Philipinsk kardinal død...
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-06-05 00:37

Med al respekt for manden selv og de mange "pårørende" katolikker rundt
omkring i Verden, så kunne jeg altså ikke lade være med at smile lidt ad
det temmelig tegneserieagtige ordspil mellem kombinationen af mandens
stillingsbetegnelse og navn og et katolsk-teologisk begreb:

(Her er en gammel artikel, da CNN endnu ikke har noget om hans død på
nettet: http://www.inq7.net/brk/2003/sep/15/brkpol_11-1.htm)

Manden hed nemlig intet ringere end "Sin" (hvilket ordret betyder
"synd") til efternavn, hvorfor CNN i skrivende stund omtaler ham som
"Cardinal Sin" (som på dansk oversættes med "Dødssynd"!!!).

Åh, Herregud, hvor er det dog et grotesk uheldigt navn for ikke bare en
kristen, men endda en katolsk kardinal! Den stakkels mand burde næsten
have lov til en posthum navneforandring, selv om han aldrig nåede at
blive pave? Eller bare få indføjet et "h" eller to et sted i efternavnet?

Må han da ellers forhåbentlig hvile i fred, for jeg finder det virkelig
ærgeligt på hans vegne at hans navn nok vil blive årsag til en del mere
eller mindre platte morsomheder blandt diverse engelsksprogede
standup-komikere i den kommende tid...

Anders Peter Johnsen