Andet multimedie
bentjuul 3670
PSP9 - Vektor med huller
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 22-06-05 12:00

PSP9. Jeg skal have lavet et dannebrogsvindue, hvor jeg ønsker at
man skal se en himmel gennem glasset. Selve rammen ønsker jeg
vist med træstruktur. Jeg har prøvet at arbejde med forskellige
udfyldte vektorfelter i lag, men får problemer med at få vist
himlen. Jeg har gjort som følger:

1. Bagerste lag er et rasterlag med en himmel.
2. Næste lag er et stort vektorfelt fyldt med træstruktur
(pattern)
3. Øverste lag er fire vektorfelter, der skulle være
vinduesfelterne. I disse ønsker jeg at man ikke ser træstrukturen
i mellemste lag, men ryger direkte ned på nederste lag, men den
kan jeg ikke gennemskue (i bogstavelig forstand).

Jeg griber den sikkert forkert an, men håber at nogen kan guide
på ret spor igen. Jeg har på nedenstående link lagt et billede
hvor min problemstilling vises. I viste eksempel har jeg for
hvert af de fire vinduer lagt et sky-pattern ind, men jeg ville
helst have at man kunne se baggrundsbilledet.

http://home24.inet.tele.dk/flexsun/Vindue.htm

Lars

Fra : emj

Dato : 22-06-05 18:23

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
>i mellemste lag, men ryger direkte ned på nederste lag, men den
>kan jeg ikke gennemskue (i bogstavelig forstand).

Hvis du har et almindeligt rasterlag med jimmel og et almindeligt
rasterlag med træstruktur, kan du med stræteksturlaget markeret i
layerpaletten lave en selection for hvert vindueshul og taste delete.

Nu skulle du gerne kunne se himlen gennem vinduet

Derefter skal du så i gang med at lave skygger og glaseffekt på
øverste lag.

Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 23-06-05 08:33

> [...]
> rasterlag med træstruktur, kan du med stræteksturlaget markeret
> layerpaletten lave en selection for hvert vindueshul og taste

Det var egenligt også min første tanke, men jeg kunne ikke
gennemskue hvordan jeg fik mine selections til at flugte i top,
sider og bund. Jeg er nu kommet på at lave et vektorlag med
firkanter korrekt placeret for mine vinduer og så lave mine
selections på rasterlaget udfra firkanterne i vektorlaget. En
selvfølge for nogen af jer, men en åbenbaring for mig selv

> Derefter skal du så i gang med at lave skygger og glaseffekt på
> øverste lag.

Ja ja, rolig nu - et skridt af gangen

Lars

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 23-06-05 18:52

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Ja ja, rolig nu - et skridt af gangen

Du kan også trække lidt i den lille skyder i "layer palette" vinduet, og
gøre et lag mere eller mindre gennesigtigt. Eller indskyde et nyt lag der
justerer på lyd/kontrast. Så du kan lave noget glas som kun er "halvt"
gennesigtigt

Det vigtigste når man arbejder med lag, er dog at huske at de ligger ovenpå
hinanden. Så hvis du skal se en underliggende lag øverst - skal der være en
form for hul (men det har du jo fundet ud af nu).

Bortset fra det - så er det noget af en åbenbaring når man lærer at arbejde
med "layers" - for kun fantasien sætter grænser - og den helt store fordel
kommer hvis du senere skal rette noget i kun det ene lag. Det ville være
umuligt hvis billede var tegnet i et og samme lag.

--
/Lars

Fælleskøb på LG's nye super recorder:
http://www.recordere.dk/faelleskob