Er alle regeringer fra Gud?
Fra : jørgen

Dato : 21-06-05 19:39

Rom 13:1-7

"Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der
findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet
af Gud."

Er der undtagelser fra dette eller vil man altid kunne hævde at et folk har
den regering, leder og styreform Gud har ønsket at give dem? Jeg ved godt at
der et andet sted står at man skal adlyde Gud mere end mennesker, men i
diktaturer, som verden jo har set mange af, må det være svært at skulle
respektere, betale skat og adlyde lederne. Tænk bare på Nazi-Tyskland,
kommunismen og Stalin, Chauchesko i Rumænien osv.

Det som Paulus sagde til Romerne har måske mere at gøre med den tid de
levede i dengang, med Romerriget, som de første kristne næppe ønskede at
provokere, end det har med vor tid at gøre? Men der var vist en grænse. De
kristne ville ikke tilbede kejseren og måtte betale en høj pris derfor. I de
sidste tider vil der også blive en åben konflikt mellem
regeringen(antikrist) og kristne.

mvh jørgen.

Fra : Britt Malka

Dato : 21-06-05 22:30

On Tue, 21 Jun 2005 20:39:02 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>"Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der
>findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet
>af Gud."

Hvilket er noget vrøvl, fordi ellers ville regeringer ikke være i
modstrid med hinanden.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Poul Nielsen

Dato : 22-06-05 21:07

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> sidste tider vil der også blive en åben konflikt mellem

Det er god Luthersk lære at vi skal acceptere de verdslige magter som guds
fysiske repræsentant på jorden. Luther bandlyste bønderne og andre der
gjorde oprør mod kirke og stat.

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-06-05 21:25

Poul Nielsen skrev i news:42b9c52c$0$18637$14726298@news.sunsite.dk

> Luther bandlyste bønderne og andre der
> gjorde oprør mod kirke og stat.

Det er da vist en særlig grov forenkling af hændelsesforløbet.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Poul Nielsen

Dato : 23-06-05 07:45

"Andreas Falck" <bse32568@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
> Poul Nielsen skrev i news:42b9c52c$0$18637$14726298@news.sunsite.dk

> Det er da vist en særlig grov forenkling af hændelsesforløbet.

Jamen så kom du med din version af sandheden.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-06-05 10:26

Poul Nielsen skrev i news:42ba5aca$0$18644$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Jamen så kom du med din version af sandheden.

Læs historiebøgerne samt denne:

Fra : Poul Nielsen

Dato : 23-06-05 20:01

> Poul Nielsen skrev i news:42ba5aca$0$18644$14726298@news.sunsite.dk
>
> [ ... ]
>
> Læs historiebøgerne samt denne:
>
> --
Og er det er en særlig grov forenkling af sandheden?? ddet ken ærligt talt
ikke se, du kan jo heller ikke selv argumentere imod det jeg siger som
selvfølgelig er af det verdslige regimente.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-06-05 09:40

Poul Nielsen wrote:
> [...]
>
> de

> Det er god Luthersk lære at vi skal acceptere de verdslige magter som guds

Ikke helt: Fyrsten bliver ikke betragtet som "en pave", men derimod som
opretholdere af "Det Verdslige Regimente" (dvs: Almindelig fred, lov og
orden), mens Kirken opretholder "Det Himmelske Regimente" (som har
sjælens frelse som mandatområde.)

Oprindeligt mente Luther at disse to regimenter skulle være totalt
adskilte og slet ikke blande sig i hinandens mandatområder, men desværre
vandt hans assistent Melanchtons opfattelse af fyrsten som "vogter af
begge lovens tavler" senere indpas og Kirken kom i praksis til at være
en fyrstekirke, dvs. en kirke under kongen.

> Luther bandlyste bønderne og andre der
> gjorde oprør mod kirke og stat.

Luther "bandlyste" ikke som sådan (man skal nemlig være pave for at
bandlyse!), men han fordømte - efter fejlslagen mægling - rigtigt nok en
flok "revolutionære" bønder under ledelse af den fanatiske
folkeforfører, karismatikeren Thomas Müntzer, som altså mente sig kaldet
til at skulle realisere Dommedag og indføre Gudsriget gennem blodige
opstande (ved at myrde, nedslagte og udrense alle dem, han lige selv
kunne komme på at mene var "Guds Fjender"!).

