Holdbarhed af marmelade lavet uden konserv~
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-06-05 19:26

Damn, så glemte jeg _igen_ at komme Atamon i den hjemmelavede marmelade - og
nu melder spørgsmålet sig så: hvor længe kan sådan en omgang holde sig?

Marmeladen består af 1,3 kg. stikkelsbær, 250 gram stenfri, grønne druer, en
halv honningmelon og ca. 1100 gram sukker

mvh Mads
--
Mvh Mads
----

Fra : Bo Warming

Dato : 21-06-05 19:42

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> wrote in message
> [...]
>
> Marmeladen består af 1,3 kg. stikkelsbær, 250 gram stenfri, grønne druer,
> en halv honningmelon og ca. 1100 gram sukker

Hvis honningmelonen er halvt så stor som en vandmelon, vil den øge
aktiviteten af H2O så meget, at sukkeret ikke er nok til at marmeladen
holder hele vinteren - men det er kun små smagsforringelser du risikerer,
ikke mug eller anden vækst (og fare er der aldrig).

Konserveringsmidler og sukkerøgning ændrer ikke på det værste - nedbrydning
af smag og rødme i blommemarmelade, så den bliver brunlig og tristsmagende
(svedskeagtig) - den marmelade fra mit træ jeg bruger sidst, kyler jeg i en
plastpose og lægger bagest i fryseren

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-06-05 22:11

Mads Thorning Pedersen wrote:
> Damn, så glemte jeg _igen_ at komme Atamon i den hjemmelavede marmelade - og
> nu melder spørgsmålet sig så: hvor længe kan sådan en omgang holde sig?

Når jeg laver jordbærmarmelade bruger jeg aldrig Atamon e.l. Jeg laver
min marmelade på "slump" - bær/sukker-forhold på ca. 60/40-70/30. Hælder
på skoldede glas og opbevarer i køleskab. De holder gerne en uges tid,
før glassene er tomme.

--
med venlig hilsen
Kim Jensen