"Stjerneloft" - små halogenpærer eller and~
Fra : Jørn Vind

Dato : 22-06-05 09:07

Hej gruppe

- står overfor at skulle have et par Velux ovenlysvinduer monteret. I samme
ombæring vil vi gerne have loftet til at gå til kip, så vi også får synlige
bjælker.

Når loftet bliver "løftet" kunne vi godt tænke os at få nogle små
hallogenlys eller andet - som kan given en fornemmelse af "små stjerner på
himlen" - monteret i loftbrædderne.

Første indskydelse var små halogenpærer, men disse kræver at der er luft
ovenover til at transportere overskudsvarme væk.

Det er svært at lave luft mellem profilloftet og isolering.

Vi taler om noget der ligner 5w pærer - og der skal regulering på, således
at lyset kan dæmpes ned til næsten ingenting.

Vi har været rundt i mange forretninger men har ikke rigtig fundet noget,
Hos Lysmesteren var de meget behjælpelige, og kunne også vise os nogle
diodelys(en rundel på ca. 3-5 cm i diameter indeholdt ca. 10 små blå
pærer) - men blåt giver et koldt skær.

Det skal laves lovligt, vi vil ikke stå med en ulovlig installation den dag
vi evt. står overfor at skulle sælge huset.

Det er også et krav at ledningerne skal gå ovenover prifilloftet - vi ønsker
ikke synlige ledinger.

Derfor - er der nogen i gruppen der ved om der findes en anden måde at lave
dette på ?

Jørn Vind

Vi bor på Grønnevangen 54
5210 Odense NV

og har telefonnummer 66 16 19 83

Se også vore hjemmesider:

http://home20.inet.tele.dk/fritidshuset/

www.vindmusik.dk

Fra : Holst

Dato : 22-06-05 09:13

Jørn Vind wrote:

> Derfor - er der nogen i gruppen der ved om der findes en anden måde at lave
> dette på ?

I ny og næ nævnes følgende link:

http://www.viborglysleder.dk/produkter_loft.html

Om det er noget, du kan bruge, ved jeg ikke.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-06-05 10:24

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ønsker ikke synlige ledinger.
>

> Derfor - er der nogen i gruppen der ved om der findes en anden måde at

Det i skal brug er fiberoptisk lys. Det er opbygget med en central lyskilde,
hvorfra der så løber en masse små lysledere. Da lysledere ikke bliver varme
kan de sagtens lægges ind under loftbræderne. Den centrale lysklide kan så
stå i et skab (den bliver varm)

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-06-05 19:55

Jørn Vind wrote:
> [...]
> hallogenlys eller andet - som kan given en fornemmelse af "små
> stjerner på himlen" - monteret i loftbrædderne.

Overvej eventuelt lysdioder - de kører på cirka trekvart volt og bliver ikke
så varme at det gør noget. eneste minus er, at der ikke kan reguleres så
meget i lysmængden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Leonard

Dato : 22-06-05 20:20

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> wrote:

>Hos Lysmesteren var de meget behjælpelige, og kunne også vise os nogle
>diodelys(en rundel på ca. 3-5 cm i diameter indeholdt ca. 10 små blå
>pærer) - men blåt giver et koldt skær.

Lysdioder fås i mange forskellige farver og styrker, så der må I kunne
finde noget der duer, evt. en blanding af forskellige gullige
lysdioder.
Se evt et stort udvalg her: http://shop.dotlight.net/

--
med venlig hilsen