Dette vanvid måtte stoppes, og da som sagt ikke kunne stoppes gennem
mægling, måtte Luther til sidst appelere til den kristne adel om at
hugge bønderne ned, før Bondekrigene spredte sig og medførte krig, sult
og nød (et veritabelt Helvede på jord) i de andre tyske fyrstendømmer.

Müntzer og bønderne gik således langt, langt over stregen for
civiliseret reformatorisk opførsel, og de er skam senere blevet hyldet
af Friedrich Engels og andre kommunister for "protorevolutionær
virksomhed", mens de altså - set med lutherske øjne - var en flok
organiserede højforæddere og kupmagere, som truede den reformatoriske
kamp ved at ville opnå VERDSLIG magt i stedet for evangelisk ÅNDELIG frihed.

Man bør altså vogte sig for moderne anakronismer der ligger i at
forestille sig at Europa dengang var "demokratisk", for det var det bare
ikke: Tværtimod var det netop vigtigt for Luther at fastholde den
verdslige magtstruktur (som havde til gudgivent mandatområde at sikre
fred og orden til det fælles bedste) for at ændre Kirkens, hvis ikke det
hele skulle ende i totalt ragnarok med kaos, krig og lidelse.

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-06-05 10:31

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> [...]

> opstande (ved at myrde, nedslagte og udrense alle dem, han lige selv
> kunne komme på at mene var "Guds Fjender"!).

Fortell hvilke historiske kilder du bruker. Det synes som du bruker MLs egen
versjon.

Det er som regel sult som fører til opprør. Det har du utelatt.

> [...]
> mægling, måtte Luther til sidst appelere til den kristne adel om at
> hugge bønderne ned, før Bondekrigene spredte sig og medførte krig, sult

Vel og merke for overklassen. Bøndene levde allerede under krig, sult og
> [...]

> fred og orden til det fælles bedste) for at ændre Kirkens, hvis ikke det
> hele skulle ende i totalt ragnarok med kaos, krig og lidelse.

ML var en fascist. Han trodde at "gudsrike på jorden" var et fascistisk
regime.

Jeg skjønner at du forsvarer det. Det er kanskje derfor du bruker en
"forkortet" historiebeskrivelse.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-06-05 19:30

Harald Mossige wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Fortell hvilke historiske kilder du bruker. Det synes som du bruker MLs egen
> versjon.

Jeg har desværre ikke lige en fuld oversættelse af hans berygtede
"Fürstenpredigt" ved hånden, men den findes på tysk på hjemmesiden:

http://www.mlwerke.de/mu/mu_001.htm

På en anden hjemmeside,

http://watch.pair.com/anabaptist.html

som indeholder dele af en bog, udgivet ved Oxford Univesity Press, kan
du bla. andet læse et par uddrag gengivet herunder (på engelsk) om hans
syn på sine modstandere:

"Drive Christ's enemies out from amongst the Elect, for you are the
instruments for that purpose. Dearly beloved brethren, don't put up any
shallow pretence that God's might will do it without your laying on with
the sword, otherwise your sword might rust in its scabbard. . . . Christ
is your master. So don't let them live any longer, the evildoers who
turn us away from God. For a godless man has no right to live if he
hinders the godly."

(Om præster og munke:)

"The sword is necessary to exterminate them. And so that it shall be
done honestly and properly, our dear fathers the princes must do it, who
confess Christ with us. But if they don't do it, the sword shall be
taken from them. . .If they resist, let them be slaughtered without
mercy. . . .At the harvest-time one must pluck the weeds out of God's
vineyard. . . But the angels who are sharpening their sickles for that
work are no other than the earnest servants of God. . .For the ungodly
have no right to live, save what the Elect choose to allow them. . ."

Så det er altså blot Müntzers egen retorik vendt 180 grader imod ham
selv, Luther anvender i sit senere så berygtede brev til den tyske adel,
hvor han må opfordre til at sætte hård mod hårdt for at stoppe denne
vanvittige mand og hans militante følgere i deres blodsudgydelser...

