"Skygger" på billede i høje opløsni
Fra : Mikkel Carlsen

Dato : 22-06-05 16:12

Hej

Jeg har netop investeret i et Asus N6200 (Nvidia GForce 6200 baseret)
grafikkort til min PC. Efter konfiguration viser det sig at jeg har et
lidt sløret billede og at der ved store kontraster kastes svage
"skygger" på skærmen - f.eks. musepointeren eller sort tekst på hvid
baggrund. I f.eks. 1024x768 er det ikke synligt, men ved min foretrukne
opløsning på 1600x1200 er det ret generende. Umiddelbart vil jeg jo mene
at signalet fra grafikkort fra monitor er for ringe, men kan det
forbedres på nogen måde?

Så vidt jeg kan se på kortet er VGA-stikket i modsætning til DVI-stikket
ikke loddet direkte på printet, men er forbundet med et fladkabel. Jeg
har desværre ikke en monitor med DVI indgang, men kunne jeg mon få noget
ud af at bruge en DVI/VGA converter?

Er der nogen der har erfaringer med om man får noget ud af at klage til
forhandleren i denne situation?

Mikkel

PS Det skal nævnes at jeg ikke havde problemer af denne art med mit
gamle pålidelige Matrox G400 kort i samme opløsning og med samme skærm +
kabel.

Fra : Brian Lund

Dato : 22-06-05 16:51

> [...]
> opløsning på 1600x1200 er det ret generende. Umiddelbart vil jeg jo mene
> at signalet fra grafikkort fra monitor er for ringe, men kan det

Jeg har set et lignende problem som var forårsaget af en defekt kondensator
på et grafikkort!

> [...]
> ikke loddet direkte på printet, men er forbundet med et fladkabel. Jeg
> har desværre ikke en monitor med DVI indgang, men kunne jeg mon få noget

Jeg har læst om nogen der havde lignende problemer, hvor VGA stikket var
koblet til med en ledning, så det er ikke usandsynligt! - Hvis du kan låne
dig til en adaptor kan du jo se om det hjælper!

> Er der nogen der har erfaringer med om man får noget ud af at klage til
> forhandleren i denne situation?

Du burde kunne få det byttet/returneret (refunderet)!

Brian

Fra : Mikkel Carlsen

Dato : 23-06-05 16:02

Tja, det ville jeg jo også mene, men jeg kan nemt forestille mig at
forhandleren ser det på en anden måde. Problemet er jo at det er lidt
svært at dokumentere, samt at forhandleren ikke nødvendigvis kan
eftervise det på en anden pc med en anden skærm/kabel og evt. bedre
jordforbindelse...

/Mikkel

Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-06-05 08:03

Mikkel Carlsen wrote:
> [...]
>
> PS Det skal nævnes at jeg ikke havde problemer af denne art med mit
> gamle pålidelige Matrox G400 kort i samme opløsning og med samme skærm +
Sidder skærm og pc i samme stikkontakt ? - Helst én med jord.

Mvh
Søren

Fra : Mikkel Carlsen

Dato : 23-06-05 15:59

De sidder ikke på samme kontakt - altså i en stikdåse, men på to
kontakter tæt ved siden af hinanden. Ang. jord bor jeg uheldigvis i en
lejlighed hvor der ikke er monteret jord i kontakterne. Kan jeg mon få
noget ud af alligevel at forbinde jordbenene på hhv. PC og monitor -
altså kører med et fælles stel, men uden en egentlig jordforbindelse?

/Mikkel

Fra : Soren Pedersen

Dato : 24-06-05 07:29

Mikkel Carlsen wrote:
> De sidder ikke på samme kontakt - altså i en stikdåse, men på to
> kontakter tæt ved siden af hinanden. Ang. jord bor jeg uheldigvis i en
> lejlighed hvor der ikke er monteret jord i kontakterne.

Prøv at sætte dem i samme stik - Det kan godt hjælpe lidt

Kan jeg mon få
> noget ud af alligevel at forbinde jordbenene på hhv. PC og monitor -
> altså kører med et fælles stel, men uden en egentlig jordforbindelse?

Her skal vi nok have en elektrikker på banen - Men umiddelbart kunne jeg
godt frygte brumsløjfer. Under alle omstændigheder tror jeg dog ikke det
afhjælper dit problem

> /Mikkel

/Søren

Fra : Bernhard Ege

Dato : 24-06-05 08:12

On Wed, 22 Jun 2005 17:12:06 +0200, Mikkel Carlsen wrote:

> [...]
>
> PS Det skal nævnes at jeg ikke havde problemer af denne art med mit
> gamle pålidelige Matrox G400 kort i samme opløsning og med samme skærm +

Jeg tror du har nævnt lige præcis det som er problemet, nemlig
fladkablet (ikke skærmet, har sikkert anden impedans en resten af kablet
til monitoren). Du vil sikkert opdage at problem forbedres/forsvinder hvis
du går ned i opdateringsfrekvens (fra. f.eks. 85Hz til 60Hz) men at
billedet selfølgelig flimrer uholdbart meget. Det er også uheldigt at du
skifter fra et Matrix kort som går fra at have meget godt VGA signal til
et nvidia som ofte har et ringe VGA signal (specielt i højere
opløsninger, problemet ses ikke i de lave opløsninger).

En DVI/VGA konverter kan muligvis forbedre billedet pga manglende
fladkabel men jeg ved ikke om du så kan køre 1600x1200 ved 85Hz (ved
ikke hvor højt DVI standarden går op, men mener 165MHz er top og så er
85Hz lige på grænsen til at det ikke kan lade sig gøre. Det kræver dog
en god konverter.

På mange skærmkabler er der ofte indbygget ferritkerner for at fjerne
støj på signalet, men det er muligt at de konflikter med det fladkabel
du har på dit kort.

mvh Bernhard