robotter og

Nej, det er heldigvis et mindretal...

> Det er ikke altid vi får at vide, hvad der sker -og vi kan altså ikke
> mandsopdække hvert eneste barn i en skolegård.

Nej, selvfølgelig ikke.

> Det er også typisk, for det der dem, der mangler pengene - at rige også
kan
> reagere sådan, er jo ikke det typiske -

Jo, det er typisk de rige, der vil nægte at betale i sådan en situation.

> Du lyver _ikke_ nødvendigvis men overdriver eller oplever det anderledes
og
> fortier også de ting, der kunne klargøre hvad der egentlig er sket i den
> konkrete situation.

Ja, det er så din mening og her bliver vi så nok ikke enige, for du mener at
jeg vender og drejer sandheden, og du mener at en lærer altid handler
fejlfrit.

> [...]
absurde,
> for så bliver det jo en rigtig god og dramatisk historie.

.... og det kan vel aldrig tænkes at en skole handler forkert ?

> [...]
> egentlig er. Men det var måske meningen?
> Det er ikke ond vilje, jeg svarer sådan, men jeg har lidt svært ved at

Nej kan godt forstå din forvirring. Vi har flyttet meget rundt. Vores søn
har været på 6 forskellige skoler.
De fleste skoler er heldigvis fornuftige, men på den ene skole i Århus,
opførte et par enkelte individer ( deriblandt skoleinspektøren ) sig ikke
ordenligt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-06-05 10:13

> [...]
> at
> jeg vender og drejer sandheden, og du mener at en lærer altid handler

Nej, jeg mener ikke at en lærer altid handler fejlfrit -men kan du ikke se
hvad du netop gør lige nu? Du tager mine ord om at man naturligvis ikke
siger til dig at det er i orden at blive overfaldet og fordrejer det til at
jeg skulle have udtrykt at en lærer altid handler fejlfrit?
Det er jo IKKE det jeg skriver, vel? Jeg skriver kun at man NATURLIGVIS IKKE
SIGER TIL DIG AT DET ER I ORDEN AT BLIVE OVERFALDET, MEN AT MAN SOM SKOLE
IKKE HAR NOGET FORMELT ANSVAR UDEN FOR SKOLEN UDENFOR SKOLETIDEN.
DET og ikke mere, skriver jeg - men jeg begynder at ane, hvad det er der
sker med dig: du hører noget og i din verden bliver det tolket negativt
fordi du ikke kan få ret.
Det er naturligvis din oplevelse af tingene, som jeg ikke kan lave om på,
men det er ikke nødvendigvis den objektive sandhed.

> simpelthen
> absurde,
>
> ... og det kan vel aldrig tænkes at en skole handler forkert ?

Igen forsøger du at få det til at lyde som om at jeg hævder at der aldrig
sker fejl på en skole - men jeg skal gerne skære det ud i pap for dig: JO,
der handles forkert af og til, da det kun er mennesker vi har med at gøre,
men jeg vil hævde at ingen skoleinspektør ved sit fulde fem vil mene at det
er i orden at blive overfaldet, men han har formentlig sagt at skolen INTET
kan gøre, hvilket er formelt korrekt.

Og han har heller ikke givet dig den besked at det er bedst at DU flytter
dit barn, fordi de andre ikke må skældes ud - det er noget sludder, og det
vil jeg fastholde. Men jeg vil også samtidig fastholde at privatskoler har
deres egne regler på en lang række områder, der IKKE findes på almindelige
kommuneskoler - måske du skulle sætte din søn i en sådan?

> [...]

..

> Nej kan godt forstå din forvirring. Vi har flyttet meget rundt. Vores søn
> har været på 6 forskellige skoler.

Det var mange, og det kan godt give mig den tanke at han aldrig når at falde
til et sted førend han bliver revet op med rode til et andet sted.

> De fleste skoler er heldigvis fornuftige, men på den ene skole i Århus,
> opførte et par enkelte individer ( deriblandt skoleinspektøren ) sig ikke
> ordenligt.

jeg er ikke uenig med dig i at man kan opleve en dårlig skoleinspektør - men
jeg tror ikke på at du har

1.fået at vide at det er OK at blive overfaldet
2.fået at vide at din søn bør skifte skole fordi de andre ikke må skældes
ud.