> ML var en fascist.

Overhovedet ikke. Han kæmpede derimod for evangelisk ÅNDSFRIHED, men han
kunne rigtignok ikke tillade at en galning som Müntzer kørte hele
Reformationen i sænk ved gennem åbenlyst lovløst oprør imod enhver form
for verdslig autoritet: Müntzer ville "indføre Gudsriget" ved at slagte
folk ned, mens Luther - i fuld overensstemmelse med Det Ny Testamente
"kun" var interesseret i at befri Kirke og Kristelighed fra datidig
katolsk korruption i form af verdsligt regerende kleresi.

> Han trodde at "gudsrike på jorden" var et fascistisk
> regime.

Nej, tværtimod var hans oprindelige princip - og ikke det princip, han
desværre er kommet til at lægge navn til, men som egentlig er Philip
Melanchtons - at kirke og stat var to SIDESTILLEDE regimenter, hvor
Kongen/fyrsten UDELUKKENDE havde til opgave at sikre "de ydre rammer"
for at folk til gengæld kunne praktisere deres "indre" trosliv frit.

Luther var NETOP ikke så storhedsvanvittig som Müntzer at han mente at
"ville indføre Gudsriget", men tværtimod var det afgørende vigtigt for
ham at man afholdt sig fra Müntzers teokratiske vanvid, hvor man jo
bildte sig ind at skulle etablere et kirkeligt samfundsstyre!

> Jeg skjønner at du forsvarer det. Det er kanskje derfor du bruker en
> "forkortet" historiebeskrivelse.

Ud over enkelte yderligtgående marxister, så kan de fleste seriøse
historikere, såvel som lægfolk, hurtigt se af Müntzers egne prædikener
at manden var en blodtørstig, apokalyptisk galning med "hellig krig" på
dagsordenen. Og desværre fik han lokket uskyldige lægfolk med i sit vanvid.

At det så er Luther, der åbenbart idag betragtes som "fanatisk-religiøs
fascist" er for mig at se ganske ufortjent: Alternativet var at han
stiltiende havde ladet tingene gå ad H... til og at Müntzer ville have
foranstaltet endnu større skade for ikke bare den stakkels
civilbefolkning, som han vildførte, men også hele den reformatoriske
sag, som katolikkerne passende ville kunne have afvist som værende
"lovløs anarkisme".

Luther bidrog aktivt til at stoppe Müntzer, og selv om det givetvis har
været forfærdeligt for tusindvis af uskyldige foruden de aktivt
medvirkende, vildførte bønder, tør jeg slet ikke tænke på alternativet.
Imidlertid var det altså Müntzer og hans tilhængere, som VILLE krig. Og
dèt fik de så også, da man ikke kunne tillade total samfundsopløsning
eller endda et RIGTIGT fascistisk teokrati byggende på Müntzers
groteske, storhedsvanvittige ideer om at være "den udvalgte"...

Så meget af dèt, du - IMHO fejlagtigt - skælder ud på Luther for, mener
jeg faktisk er lige præcis, hvad Müntzer - som du forsvarer? - reelt
stod for...Spøjst, ikke?

Luther ville derimod lov og orden - og dertil som noget nyt en slags
"tidlig kristen denominationsfrihed", hvor hver person i åndelig
forstand (og KUN dèt!) frigjordes til at "stå til trosansvar for Gud
Alene" - og ikke alle mulige andre øvrighedsmæssige instanser (som
ifølge Luthers Toregimentelære principielt kun havde til formål at
opretholde en dennesidig nødvendig straffelov for at skabe ro, orden og
fred) eller kirkelige instanser (som den katolske kirke og dens kleresis
mærkelige, ubibelske krav.) Den Augsburgske Konfession (Confessio
Augustana), hvor den katolske kirkes "monopol" brydes er således et
afgørende, tidligt skridt på vejen imod egentlig religionsfrihed, om end
det desværre gik stærkt nedad bakke for den reelle "kristne åndsfrihed"
i de lutherske fyrstekirker efter Reformationen og Luthers egen død.

