Nyt gear
Fra : Anders Lybecker

Dato : 22-06-05 16:54

Hej

Jeg skal ud og investere i noget nyt gear. I den forbindelse har jeg
kigget på nogle forskellige BCD’er:

Cressi Acqualight – integreret bly, let og uden ryg-plade til ca. 1800

Mares Vector 1000 MRS AT – integreret bly og AirTrim til ca. 3000-3500.

Er der nogen, som kan sige noget god eller dårligt om disse to?
Jeg har aldrig dykket med en BCD uden ryg-plade, som Cressi Acqualight –
er det ubehageligt/dårligt?
Jeg vil selvfølgelig godt have komfort, men også gerne en letvægter til
at rejse med. Prisen har desværre også noget at sige. Er det pengene
værd, at give næsten dobbelt pris for Mares Vector?

Mvh
Anders Lybecker

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-06-05 18:32

"Anders Lybecker" <Anders@FILTERlybecker.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mares Vector 1000 MRS AT – integreret bly og AirTrim til ca. 3000-3500.
>
> Er der nogen, som kan sige noget god eller dårligt om disse to?

Det er min erfaring at integreret bly slider meget på vesten, og så synes
jeg AirTrim er noget knald som bestemt ikke er penge værd, de skulle nærmere
give dig rabat for at dykke med det.

> Jeg har aldrig dykket med en BCD uden ryg-plade, som Cressi Acqualight –
> er det ubehageligt/dårligt?

Kommer an på øjenene der ser :)

> Jeg vil selvfølgelig godt have komfort, men også gerne en letvægter til
> at rejse med.
>Prisen har desværre også noget at sige. Er det pengene
> værd, at give næsten dobbelt pris for Mares Vector?

Min favorit er dette:

http://www.halcyon.net/mc/eclipse.shtml

Den kan du få med en aluminium bagplade så den er let at rejse med. Den
ligger i ca. samme prisleje som den der mares vest, og er et rigtig godt
køb.

Den fås hos www.scubagear.dk og en masse andre netbutikker!

mvh
Jonas

Fra : Olskum

Dato : 22-06-05 19:22

> Det er min erfaring at integreret bly slider meget på vesten, og så synes
> jeg AirTrim er noget knald som bestemt ikke er penge værd, de skulle nærmere
> give dig rabat for at dykke med det.

Ja det afhænger af øjnene der ser. Har selv en Vector 1000 AT og er absolut
tilfreds med AirTrim og syntes at den "kæmpe" merinvestering som AT nu
engang er (for nogen, vel at mærke) er givet godt ud. Teknikken i AT er
meget simpel og i den tid jeg har haft min, har jeg været med til at lave
flere "alm" inflatorer (med samme alder som min AT) der var utætte pga sand
og utætte pakninger osv.. Derudover har man heller ikke noget flagrende ved
skulderen - der jo rigeligt med ting og sager der hænger rundt omkring.

/Olskum

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-06-05 20:09

"Olskum" <dont.sp@me.dk> skrev i en meddelelse
> Derudover har man heller ikke noget flagrende ved
> skulderen - der jo rigeligt med ting og sager der hænger rundt omkring.

Hvis det er den største fordel så vil jeg mene at det er forholdsvist dyrt?
Hvilke fordele er der ved AirTrim fremfor en alm. inflator der retfærdigør
den ekstra kompleksitisitet/pris?

mvh
Jonas

Fra : Morten Saabye

Dato : 22-06-05 21:17

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> [...]
> Hvilke fordele er der ved AirTrim fremfor en alm. inflator der retfærdigør

AirTrim systemet har den kæmpe fordel (især for nye dykkere), at du kan
tømme luft ud af vesten uanset hvordan du ligger i vandet. Du behøver
altså ikke at have venstre skulder som øverste punkt, du trykker bare på
knappen og vesten lufter ud. Det virker faktisk ret godt.

/Morten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-06-05 21:27

Morten Saabye wrote:
> [...]
> altså ikke at have venstre skulder som øverste punkt, du trykker bare på
> knappen og vesten lufter ud. Det virker faktisk ret godt.

Well, har ikke lige kunnet se hvordan den er bygget op men umiddelbart
lyder det til at være et stykke halvkomplekst og dermed potentielt
følsomt stykke udstyr. At nye dykkere bliver hjulpet ser jeg ikke
nødvendigvis som en fordel. De fleste veste jeg har set (inkl. min egen)
har en dumpventil på begge skuldre (hvor den ene er inflatorslangen,
enten via træk eller via knappen på inflatoren) og desuden mindst een i
bunden på ryggen som kan dumpes med hvis man skulle ligge på hovedet og
dermed skulle det være muligt for de fleste at lære hvordan man nemt
dumper luft.

Jeg har også oplevet et par stykker der har haft problemer med
'overkomplicerede' inflatorer til vesten, hvilket har resulteret i at
der sev luft ind i vesten hele tiden. Meget upraktisk at den selv fylder
vesten :-|

BTW. hvordan fylder du vesten manuelt hvis du af den ene eller anden
årsag ikke har koblet Airtrim'en til? Hvis man ikke kan fylde den nemt
med munden så mangler den IMO et vigtigt sikkerhedsaspekt (som
flyde-hjælp i overfladen).