Men det er formelt korrekt at man som skole ikke kan tage sig af ting, der
sker uden for skolemæssigt regi, som man ikke har set.

Og så er den vel ikke længere.

--
ahw

Fra : Anita

Dato : 27-06-05 09:52

Arne H. Wilstrup wrote:
> Forældrene er ligeglade

Det er heldigvis de færreste forældre som er det. Nogle formår dog ikke at
tage konflikten.

> Hvilken hammer?

Eksempelvis hjemsendelse eller ved grove sager udvisning.

> [...]
> naturligvis er det ikke sådan alle steder og i alle hjem, men det er
> oplevelser en stor del af mine kolleger og undertegnede har haft.

Jeg har kun erfaringer fra få skoler. Men jeg oplever at skolelederens
håndtering er essentiel, ligesom lærerens konsekvens og sammenhold er
vigtig.

> [...]
> kontakte mig via sin mobiltelefon, så skal jeg nok komme og give de
> skideballer til dem der har fortjent det, dig selv inklusive".

Nu kender jeg ikke dig som person. Men herinde kan du godt virke temmelig
grov i din måde at udtrykke dig på. Hvis du har angrebet denne far med
tilsvarende grovhed, er hans forståelse og samarbejdsvillighed nok at finde
på et lillebitte sted. Men ellers har du har ret. Nogle forældre ER bare
ikke samarbejdsvillige - og deres små englebasser gør ALDRIG noget galt.
Heldigvis oplever jeg, at de fleste forældre er til at tale fornuft med.

> Du må befinde dig i "whisky-bæltet" eller lignende velordnede steder
> - det gik aldrig på Nørrebro, i Valby etc. - altså de belastede
> steder i København.

Jeg arbejder godt nok ikke i København, men på en særdeles hårdt socialt
belastet skole. Jeg tror vi er den skole i kommunen (ud af 37 skoler) som
har allerflest indberetninger til PPR - ikke at det er noget at være stolt
af, men det fortæller lidt om klientellet.

> Desværre ser de ud til at være på de samme skoler - og det er der, vi
> har problemerne - ikke i de velfriserede kvarterer (som regel da)

Vi har lidt af det hele. Lige fra villa-kvarterer til hårdt socialt belastet
almennyttigt boligbyggeri. Ca. 30% elever med udenlandsk baggrund.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-06-05 10:29

> Det er heldigvis de færreste forældre som er det. Nogle formår dog ikke at
> tage konflikten.

> Eksempelvis hjemsendelse eller ved grove sager udvisning.

Nu - belært af erfaringer her i gruppen - taler jeg udelukkende om
folkeskoler. Der kan man IKKE blive "udvist" -det er der ikke lovhjemmel
for - man kan blive henvist til en anden skole, med eller uden ens vilje,
men det afgøres i sidste instans af kommunalbestyrelsen.
Nogle kommuner sjusker så og ved godt at der findes børn der går rundt og
ikke bliver undervist, og det er disse kommuner blevet kritiseret for. Det
er imidlertid kommunens ansvar at alle børn i den skolepligtige alder får et
relevant undervisningstilbud - og en skoleelev kan IKKE udvises af en
folkeskole, men skal tilbydes anden form for undervisning, evt. på en anden
folkeskole, hvis det ikke går på den ene.
Til gengæld har forældrene ret til at fjerne deres børn fra skolen og selv
tilbyde dem undervisning.

> [...]
> bare ikke samarbejdsvillige - og deres små englebasser gør ALDRIG noget
> galt. Heldigvis oplever jeg, at de fleste forældre er til at tale fornuft