Men jeg mener altså at man bør afholde sig fra at beskylde Luther for
heksebrændinger og ugerninger, som er begået længe efter hans død, hvis
det er dét, du mener med at luther skulle være "fascist". Det er ikke på
nogen måde fair at holde ham ansvarlig for vanvittig folkeovertro eller
kongers magtmisbrug af deres nye rolle som "beskyttere" af de
reformerede kirker til direkte at undertrykke deres undersåtter med
religionen som instrument.

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 23-06-05 21:54

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
>
> som indeholder dele af en bog, udgivet ved Oxford Univesity Press, kan
> du bla. andet læse et par uddrag gengivet herunder (på engelsk) om hans

Desværre har Harald læst en bog:

ISBN-82-7265-011-8 -Luthers lille brune-

Som påviser, at Luther -

- hatet bønder og jøder, og ville bli kvitt dem
- ville gjeninnføre slaveriet
- ville henrette kvinner som nektet ektemannen sex
- mente tyranni og diktatur er den beste styreform
- vurderte både fornuften og kjønnsdriften som grove synder
- var sterkt ansvarlig for heksebålene som blusset opp etter
reformasjonen

De 'facts' kan ingen kilder eller argumentation hamle op
med.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-06-05 23:12

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Desværre har Harald læst en bog:
>
> ISBN-82-7265-011-8 -Luthers lille brune-

Jeg skjønner at missliker slik literatur.

> [...]
> - vurderte både fornuften og kjønnsdriften som grove synder
> - var sterkt ansvarlig for heksebålene som blusset opp etter

Det er bra at du har lest boken selv.

> De 'facts' kan ingen kilder eller argumentation hamle op
> med.

Ja er det ikke beklagelig, at kildehenvisningene faktisk finnes?

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-06-05 00:09

Harald Mossige wrote:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Jeg skjønner at missliker slik literatur.

Det er jo altså mindst ligeså tendenciøst, som du anklager min
fremstilling for at være.

Vi er jo ude i deciderede dæmoniseringer, hvis det endnu ikke skulle
være gået op for dig?

Nej, Luther var ikke perfekt og har aldrig gjort krav på at være det.

Tværtimod var han et menneske med en sag.

Luther vedgav ellers selv af at være "en mand af folket", altså at
nedstamme fra bønder.

Han havde et rigeligt anstrengt forhold til jøder, men bønder "hadede"
han bestemt ikke.

Dengang var der feudal samfundsordning. Luther uanset.

Dokumentation, tak?

Det lyder jo snarere som Muhammed eller Hammurabi?

Det er nok den fedeste anakronisme at mene at Luther levede i en Verden,
som skulle have været "demokratisk indrettet"...

Tværtimod skælder han netop ud på pavelige despoter og uansvarlige
verdslige regenter og formaner dem deres ansvar for folkets ve og vel...

Han etablerede Reformationen ved at bruge fornuft, og han anerkendte
kønsdriften så meget at han faktisk giftede sig!

Vrøvl: Det KAN du bare ikke holde ham ansvarlig for!

> Det er bra at du har lest boken selv.

Det lyder som en gang slem propaganda...

> Ja er det ikke beklagelig, at kildehenvisningene faktisk finnes?

Må jeg høre, hvilke kilder, der er anvendt?

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-06-05 01:16

> Det er jo altså mindst ligeså tendenciøst, som du anklager min
> fremstilling for at være.

Du mener at boken er tendensiøs?

> Vi er jo ude i deciderede dæmoniseringer,

"Du" er medreinet i begrepet "vi".

> hvis det endnu ikke skulle
> være gået op for dig?

Det er en eldgammel teknikk å demonisere mennesker med avvikende meninger,
som mennesker med en annen religion.

> Nej, Luther var ikke perfekt og har aldrig gjort krav på at være det.

Jeg betviler at ML hadde tanker om slikt, men det er vanlig i ettertid å
omtale ML med bare de "gode egenskapene".

> Tværtimod var han et menneske med en sag.

ML var ingen engel sendt av gud, neigu om han var. Og det er poenget.

> [...]
> han bestemt ikke.

> Dengang var der feudal samfundsordning. Luther uanset.

