Problem med vertikal scrollbar
Fra : Anders Poulsen

Dato : 22-06-05 10:09

Hej Alle!

Jeg har et problem med scrollbarer.

Jeg har lavet en iframe hvor der uden grund dukker en vertikal
scrollbar op. Den horisontale scrollbar SKAL være der.

Mit problem kan ses her ---> http://www.sjat.com/oskar

Jeg vil være meget taknemlig hvis der er nogen der har lyst til
at hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Anders Poulsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-06-05 10:24

Anders Poulsen <anders@sjat.com> skrev:

> Jeg har lavet en iframe hvor der uden grund dukker en
> vertikal scrollbar op.

Det er ikke uden grund. Du har lavet en tabel i din <iframe> med
en fast bredde:

Prøv at fjerne bredden!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-05 10:41

Anders Poulsen skrev:

> Jeg har lavet en iframe hvor der uden grund dukker en vertikal
> scrollbar op. Den horisontale scrollbar SKAL være der.

Øh - jeg tror du bytter om på vertikal (lodret) og horisontal
(vandret). Jeg går ud fra at du gerne vil have den lodrette scrollbar,
men ikke vil have den vandrette.

> Mit problem kan ses her ---> http://www.sjat.com/oskar

Siden ser fin ud (kun lodret scrollbar) i Firefox og Opera - men jeg kan
godt se problemet i IE.

Det skyldes måske at du bruger en ugyldig værdi til overflow-x - du skal
nok sætte den til hidden i stedet for no (jf:
<http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/overflowx.asp>)

Det er muligt at du også kan løse problemet ved at kigge på
margen/padding i dit iframe-indhold (sæt dem til 0 på html, body og
table).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Poulsen

Dato : 22-06-05 11:43

Tak for svaret.

Jeg er desværre ikke den store .html haj, så har ikke helt styr på hvad det er jeg reelt
skal gøre.

Havde håbet at løsningen "lå lidt mere til højrebenet".

/Anders - ham med en scrollbar for meget

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-05 12:06

Anders Poulsen skrev:

> Jeg er desværre ikke den store .html haj, så har ikke helt styr på hvad det er jeg reelt
> skal gøre.

Find det sted i din kode hvor du har specificeret "overflow-x: no". Ret
til "overflow-x: hidden".

Du kan også prøve Allans forslag - fjern bredden på tabellen (det kan
dog betyde at du ikke udnytter hele bredden i iframen).

Tredje mulighed: Sæt følgende i det css-ark der styrer iframe-siden (den
"inderste" side):

html, body, table{ margin: 0; padding: 0; }

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Poulsen

Dato : 22-06-05 12:17

Jens GyldenkærneClausen skrev:

> Find det sted i din kode hvor du har specificeret "overflow-x: no". Ret
> til "overflow-x: hidden".

Er gjort nu. Det ændrede ikke umidelbart noget.

> Du kan også prøve Allans forslag - fjern bredden på tabellen (det kan
> dog betyde at du ikke udnytter hele bredden i iframen).

Har jeg også prøvet uden nogen ændring.

> Tredje mulighed: Sæt følgende i det css-ark der styrer iframe-siden (den
> "inderste" side):
>
> html, body, table{ margin: 0; padding: 0; }

Det har jeg også gjort, men scrollbaren fremkommer stadig.

Jeg har desværre ikke mulighed for at uploade herfra, så jeg kan ikke vise koden på nettet.

/Anders

Fra : Anders Poulsen

Dato : 22-06-05 11:23

Det lykkedes mig at bytte rundt på tingene.

Det er naturligvis den horisontale scrollbar jeg gerne vil slippe
for, og IKKE den vertikale.

Jeg modtager stadig gerne hjælp

/Anders

Fra : Tidemann

Dato : 22-06-05 12:19

"Anders Poulsen" skrev
> Det lykkedes mig at bytte rundt på tingene.
>
> Det er naturligvis den horisontale scrollbar jeg gerne vil slippe
> for, og IKKE den vertikale.
>
> Jeg modtager stadig gerne hjælp
>
> /Anders

Hvis du sammen med din:
body {
margin-left: 0px;
margin-top: 0px;
margin-right: 0px;
margin-bottom: 0px;
background-image: url(images/bg.gif);
}

indsætter denne:
#wrapper {
width: 852px;
margin: auto;
padding: 0;
}

sætter wrapperen ind her og fjerner bredden på din tabel
(så forsvinder din vandrette scroll tror jeg):

klip-----------------------fyld i tabel-----------------klip

og slutter her:

kan du på samme tid centrerer siden, så den ikke står ude i venstre side!

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Anders Poulsen

Dato : 22-06-05 13:41

Sidste indlæg.

Vil gerne sige tak for hjælpen til dem der har svaret mig i denne tråd.

Det endte med at lykkedes.

/Anders