Jeg udtrykker mig kun groft når jeg bliver mødt med grovheder eller når folk
kommer med uhyrlige postulater som jeg ved er fuldkommen fortegnede. Jeg
bliver kun grov når folk kommer med postulater som fx "alle lærere er dumme
og dovne" eller "skolelærere er allesammen venstreorienterede" og lignende
absolutte kategorier som i virkeligheden dækker over mangel på viden og
indsigt.
Meninger må man gerne have om folkeskolen, men hvis de bygger på fordomme og
forvanskninger af de virkelige forhold, så "bider" jeg fra mig. Det synes
jeg ikke at mine kolleger fortjener, og jeg er sikker på at du også ville
reagere akkurat på samme måde, hvis du var engageret i hvad du laver.
- jeg hører til den generation af lærere, der alt for længe har fundet mig
i at man i "samarbejdets hellige navn" har accepteret næsten enhver
forældreopførsel - det gør de unge lærere ikke og jeg har lært af dem i den
henseende.
Men du bliver nødt til at skelne mellem, hvordan jeg svarer herinde som
privatmenneske og hvordan jeg reagerer i min praksis - og jeg kan godt
fortælle dig at jeg ALDRIG er grov over forældre jeg kontakter privat, men
jeg er på den anden side heller ikke den person, der accepterer
hvad-som-helst.
Når jeg kontakter hjemmet telefonisk (såvel som skriftligt) sker det altid
yderst høfligt: jeg præsenterer mig og forklarer at jeg har et lille problem
som vi måske sammen kan løse, nemlig den pågældende forældres barn - og det
er i 99 ud af 100 gange altid lykkedes mig at få forældrene med på at den
opførsel ikke skal tolereres. Men i enkelte tilfælde oplever man altså
forældre, der er ualmindelig grove og de bliver ikke strøget med hårene
altid.

> [...]
> har allerflest indberetninger til PPR - ikke at det er noget at være stolt
> af, men det fortæller lidt om klientellet.

ja, bestemt.

> Vi har lidt af det hele. Lige fra villa-kvarterer til hårdt socialt
> belastet almennyttigt boligbyggeri. Ca. 30% elever med udenlandsk
> baggrund.

Vi har vel en skole med omkring 50 % elever med udenlandsk baggrund og der
findes så godt som ingen elever, der kommer fra noget villa-kvarter - de
fleste kommer fra nedrivningstruede lejligheder, socialt belastede områder
med druk og vold i det daglige og fra betonbyggerier - der findes enkelte
elever,der kommer fra "normale" hjem -vi har omkring 100 elever på
venteliste til skolepsykolog og vi bor klods op ad et "ungdomsfængsel", et
sted for momentant farlige sindssyge, der også går rundt på gaderne i
området samt drukkenbolde og hjemløse.
Jeg skal slet ikke tale om hvormange af vores elever, der ender sammesteds -
men i hvert fald har vi en hel del problemer med disse ressourcekrævende
elever. Samtidig skal vi jo ifølge et politisk diktat være "den rummelige
skole" -
--
ahw

Fra : Anita

Dato : 27-06-05 11:37

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> lovhjemmel for - man kan blive henvist til en anden skole, med eller
> uden ens vilje, men det afgøres i sidste instans af

Men her er det igen skolelederens evner der spiller ind. Hun formår i hvert
fald at få de elever, som vi ikke kan acceptere/håndtere sendt videre i
systemet. Dette gælder dog primært de store elever, da vi (endnu) selv har
kapacitet til at håndtere de små, indtil de kan få en plads på rette sted.

> Jeg udtrykker mig kun groft når jeg bliver mødt med grovheder eller
> når folk kommer med uhyrlige postulater som jeg ved er fuldkommen
> fortegnede.

Det jeg mener er, at du til tider vælger at udtrykke dig på en grov facon,
som i princippet slet ikke er nødvendig - i hvert fald ikke herinde. Jeg
ynder selv at holde en god tone, det kommer man som regel længst med. Og
nogle mennesker når man ikke ind til alligevel - uanset venlig eller grov
tone.

> Men du bliver nødt til at skelne mellem, hvordan jeg svarer herinde
> som privatmenneske og hvordan jeg reagerer i min praksis -

Det var også derfor jeg skrev som jeg gjorde, nemlig: at jeg ikke kender dig
som person.

> og jeg kan
> godt fortælle dig at jeg ALDRIG er grov over forældre jeg kontakter
> privat,

Det regnede jeg heller ikke med, men omvendt kan man jo aldrig vide, derfor
bragte jeg det op som en mulighed.

> men jeg er på den anden side heller ikke den person, der
> accepterer hvad-som-helst.