Jeg ser ingen forpliktelse til å dokumentere de sitatene som Vidal
reffererer. Du kan selv finne dokumentasjonen bak i boken som Vidal nå viser
til.

> [...]
> kønsdriften så meget at han faktisk giftede sig!

> Vrøvl: Det KAN du bare ikke holde ham ansvarlig for!

> Det lyder som en gang slem propaganda...

Eller ironi?

> Må jeg høre, hvilke kilder, der er anvendt?

Nei. Kildehenvisningene finnes i boken. Du bør ikke slakte innholdet av en
bok du ikke har lest.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-06-05 04:45

Harald Mossige wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Du mener at boken er tendensiøs?

Det lyder sådan: Luther skal åbenbart ansvarlig for alle
fortrædeligheder, der findes i den vestlige kultur ud fra omtalen af
bogen at dømme...

> "Du" er medreinet i begrepet "vi".

> Det er en eldgammel teknikk å demonisere mennesker med avvikende meninger,
> som mennesker med en annen religion.

Javel, men det er altså ikke noget, Luther eksklusivt har fundet på,
hvis du da skulle tro det?

> Jeg betviler at ML hadde tanker om slikt,

Han gjorde ellers i ganske utvetydige vendinger MEGET ud af at forklare
samtiden at han ikke som sådan mente sig i en position til at "bibringe
Kristendommen noget nyt" som at han altså blot søgte at få den tilbage
på rette spor, som den under katolicismen var røget bort fra.

> men det er vanlig i ettertid å
> omtale ML med bare de "gode egenskapene"

Det har man mig bekendt ikke gjort længe.

Tværtimod er det for mig at se nok mere "sædvanligt" idag blandt
kulturradikale og venstreorienterede at gøre Luther til en "fanatisk
folkeundertrykker" og bagklogt skælde ham ud for ikke at være "moderne
politisk korrekt" (herunder "demokratisk"), hvilket altså er og bliver
letgennemskuelige anakronismer. Manden levede altså for 500 år siden!

> ML var ingen engel sendt av gud, neigu om han var. Og det er poenget.

Det har hverken han selv, jeg eller nogen anden da nogensinde påstået?

Du stikker nogle grelle stråmænd: Luther var sig MEGET bevidst om ikke
at være nogen "helgen" eller endda "engel", men blot et almindeligt
menneske, som ved Guds Nåde havde GENopdaget Evangeliet. Og dèt ikke
gennem "mystiske stemmer fra det høje" eller lignende (af den slags som
karismatikere som Müntzer kunne finde på at påberåbe sig), men gennem
lang tids professionel teologisk forskning og granskning af Bibelen på
baggrund af en egen, indre troskamp.

> Jeg ser ingen forpliktelse til å dokumentere de sitatene som Vidal
> reffererer. Du kan selv finne dokumentasjonen bak i boken som Vidal nå viser
> til.

Er det ikke lidt slapt bare at henvise til tredjepart i stedet for at
fremsætte eller i det mindste videreformidle synspunkter direkte her?

> Nei.

Nå?

> Kildehenvisningene finnes i boken. Du bør ikke slakte innholdet av en
> bok du ikke har lest.

Men du må gerne "slagte" Luthers eftermæle alene på baggrund af denne
tvivlsomme bog uden selv at have studeret mandens egne skrifter?

Du virker altså umiddelbart som om at du ikke ved ret meget om Luther,
med de ting, du tillægger ham: Vil du ikke være så hæderlig i det
mindste at viderebringe disse kildeangivelser? For mig at se lyder det
umiddelbart som om bogens forfatter læser Luther som en vis herre læser
Bibelen. Og at du fuldstændig ukritisk viderebringer det.

Og jo: Jeg er udmærket bekendt med "Om jøderne og deres løgne", og nej,
dèt er ikke umiddelbart et skrift, jeg finder særligt sympatisk, men vil
du virkelig afvise hele Luthers livsværk og et forfatterskab på mange
tusinde breve, prædikener og afhandlinger alene på baggrund af dette
ene, perifære skrift, der står i temmelig grel kontrast til alt andet,
hvad manden har skrevet og for så vidt er hans evangeliske sag dybt
uvedkommende?

