Dykkercomputer ?
Fra : Beck

Dato : 22-06-05 20:22

Kære NG,

Som almindelig PADI-dykker er jeg så småt nået til stadiet hvor en
dykkercomputer kunne være rar at have.

Er der nogle råd til hvad jeg skal kigge efter / købe ?

Fact:
* PADI adv. diver
* Har godt 50 dyk indskrevet
* Maks een dykkerferie per år

Jeg har hørt om micro bobler, alarmer, profiler og en del andet - men er
mest til en ganske almindelig computer - vil dog ikke lade et par hundrede
kroner adskille mig fra noget godt...

Måske har nogle af jer endda erfaringer med een af disse ?
* Suunto, Vper Silver Plus
* Awatec, Aladin

Ser frem til at høre fra jer.

Venlig hilsen
Jesper Beck

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-06-05 20:38

Beck wrote:
> [...]
> kroner adskille mig fra noget godt...
>
> Måske har nogle af jer endda erfaringer med een af disse ?

Jeg har haft en Oceanic Datamax Pro Plus der gik agurk for mig. Den blev
skiftet med en Suunto Vyper og det er klart et skift jeg ikke har
fortrudt. Det er en rigtig dejlig computer der kan al det jeg har behov
for idag. Den er virkelig nem at bruge, specielt er dens brugervenlighed
væsentlig bedre under vandet end fx. Datamax'en (den var dog
luftintegreret med de fordele og ulemper det giver). Havde jeg 'lyst'
til den ekstra pris, så havde jeg nok købt en Vytec for at få mulighed
for multigas. Men pt. dykker jeg kun enkelte alm. nitrox dyk og har ikke
uddannelse til at dykke med accellereret deko og lign.

Jeg kender ikke Uwatec'en så den må der være andre der kommentere. I
klubben er Suunto (Flest vyper, enkelte vytec og Gekko) klart den mest
brugte og der er AFAIK ikke nogen der har haft større problemer (dog har
der været nogle tilfælde med IIRC D9'er der fik vand ind).

Jeg købte min Vyper i England til 1800kr + fragt hvilket var det
billigste jeg kunne finde (http://www.deepbluedive.com/) online.
Levering tog 5 hverdage så det kan man ikke klage over.

Thomas

Fra : Søren Reinke

Dato : 22-06-05 20:44

Beck wrote:
> [...]
> kroner adskille mig fra noget godt...
>
> Måske har nogle af jer endda erfaringer med een af disse ?

Helt klart en Suunto Vyper, dejlig nem at bruge under vandet, har et
stort display der er nemt at aflæse, den kan kobles til din computer så
du har nørd faktoren med også :)

Startede selv med en Vyper, men er senere skiftet til Suunto Vytec, for
at få gasskifte med osv.

Har prøvet andre mærker også, men ingen syntes jeg var ligeså gode i
brugervenlighed osv.

--
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - dit gratis dykkermagasin på nettet

Fra : Beck

Dato : 22-06-05 20:54

Tak for den hurtige respons - det lyder til at jeg vil få dække mit
amatørbehov med enten Vyper eller Vytec :->

God sommer

Fra : Thomas VJ

Dato : 22-06-05 23:45

"Beck" <beck@ddf.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for den hurtige respons - det lyder til at jeg vil få dække mit
> amatørbehov med enten Vyper eller Vytec :->

En anden fordel ved Suuntos computere er, at de er temmelig konservative.
Det hjælper dig med at holde dig endnu længere væk fra trykkammeret ...

--
Mvh,
Thomas VJ

Fra : Klaus Christensen

Dato : 23-06-05 09:52

Beck <beck@ddf.dk> skrev:
>Kære NG,
>
>Som almindelig PADI-dykker er jeg så
>småt nået til stadiet hvor en
>dykkercomputer kunne være rar at have.

Hvad er en ualmindelig PADI-dykker?

>Er der nogle råd til hvad jeg skal
>kigge efter / købe ?
>
>Fact:
>* PADI adv. diver
>* Har godt 50 dyk indskrevet
>* Maks een dykkerferie per år
>
>Jeg har hørt om micro bobler,
>alarmer, profiler og en del andet - men er
>mest til en ganske almindelig
>computer

"Ganske almindelig computer"?
Der findes såååå mange forskellige features i diverse ure og
computere. Hvor går grænsen for "almindelig".
Citizens ure har ofte dybdemåler, dykkertidsmåler og logger disse
date på 4 dyk.

KC

Fra : Niels-Jørgen Poulsen

Dato : 23-06-05 14:02

Klaus - det var dog et ualmindeligt dumt svar.

Manden skriver og spørger til et godt råd omkring computerkøb. Som jeg læser
det, beder han ikke om at få læst korrektur på sin mail.

Han definerer selv sit niveau senere i mailen, så med "almindelig" menes
åbenbart ikke noget DIR-snobberi, instruktør eller lign.

Ligeledes sætter han selv niveauet for en "almindelig" computer, ved at
nævne et par eksempler.

Endelig er et citizen dykkerur et ganske fremragende instrument - hvis men
ønsker at signalere aktiv sportsmand, når man sidder på cafe'n med vennerne.

De andre der har svaret seriøst, har tilsyneladende kunnet læse meningen med
Beck's mail så.....

Beck - Køb dig bare en Suunto Vyper, så er du godt dækket ind. Jeg har flere
hundrede dyk med min, og har aldrig haft problemer med den.

Hilsen
Niels-Jørgen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-06-05 15:54

"Niels-Jørgen Poulsen" <njp@FJERNES-dykkerteknik.dk> skrev i en meddelelse
> Endelig er et citizen dykkerur et ganske fremragende instrument - hvis men
> ønsker at signalere aktiv sportsmand, når man sidder på cafe'n med
vennerne.

:)