Andet multimedie
bentjuul 3670
Jpeg - forvrængning af fotos
Fra : Jan M.

Dato : 20-06-05 23:46

Hej
Jeg har et problem, som nogen måske kan komme med løsningsforslag på.
Det er måske på grænsen af at være foto relateret og et edb-spørgsmål.
Men det drejer sig om digitale fotos i vanskeligheder.

Mine foto i jpeg format bliver meget tit forvredne og ødelagte. De
rammes af striber, eller ved at dele af billedet, ofte efter en vandret
linie skifter plads, rykker til højre eller får mærkelige farver. Mest
almindeligt er det at en del skifter nogle pixels til siden. Det der
således fortrænges fra højre side i billedet sættes ind i venstre side.
O.s.v Det sker for ca en fjerdel af billederne når de overføres fra mit
kamera til disken via USB. Men også blot hvis jeg kopierer dem fra min
ene disk til min anden backup-disk.

Det skal siges at når jeg overfører billederne ind via mine ungers
pc'er, eller på jobbet, er der ingen problemer under overførslen af
billeder fra kameraet. (Olympus 5060)

Jeg har tjekket alt synes jeg; Virus, lavet langtidstest af pc'en for
processor fejl. Tjekket harddisk med spinrite-lowlevel formattering
o.s.v Købt nyt indstikskort med USB 2 stik.

Kan det være ram, grafikkort eller hvad pokker sker der for mine billeder.

Min pc er med 1 GB Ram og er en Pentium 4.0 2 GHz. Med Windows XP,
servicepack 2 (det skete ikke med service pack 1 - eller husker jeg
forkert???) Som software i øvrigt benyttes Qimage, Picasa, Paint Shop
Pro, IrfanView o.a.

mvh Jan M.
P.S: Jeg prøver også i foto-grupperne....Håber det er OK. Jeg er ved at
blive desperat.