Det finder jeg altså ganske forbløffende naivt. Forlanger du da i ramme
alvor at folk skal være totalt ufejlbarlige for at du overhovedet kan
respektere dem?

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-06-05 07:47

> Det lyder sådan: Luther skal åbenbart ansvarlig for alle
> fortrædeligheder, der findes i den vestlige kultur ud fra omtalen af
> bogen at dømme...

Det var en bra avklaring.
Du er ikke istand til å bedømme en bok utfra anmeldelsen.

> Javel, men det er altså ikke noget, Luther eksklusivt har fundet på,
> hvis du da skulle tro det?

Neida. Eplet faller nærmere stammen.

> [...]
> Kristendommen noget nyt" som at han altså blot søgte at få den tilbage
> på rette spor, som den under katolicismen var røget bort fra.

Den ene mannen som hadde skjønt bibelen, og han var ikke i tvil!

> Det har man mig bekendt ikke gjort længe.

Å? Du mener at du har kjenskap til kritisk omtale av ML, altså utenfor den
katolske kirke?

> [...]
> politisk korrekt" (herunder "demokratisk"), hvilket altså er og bliver
> letgennemskuelige anakronismer. Manden levede altså for 500 år siden!

Ja, det gjorde han. Men nå er det jo slik at gud forandrer mening om kristen
nestekjærlighet? Det handler om måten å lese bibelen på, og ML var jo
ekspert!

> Det har hverken han selv, jeg eller nogen anden da nogensinde påstået?

Å joda. Der er svært mange som tror på ML som på bibelen.

> Du stikker nogle grelle stråmænd: Luther var sig MEGET bevidst om ikke
> at være nogen "helgen" eller endda "engel", men blot et almindeligt
> menneske, som ved Guds Nåde havde GENopdaget Evangeliet.

Et almindelig menneske med "direktekontakt med gud. Vi har hørt det før.

> [...]
> karismatikere som Müntzer kunne finde på at påberåbe sig), men gennem
> lang tids professionel teologisk forskning og granskning af Bibelen på

Samme budskapet har mange former. Man skal bare gå bak retorikken for å
"analysere" budskapet.

> Er det ikke lidt slapt bare at henvise til tredjepart i stedet for at
> fremsætte eller i det mindste videreformidle synspunkter direkte her?

Nå er det slik at det var Villy som brakte boken på bane nå. Selvsakt er jeg
ikke forpliktet til å forsvare en bok bare fordi jeg har lest den.

> Nå?

> Men du må gerne "slagte" Luthers eftermæle alene på baggrund af denne
> tvivlsomme bog uden selv at have studeret mandens egne skrifter?

Nå tillegger du meg de refferatene som Villy brakte frem.

> Du virker altså umiddelbart som om at du ikke ved ret meget om Luther,
> med de ting, du tillægger ham: Vil du ikke være så hæderlig i det
> mindste at viderebringe disse kildeangivelser?

Nei så aytten. Det var ikke jeg som brakte boken på bane.

> For mig at se lyder det
> umiddelbart som om bogens forfatter læser Luther som en vis herre læser
> Bibelen.

Hele bokserien har til hensikt å gjøre oppmerksom på skyggesider som blir
fortiet "i godt selskap".

> Og at du fuldstændig ukritisk viderebringer det.

Så les boken selv da for pokker.

> Og jo: Jeg er udmærket bekendt med "Om jøderne og deres løgne", og nej, >
dèt er ikke umiddelbart et skrift, jeg finder særligt sympatisk, men vil
> du virkelig afvise hele Luthers livsværk og et forfatterskab

ML hadde en enorm produksjon, men jeg tror at skriveriene hans er helt
irelevante i forhold hvor mange mennesker som kommer til himmels etter
døden.

> [...]
> ene, perifære skrift, der står i temmelig grel kontrast til alt andet,
> hvad manden har skrevet og for så vidt er hans evangeliske sag dybt

En man hevdet en gang at religion er folkets opium.
En ting er i alle fall sikkert. ML var et viktig binneledd mellom gud og
mammon. Jeg tror bestemt at mammon hadde større fordeler av ML en det gud
hadde.