Thomas

Fra : Thomas VJ

Dato : 23-06-05 00:17

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Almindelige BCD'ere af bedre kvalitet har quick dumps (en noget simplere
teknik) på ryggen, som gør at du heller ikke behøver at ligge i oprejst
position ...

<klip>
> [...]
> ikke har koblet Airtrim'en til? Hvis man ikke kan fylde den nemt med
> munden så mangler den IMO et vigtigt sikkerhedsaspekt (som flyde-hjælp i

Den har en ganske tynd oral inflatorslange foldet sammen i en lomme ... Den
skal nok være let at få fat i i en tom-for-luft situation på overfladen med
tre-finger handsker på ...

--
Mvh, Thomas VJ
http://www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Olskum

Dato : 23-06-05 19:17

> Well, har ikke lige kunnet se hvordan den er bygget op men umiddelbart
> lyder det til at være et stykke halvkomplekst og dermed potentielt
> følsomt stykke udstyr.

Faktisk, hvis jeg sammenligner en alm. inflator med AT når det er skilt ad,
så er AT mere simpelt end inflatoren.

Og da AT sidder tæt på på vesten, er mere kompakt og ikke hænger løst er
min påstand at det er mindre følsomt for slag og stød osv.

Kan dog tilføje at selv for nye dykkere kan AT virke lidt kompliceret. Det
kan være lidt tricky lige at finde ud af hvor meget man skal trykke for at
puste op/lufte ud. Men igen er det det samme med en alm inflator.

/Olskum

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-06-05 19:26

> Faktisk, hvis jeg sammenligner en alm. inflator med AT når det er skilt
ad,
> så er AT mere simpelt end inflatoren.

Nu kan det godt være min ringe forståelse af hvordan AT virker, der gør at
jeg drager denne konklusion. En central styring af 2 ventiler må alt andet
lige være mere kompleks end en knap der påvirker en stang med en o-ring? Nu
ved jeg selvfølgelig ikke hvilke inflator ventiler du sammenligner med.

Du må meget gerne tage nogle billeder hvis du alligevel har den skildt ad.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-06-05 22:05

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> skrev i en meddelelse
> AirTrim systemet har den kæmpe fordel (især for nye dykkere), at du kan
> tømme luft ud af vesten uanset hvordan du ligger i vandet.

Ja umiddelbart er det jo meget smart, men nye dykkere bliver jo hurtigt
erfarne dykkere og de burde ikke have problemer med at dumpe luft fra
vesten. Måske er den opfundet til brug i dykkercentre der kun har gæster
uden ret stor erfaring?

Så for den erfarne dykker, hvilke fordele har den der retfærdiggør den
yderligere kompleksitet sammenlignet med en almindelig inflator?

Mvh
Jonas

Fra : Anders Lybecker

Dato : 23-06-05 06:57

Anders Lybecker wrote:
> [...]
> at rejse med. Prisen har desværre også noget at sige. Er det pengene
> værd, at give næsten dobbelt pris for Mares Vector?

Er det nogen, som har prøvet Cressi Acqualight eller lignede uden ryg-plade?

Mvh
Anders Lybecker

Fra : Felix

Dato : 23-06-05 14:25

> Er det nogen, som har prøvet Cressi Acqualight eller lignede uden ryg-plade?

Ja det har jeg, jeg dykker med Zeagle Ranger og er ganske godt tilfreds med denne.
Den har integreret bly og holder stadig trods det ekstra slid der naturligt er
med bly i, foreløbig har jeg dykket i den ca 250 dyk og den fungerer upåklageligt

se http://www.zeagle.com

Felix

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 23-06-05 20:47

Nej,

Men jeg har just købt en Cressi Aquapro 5R til 1500kr. fra ny
Den er en udemærket BCD, men har måske lidt for meget tingel tangel efter
min smag,
De integrede blylommer på siderne virker fint, hvilket var årsagen til
valget (sammen med prisen).
Den har samtidigt alt hvad man har brug for.
Kig evt. på Scubastore.com.

Venligst
Nicolai

Fra : Jokke

Dato : 26-06-05 16:36

Jeg har for ½ år siden investeret i en Mares Morphus Pro med airtrim
systemet og er meget tilfreds med den.

Det virker i starten lidt kompliceret men efter et par gange er man halt
fortroligt med det.

Man kan tømme vesten uanset hvordan man ligger i vandet og der er ikke noget
der ligger og dingler.

Skal man oral inflate, skal man trække en slange frem, som til daglig sidder
let tilgængelig ved sidelommen.
Bevares den er ikke helt så let tilgængelig som den gamle, velkendte version
men jeg har prøvet den et par gange og det virker fint selv med tykke
handsker.

Så sammenfattende kan jeg anbefale Airtrim systemet.

Hilsen
Jokke

Fra : Anders Lybecker

Dato : 27-06-05 07:58

Jokke wrote:
> [...]
> handsker.
>
> Så sammenfattende kan jeg anbefale Airtrim systemet.

Tak for input.

Mvh
Anders Lybecker