Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan slettes alle EXIF-oplysninger?
Fra : N. Lindhard

Dato : 20-06-05 20:53

Jeg har brug for at slette alle EXIF-data i en serie grafikfiler - mest jpg
og tif.

Er der nogen der kan fortælle hvordan det gøres bedst og mest effektivt?

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-06-05 21:28

"N. Lindhard" <banestien@hotmail.com> skrev:

> Jeg har brug for at slette alle EXIF-data i en serie grafikfiler - mest
> jpg og tif.
>
> Er der nogen der kan fortælle hvordan det gøres bedst og mest effektivt?

Jeg ville oprette en action og derpå en batchkommando.

--
Kurt Lund

Fra : emj

Dato : 20-06-05 21:39

Kurt Lund skrev:

>Jeg ville oprette en action og derpå en batchkommando.

Det er da også en god ide, hvis man har PS til sin rådighed
Det ved vi ikke om spørgeren har.
I PSP kan man lave en script og batchkonvertere.
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 20-06-05 21:29

N. Lindhard skrev:

>Jeg har brug for at slette alle EXIF-data i en serie grafikfiler - mest jpg
>og tif.
>
>Er der nogen der kan fortælle hvordan det gøres bedst og mest effektivt?

Ja, du kan bare gemme dine filer uden exif. Hvilket
billedbehandlingsprogram bruger du?

Hilsen emj

Fra : N. Lindhard

Dato : 21-06-05 05:52

Undskyld - jeg har Photoshop CS, ImageReady og Elements 2.

Photoshop: Via Filinfo kan jeg ved at åbne hvert billede vælge at slette
EXIF-data (under Avanceret). Data slettes bare slet ikke, når den gemte fil
åbnes igen senere.

ImageReady:
F1 hjælpen siger, jeg skal bruge ImageReady. Men der finder jeg ingen måde
at slette EXIF-data på. Kun at tilføje, og kun i jpg-filer.

Så jeg kan ikke umiddelbart se, at løsningen ligger i Photoshop eller
Imageready. Har jeg overset noget, eller skal der et helt andet program til?

Venlig hilsen Nicolai

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-06-05 08:41

N. Lindhard wrote:

> Så jeg kan ikke umiddelbart se, at løsningen ligger i Photoshop
> eller Imageready. Har jeg overset noget, eller skal der et helt
> andet program til?

Medmindre de programmer du undersøger har en måde at fjerne EXIF, uden
at genpakke, er det en meget skidt ide at køre en batchoperation.

http://sylvana.net/jpegcrop/jpegtran/ er freeware og kan, blandt andet,
fjerne eXIF uden at introducere yderligere kompressionsstøj i JPEGs.

jpegtran -copy none mitbillede.jpg > mitbillede.jpg

F.eks. indpakket i en batfil med indholdet
mkdir noexif
FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -copy none %%A > noexif\%%A
så det er nemt at konvertere en hel mappe med JPEGs.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : N. Lindhard

Dato : 21-06-05 20:10

Tak for hjælpen Toke. Det ser ud til at klare opgaven fint.

Venlig hilsen Nicolai