> Det finder jeg altså ganske forbløffende naivt. Forlanger du da i ramme
> alvor at folk skal være totalt ufejlbarlige for at du overhovedet kan
> respektere dem?

Nu tror jeg det går trill runt i hodet ditt.
Underkastelse, respekt, beundring, enighet/uenighet er forskjellige
begrepet. Var det ikke Rousau som sa noe som:

Jeg forakter meningene dine, men jeg vil kjempe til min død for din rett til
å framføre dem.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-06-05 08:32

Harald Mossige wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Den ene mannen som hadde skjønt bibelen, og han var ikke i tvil!

Manden gjorde som teologisk doktor det eneste rigtige, nemlig at han
åbent fremlagde sine tolkninger, så folk kunne sige ham imod på bibelsk
grundlag, hvis de var uenige!

> Å? Du mener at du har kjenskap til kritisk omtale av ML, altså utenfor den
> katolske kirke?

Besvares nedenfor:

> Ja, det gjorde han. Men nå er det jo slik at gud forandrer mening om kristen
> nestekjærlighet? Det handler om måten å lese bibelen på, og ML var jo
> ekspert!

Det er da sjovt, som du har det med at stille ham op på en piedestal som
"urørlig"? Det har han jo aldrig selv hævdet at være?

> Å joda. Der er svært mange som tror på ML som på bibelen.

Godt, nu må jeg altså afkræve dig dokumentation for dine vidtløftige
påstande, hvis du i ramme alvor påstår at Luther skulle have ophøjet sig
selv på denne profane måde eller at luthersk-evangeliske kristne skulle
have gjort det.

> Et almindelig menneske med "direktekontakt med gud. Vi har hørt det før.

Han hævdede jo netop IKKE at "have direkte kontakt til Gud", men
understregede at han havde LÆST sig frem til en ny forståelse af
Evangeliet gennem NT.

(Du må forstå at det i datiden var ret revolutionerende overhovedet at
læse Bibelen, selv for munke, der sjældent selv ejede een!)

> [...]
> begrepet. Var det ikke Rousau som sa noe som:
>
> Jeg forakter meningene dine, men jeg vil kjempe til min død for din rett til

Uanset hvad, så kan jeg næppe opfatte det du skriver som overlagt løgn
og bagvaskelse.

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-06-05 09:27

> Manden gjorde som teologisk doktor det eneste rigtige, nemlig at han
> åbent fremlagde sine tolkninger, så folk kunne sige ham imod på bibelsk
> grundlag, hvis de var uenige!

Det stemmer det. Problemet var bare at leseferdigheten var noe skjevt
fordelt. Nedslagsfeltet var noe begrenset.

> Besvares nedenfor:

> Det er da sjovt, som du har det med at stille ham op på en piedestal som
> "urørlig"? Det har han jo aldrig selv hævdet at være?

Beklagelig at du ikke skjønte ironien.

> [...]
> påstande, hvis du i ramme alvor påstår at Luther skulle have ophøjet sig
> selv på denne profane måde eller at luthersk-evangeliske kristne skulle

Augustina ? ? ? er fortsatt gjeldende.

> Han hævdede jo netop IKKE at "have direkte kontakt til Gud", men
> understregede at han havde LÆST sig frem til en ny forståelse af
> Evangeliet gennem NT.

Og evangeliene er guds ord?

> (Du må forstå at det i datiden var ret revolutionerende overhovedet at
> læse Bibelen, selv for munke, der sjældent selv ejede een!)

Det er jeg fulstendig klar over.
Det er så absolutt ikke noe nytt at mennesker uttaler sg om bøker de ikke
har lest.

HM

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-06-05 01:36

> [...]
> kunne rigtignok ikke tillade at en galning som Müntzer kørte hele
> Reformationen i sænk ved gennem åbenlyst lovløst oprør imod enhver form

Ja, M var splitter pine gal.

> [...]

> ham at man afholdt sig fra Müntzers teokratiske vanvid, hvor man jo
> bildte sig ind at skulle etablere et kirkeligt samfundsstyre!