Det skal man heller ikke!

> [...]
> enkelte tilfælde oplever man altså forældre, der er ualmindelig grove
> og de bliver ikke strøget med hårene altid.

Godt at høre. Og det betyder jo egentlig at vi har samme opfattelse af at
forældrene som regel er til at tale med og nå til enighed med. Kun få af dem
gør det nærmest umuligt at komme videre med arbejdet med eleven.

> [...]
> bor klods op ad et "ungdomsfængsel", et sted for momentant farlige
> sindssyge, der også går rundt på gaderne i området samt drukkenbolde

Det lyder ikke just som de bedste kår. Meget af det kan jeg nikke
genkendende til - dog ikke i helt samme grad.

> [...]
> sammesteds - men i hvert fald har vi en hel del problemer med disse
> ressourcekrævende elever. Samtidig skal vi jo ifølge et politisk

Ja, det er jo det evendelige paradoks. Flere krav - færre penge/timer.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-06-05 11:57

> Ja, det er jo det evendelige paradoks. Flere krav - færre penge/timer.

Jeg har ferie fra dk.politik, hvor jeg normalt boltrer mig - og her er tonen
normalt ganske rå - mudderkastning hører til dagens orden og pejorativerne
flyver rundt omkring - i den gruppe er der stort set kun to opdelinger: de
røde lejesvende og de sorte fascistapologeter (som det hedder på nudansk) -
og den ene gruppe har ikke noget at lade den anden høre.
I den gruppe er jeg både venlig, saglig - OG grov når det er nødvendigt -
ikke fordi jeg tror at jeg ændrer ret mange synspunkter her, men det er
sådan at får man først et "rygte" fx et, der går imod den etablerede
højrefløjs, så er man automatisk sat i bås - ikke fordi jeg mener at det
altid er ufortjent, men fordi det er det nemmeste at forholde sig til for de
fleste.

Når man så skriver i andre grupper, kan det ske at tonen fra den gruppe
smitter af på denne, hvilket ikke altid er så heldigt, men jeg kan
konstatere at der også er folk herinde, hvis eneste formål synes at være at
genere lærerne mest muligt - koste hvad det koste vil, og her vil du se mig
"folde mig ud "(uden dog at være værdig til at være "folde-ud-mand" og
så får den ikke for lidt. Man kan sige at når det nu en gang er sådan at man
bliver sat i bås, og det gør du jo faktisk også, selvom du sikkert ikke har
den hensigt, så kan det da være at der falder en "finke" af panden - eller
når man fx for 117. gang må forklare Per Erik Rønne hvorfor det ikke er en
god idé at føre folkeskolen tilbage til den gamle mellemskoleeksamen, når
man har både historiske og faktuelle argumenter for at være imod det, så kan
det da godt være at man er knap så tålmodig (jeg har ikke taget det kursus i
tålmodighed,desværre) -
Per Erik Rønne (forkortet PER) er detroniseret gymansielærer. Han har
arbejdet i folkeskolen som vikar og har gennemt det arbejde fået en lidt
mere nuanceret holdning til de ting, men som tiden går og han kommer på
afstand af hvad han oplevede dengang, så bliver han mere og mere
"konservativ" i ordets egentlige forstand, hvilket man kan se af hans mange
tekster, hvor han citerer diverse ordbøger og kommer med udokumenterede
påstande om niveaufaldet i folkeskolen.

Han er en indæt tilhænger af niveaudeling i folkeskolen, men er meget lidt
for i praksis at komme frem med hvordan en sådan niveaudeling skulle
foregå - derfor hylder han til tider Helmuth Nyborg, der jo er professor i
psykologi og som mener at vi skal nøjes med at udvilke skolen for de absolut
klogeste og så lade de "dummeste" i stikken, for dem er der alligevel ikke
grund til at bruge penge på. De skal da -bevares- have en ordentlig
tilværelse, men vi skal ikke udvikle dem, for de er nu en gang så kloge som
de kan være, men de har nu en gang de medfødte evner som de har og
anderledes bliver de ikke.

