Andet multimedie
bentjuul 3670
mørke fotos ved udskrift.
Fra : ellisa

Dato : 21-06-05 00:45

Jeg er den lykkelige (?) ejer af en Epson Stylus Photo R200 printer.
Tidligere havde jeg en HP all-in-one printer.

Problemet er at når jeg printer billeder ud på Epson'en, så bliver de alt,
alt for mørke.
Jeg bruger almindeligt glossy fotopapir og har prøvet alle indstillinger for
papirtype i printersetup, men resultatet er det samme.
Printer jeg ud på almindeligt papir, bliver billederne alt for lyse, så det
er ikke et generelt problem at de bliver mørke.

Jeg printer ud direkte fra XP i funktionen "udskriv billeder".
Jeg har ikke den mindste forstand på at gå ind i et billedprogram og lege
med lys/mørke og den slags - og det burde vel heller ikke være
nødvendigt......?

Da jeg printede på HP-printeren blev billederne perfekte i lys/mørke balance
uanset hvilken papirtype jeg valgte. Som regel glemte jeg at skifte
indstilling og den stod på "almindeligt papir" uden at det gjorde det store
ved kvaliteten af billederne.

Kan det virkelig være meningen at jeg manuelt skal gøre billederne
ultra-lyse i et fotoprogram uden at kunne se det endelige resultat før de er
skrevet ud - og derved spilde en masse blæk/fotopapir før jeg har fundet den
rigtige indstilling?

Det skal lige siges at det papir jeg bruger (og altid har brugt) hedder
"standard semi-glossy everyday paper" fra Kodak og den type kan overhovedet
ikke vælges i indstillingerne.

Nogen der har bud på, hvordan jeg kan løse problemet?

/ellisa

Fra : emj

Dato : 21-06-05 02:14

ellisa skrev:

>Nogen der har bud på, hvordan jeg kan løse problemet?

Køb originalt Epson Photopapir. Pøv i det mindste en enkelt pakke.
Det papir, der er bedst til HP printere kan sagtens være det dårligste
valg til en Epson.
Hilsen emj

Fra : ellisa

Dato : 21-06-05 02:18

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Køb originalt Epson Photopapir. Pøv i det mindste en enkelt pakke.
> Det papir, der er bedst til HP printere kan sagtens være det dårligste
> valg til en Epson.
> Hilsen emj

Ok - jeg vidste ikke at man kunne få decideret Epson papir. De steder jeg
har ledt efter det, har der ikke været nogen der kendte til det (både små og
store forhandlere).

Noget bud på, hvor det kan fås (gerne kbh's området)?

/ellisa

Fra : Myt

Dato : 21-06-05 04:18

> [...]
> og store forhandlere).
>
> Noget bud på, hvor det kan fås (gerne kbh's området)?

Lige hvor du kan købe det, det ved jeg godt nok ikke, men du kan se på deres
egen hjemmeside, der er der noget beskrevet
http://www.epson.com.sg/products/supplies/EPSON_Photo_Paper.shtml

http://www.epson.dk/products/options/consum/media/

http://www.cabi.dk/eps_stylus_papir.htm

Ok, der er steder at købe det

http://www.bob.dk/?group=1400&gruppeNummer=272&vareNummer=C13S041732

Myt

Fra : emj

Dato : 21-06-05 06:53

ellisa skrev:

>Ok - jeg vidste ikke at man kunne få decideret Epson papir.

Ok jov, det kan du få i let utal af udgaver.
Se her
http://kortlink.dk/edbpriser/uwh

Hilsen emj

Fra : hcma

Dato : 21-06-05 10:07

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> fundet den rigtige indstilling?
>

> Nogen der har bud på, hvordan jeg kan løse problemet?

Har du et grafik-/billedbehandlingsprogram ? (hvilke)
vh
hcma

Fra : ellisa

Dato : 21-06-05 12:05

"hcma" <hcma@hcma.dk> skrev i en meddelelse

> "ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> Har du et grafik-/billedbehandlingsprogram ? (hvilke)
> vh
> hcma

Adobe Photoshop 6.0

/ellisa

Fra : hcma

Dato : 22-06-05 12:37

> Adobe Photoshop 6.0
>
> /ellisa

Sorry for det sene svar, men er først kommet tilbage nu.
Hvis du har Adobe PS 6.0, har du også Adobe Gamma, som ligger i
kontrolpanelet.
Åbn så PS og gå ind i menuen Edit -> Color Settings -> og under Working
Spaces sætter du RGB til Adobe RGB (1998) og trykker OK
Udskriv så et referencefoto (gerne noget i stil med TV's prøvekanal) på helt
normal vis og hav det liggende til sammenligning.
Hop så ind i Kontrolpanel -> Adobe Gamma -> og lav dine indstillinger der
(følg guiden)
Udskriv så billedet igen og se om det ikke er blevet bedre. Hvis ikke må du
på den igen i Adobe Gamma.
m v h
hcma

Fra : ellisa

Dato : 22-06-05 22:31

> [...]
> (følg guiden)
> Udskriv så billedet igen og se om det ikke er blevet bedre. Hvis ikke må

Ok, det må jeg prøve i morgen *S*
Takker mange gange for svaret.

/ellisa