Enig, men det verdslige samfunsstyret som fyrsten skulle styre skulle være
et fasciststyre.

> [...]
> historikere, såvel som lægfolk, hurtigt se af Müntzers egne prædikener
> at manden var en blodtørstig, apokalyptisk galning med "hellig krig" på

Joda, han var gal.

> [...]

> civilbefolkning, som han vildførte, men også hele den reformatoriske
> sag, som katolikkerne passende ville kunne have afvist som værende

Du utelater en meget viktig del av historien.
Reformasjonen var en religiøs sak, men enda mer en økonomisk sak. Rligion
(=kristendom, herunder også JV), penger og makt er tre sider av samme sak.

Pavekirken eidde omtrent 2/3 av alle verdier på den tiden. Reformasjonen var
først og fremst en overføring av kapital, herunder befolkningen som eiendom,
fra den katolske kirken til "fyrstene".

> Luther bidrog aktivt til at stoppe Müntzer, og selv om det givetvis har
> været forfærdeligt for tusindvis af uskyldige foruden de aktivt
> medvirkende, vildførte bønder, tør jeg slet ikke tænke på alternativet.

Der finnes historiske paraleller, i mengdevis.

> [...]

> Så meget af dèt, du - IMHO fejlagtigt - skælder ud på Luther for, mener
> jeg faktisk er lige præcis, hvad Müntzer - som du forsvarer? - reelt

M var gal, ML var kanskje mindre gal.

> Luther ville derimod lov og orden -

Ordnung muss sein.

> og dertil som noget nyt en slags
> "tidlig kristen denominationsfrihed", hvor hver person i åndelig
> forstand (og KUN dèt!) frigjordes til at "stå til trosansvar for Gud
> Alene" -

Kirken skulle ha den åndelige makt over befolkningen, og fyrsten skulle slå
dem ihel som ikke lystret presteskapet.

> [...]
> ifølge Luthers Toregimentelære principielt kun havde til formål at
> opretholde en dennesidig nødvendig straffelov for at skabe ro, orden og

Du undertrykker det fakta, at befolkningen var mennesker, sultne mennesker.

> [...]
> i de lutherske fyrstekirker efter Reformationen og Luthers egen død.

> Men jeg mener altså at man bør afholde sig fra at beskylde Luther for

Der er ingen tvil om at ML anbefalte heksebrenning.. Og så er det et
vurderingsspørsmål om ML var ansvarlig eller bare medansvarlig.

> og ugerninger, som er begået længe efter hans død,

Du må reine med at lutheranerer tolker ML like kreativt som JV tolker
bibelen.

> hvis
> det er dét, du mener med at luther skulle være "fascist".

Det teoretiske grundlaget for fascismen som ideologi er godt beskrevet. Du
kan selv sammenlikne MLs ideologi med fascismens, og påvise forskjellene.

> Det er ikke på
> nogen måde fair at holde ham ansvarlig for

Ikke glem at fyrsten "sensurerte" ML..

> vanvittig folkeovertro eller
> kongers magtmisbrug af deres nye rolle som "beskyttere" af de
> reformerede kirker til direkte at undertrykke deres undersåtter med
> religionen som instrument.

De protestantiske kirker lot seg bruke som fyrstenes forlengde arm; kirke og
fyrste var, og er delvis fortsatt to sider av samme sak. Og så er det bare
for kirken å beklage at vi har fått demokratiske styresett.

HM

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-06-05 14:24

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> at være
> en fyrstekirke, dvs. en kirke under kongen.

Jeg synes, det er lige lovlig groft at kalde den lutherske reformations
chef-ideolog for "Luthers assistent".

Desuden kan man ikke sige, at Luther nødvendigvis mente, at de to regimenter
skulle være strengt adskilt. Han demonstrerede selv ved flere lejligheder,
at han mente en skelnen var lige praktisk i alle situationer.

Desuden: Hvem siger, Luthers lære om de to regimenter overhovedet kan bruges
til noget som helst? Som jeg ser læren, er den en udvidende, kreativ læsning
af Jesu ord om kejserens mønt.

Mvh
Kevin Edelvang