Serienumre til MS WinXP Pro/Office Pro 200~
Fra : BART

Dato : 21-06-05 02:23

Hej med jer.

Jeg har en liste med mange serienumre til ovenstående og mange andre
programmmer (selvfølgelig alle originale!) og jeg har nogle spørgsmål:

Jeg vil gerne have lagret serienumrene på en eller anden fil som ligger
skjult iblandt alle andre filer i CD´erne med ovenstående programmer så jeg
slipper for at skulle indtaste disse serienumre under installation af
windows og office m.v.?

For jeg har set serienummer automatisk klar i felter under installation af
windows me og office 2000 premium så jeg bare skulle klikke på N æste for at
fortsætte installationen uden at knokle med serienumrene.
(de felter mener jeg er til at skrive serienumrene ind altså ca. 5 tegn pr.
fejlt ialt måske 4-5 felter)..

Jeg vil helst ikke bruge originale CD´er hver gang jeg skal installere
software på min PC så jeg har tænkt mig at kopiere alle mine CD´er til min
harddisk nr. 2 med mapper til hver af programmer/CD sorteret pænt med
mappenavne hvilken programmer det drejer sig om.

Så kan jeg lægge alle mine dyrebare CD´er i en bankboks så de aldrig bliver
stjålet eller brændt op.

Jeg ved ikke om det er lovligt eller ulovligt men jeg mener faktisk det er
lovligt fordi man skal jo ikke slide på eller ødelægge dyre CD´er så det er
jo vigtigt at passe godt på dem.

Jeg synes det er en dårlig ide at kopiere alle originale cd´er til cd-r for
det er alligevel hårdt at skifte cd´er efter installationen af hver cd..

Vh. Bart

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 21-06-05 06:48

BART wrote:

> [...]
> at fortsætte installationen uden at knokle med serienumrene.
> (de felter mener jeg er til at skrive serienumrene ind altså ca. 5 tegn

Du kan scripte installationerne, så såvel serienumer som andre valg
automatisk udføres.
Sådan som man ville gøre det i en større installation med mange ens
maskiner.

Se evt på AutoIT http://www.hiddensoft.com/autoit3/ det er gratis og let at
bruge, og kan bruges til alt muligt andet også.

det er ikke ulovligt (overskridelse af licensen) at lave
installationspakker,, ej heller at tage backup af sine medier.

/A

Fra : BART

Dato : 22-06-05 15:44

"Andreas Lorensen" <andlo@sodemark.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> det er ikke ulovligt (overskridelse af licensen) at lave
> installationspakker,, ej heller at tage backup af sine medier.

Er det som at videofilme hele den samlede tid og musemarkørens rutschebane
når man er igang med at installere f.eks. Office?

Eller følger og optager programmet kun selve valgene, klik på knapperne
f.eks. Næste og åbne mapper m.v.?

Skal man have prorgrammet startet for at kunne aktivere en bestemt fil
hvorefter f.eks. Office går igang med at blive installeret automatisk? Eller
det ikke nødvendigt at starte programmet og bare en fil som man bare skal
klikke for at starte den automatiske installation?

Jeg vil gerne vide om MS og Symantec har lavet sådan noget lignende
programmer kommercielt og gratis?

Kalder man automatiseringen for script eller makro? Jeg ved ikke om det er
makro du omtaler?

Vh. Bart

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 26-06-05 01:26

BART wrote:
> [...]
> når man er igang med at installere f.eks. Office?
>
> Eller følger og optager programmet kun selve valgene, klik på knapperne

Det jeg omtalte (AutoIT) er et programeringssprog, der bla. kan benyttes til
at lave installationspakker med.
Man kan gøre det på flere måder, hvor en måde er at skrive tastetryk og
mussebevægelser - ligesom hvis det var optaget.
En anden måde er at lave en installation af programmet og herefter pakke det
installeret ind, og skrive lidt kode med i pakken. Ofte er det en mappe
under program files og en eller flere nøgler fra registreringsbasen. Denne
måde er udemærket til små programmer.

AutoIT kan lave .exe filer, som indeholder såvel koden til installationen
som det der skal installeres.

> [...]
> Eller det ikke nødvendigt at starte programmet og bare en fil som man bare
> skal klikke for at starte den automatiske installation?

Ofte ville man lave pakker for hvert program, og så et master program som
kaldte de andre en efter en i den række følge man ønsker.

> Jeg vil gerne vide om MS og Symantec har lavet sådan noget lignende
> programmer kommercielt og gratis?

Der findes nogle rigtig gode programmer til at lave installationspakker (men
de koster).
De fungerer på den måde at den tager et "billede" før en installation, og et
"billed" efter. Ud fra det danner den så en pakke med forskellen.
resultatet bliver en .MSI pakke.

Se efter www.installshield.com og www.ondemandsoftware.com. Sidstnævnte har
vist en gratis og begrænset udgave.

> Kalder man automatiseringen for script eller makro? Jeg ved ikke om det er
> makro du omtaler?

Jeg ved ikke hvad man kalder det, men jeg bruger betegnelsen scripts for små
programmer. Makro opfatter jeg som små programmer inde i andre programmer.

/A

Fra : BART

Dato : 04-07-05 15:05

> [...]
> små
> programmer. Makro opfatter jeg som små programmer inde i andre programmer.

Skal man være en programmør for at kunne lave installationsfiler som
automatiserer alle tasttryk, valg, indskrivning af serienummer og lignende
for at gøre det meget nemmere ved blot at aktivere f.eks.
install-office.exe? En programmør eller en nørd der absolut vil lære koder
at kende?

Jeg hader at arbejde med koder som jeg skal lære en masse koder før jeg kan
lave simple ting som et mini-program eller sådan noget.

Script og makro er de samme ?

Vh. Bart