Denne Helmuth Nyborg har eget firma, der udvikler tests, som kommunerne så
kan benytte (´=købe) for at de kan se, hvilke elever der er dumme og hvilke
der er kloge og på den måde kan vi niveaudele - det skal naturligvis være
professionelle "testere" der skal udføre disse tests, men så er det også
afgjort en gang for alle, at lille Tove aldrig bliver læge og at Peter godt
kan regne med at blive advokat.

PER mener at vi skal tilbage til mellemskolen/realskolen og skille de dumme
fra de kloge - sidstnævnte skal så have undervisning på et højt niveau af
akademikere, og eleverne skal derefter kunne gå direkte i gymnasiet - de
øvrige, dem, som Niels Hausgaard kalder "de udprrrræget prrrraktisk
begavede" skal så geares mod erhvervsskolerne (håndværkere og købmænd) for
mere kan det ikke blive til.

Han mener dog at en linjefagslærer NÆSTEN har de kompetencer der skal til at
undervise i deres linjefag, bortset fra at de ikke er gode nok til de
dygtigste elever, og han erkender også at man som akademisk lærer i
folkeskolen skal have et kursus i pædagogik, men så er det bal da også
forbi.

Så PER er altså fortaler for den elitære folkeskole og en tilbagevenden til
de gode, gamle dyder - (måske skal kvinderne tilbage til kødgryderne?
Helmuth Nyborg mener jo at kvinderne er 27 % dummere end mændene - ganske
vist har han påstået sig fejlciteret, men han forsøgte ikke at rette det, da
han blev interviewet i TV, selvom han senere har nævnt at de (kvinderne) kun
er godt 5-7 % mindre begavede end mænd)

Når man gang på gang har argumenteret sig blå i hovedet med virkelig gode
faktuelle indlæg, og PER blot gentager sit mantra om den niveaudelte skole,
så kan det da godt være at man til sidst kører sur i det og reagerer lidt
groft - PER er derimod sjældent grov - faktisk virker det som om intet bider
på ham - en vidunderlig evne at have (men han dumpede til pædagogikum som
gymnasielærer, noget jeg allerede havde forudsagt at han ville - så nu
ernærer han sig ved at være ikke-fastansat gymnasielærer - han underviser
vist på HF og har andre aktiviteter i gang, herunder censorvirksomhed, men
gymnasielærer bliver han næppe med mindre de laver reglerne om.

Nå, men det var alene affødt af begrebet "grovhed" i nyhedsgrupperne

--
ahw

Fra : Anita

Dato : 27-06-05 12:21

Arne H. Wilstrup wrote:
> Jeg har ferie fra dk.politik, hvor jeg normalt boltrer mig - og her
> er tonen normalt ganske rå - mudderkastning hører til dagens orden og
> pejorativerne flyver rundt omkring
[klip]
> Når man så skriver i andre grupper, kan det ske at tonen fra den
> gruppe smitter af på denne, hvilket ikke altid er så heldigt,

Ja, jeg fornemmer, at den gruppe er en man skal holde sig langt væk fra. Det
har jeg så gjort.

> [...]
> her vil du se mig "folde mig ud "(uden dog at være værdig til at være
> "folde-ud-mand" og så får den ikke for lidt.

Og det er det jeg mener: Hvad er formålet med at give den "ikke for lidt"?
De som kommer med grove generaliseringer og fordomme er sansynligvis ikke
istand til at forstå budskabet uanset tonen.

> Man kan sige at når
> det nu en gang er sådan at man bliver sat i bås, og det gør du jo
> faktisk også, selvom du sikkert ikke har den hensigt,

Det gør jeg sikkert - og så må det være sådan. Jeg gider ikke hidse mig op
og decideret skændes med et menneske jeg slet ikke kender og som betyder
mindre end ingenting for mig. Kun gode diskussioner, meningsudvekslinger
eller oplevelsesudvekslinger er brugbare for mig. Det er her jeg bliver
klogere, flytter grænser og tager noget med mig videre i livet.
Mudderkastningen bidrager sådan set ikke til andet end et højere blodtryk
(hos nogle)

> Nå, men det var alene affødt af begrebet "grovhed" i nyhedsgrupperne

Personfnidderet vælger jeg også at holde mig ude af.

Venligst Anita