Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
"DualHead" og video out?
Fra : Thomas H.

Dato : 20-06-05 18:10

Hej, håber på lidt hjælp her.

Jeg skal lave mig en ny computer, og har fundet et lækkert bundkort som har
de ting jeg skal bruge, problemet er så at mange nye bundkort ikke har
AGP-slot mere!
Jeg har et gammelt Matrox G400 Marvel DualHead som egentlig er fint til mig,
men det kan jeg jo så ikke bruge mere, derfor har jeg lige nogle spørgsmål.

Da jeg ikke spiller spil overhovedet, og faktisk mest bruger computeren til
videobehandling, lydredigering og andet sjov, har jeg jo ikke brug for et
super godt 3D-kort, og jeg går ikke ud fra at jeg får meget bedre
performance til den slags ved et kort med en masse ram osv., så et billigt
standard PCIexpress ville vel være nok?
Men mit G400 har den fede feature, at dens video-out KUN lukker
videosignalet ud, altså overlayer-signalet eller hvad det hedder, således at
kun selve indholdet i Mediaplayer eller videoprogrammet vises på TV'et, ikke
menuer osv.! Har alle kort der kalder sig "DualHead" denne feature, eller
skal man købe noget meget dyrt for at få dette?

--
mvh.
Thomas H. www.thhe.dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 20-06-05 18:41

Thomas H. wrote:
> [...]
> vises på TV'et, ikke menuer osv.! Har alle kort der kalder sig
> "DualHead" denne feature, eller skal man købe noget meget dyrt for at

Dualhead betyder bare at et grafikkort er i stand til at vise to
forskellige billeder på to forskellige skærme på én gang. Jeg må
indrømme at jeg ikke forstår dit problem - hvis du vil se film i fuld
skærm på din sekundære udgang, så trykker du jo bare den
tastekombination der får menuerne til at forsvinde i den medieafspiller
du nu bruger. F.eks. alt+enter eller bare F, hvis du bruger BSPlayer.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 20-06-05 18:50

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> menuerne til at forsvinde i den medieafspiller du nu bruger. F.eks.
> alt+enter eller bare F, hvis du bruger BSPlayer.

Jo jo, men på G400 kan man have sit TV på, og det er altid kun selve
videofladen der kommer ud, også selvom du har mediaplayer kørende som lille
på ens normale skærm, og i videoredigeringsprogrammer, kan man også se et
fuldt preview på tv'et uden at gøre andet. Det skal siges at det ikke
normalt er noget jeg bruger, men skal måske til det. Men den slags fungerer
måske fint nok på alle kort der kan køre tv-out?

Fra : Sune Salminen

Dato : 20-06-05 20:41

Thomas H. wrote:
> [...]
> lille på ens normale skærm, og i videoredigeringsprogrammer, kan man
> også se et fuldt preview på tv'et uden at gøre andet.

Ja, jeg er helt med

Det skal siges
> at det ikke normalt er noget jeg bruger, men skal måske til det. Men
> den slags fungerer måske fint nok på alle kort der kan køre tv-out?

Altså, med ATI og Nvidia baserede kort kan du ikke gøre det på den måde,
i hvert fald ikke sådan lige ud af posen. Men du kan trække din
medieafspiller (eller video-vinduet i dit redigeringsprogram) over på
den anden skærm og så skifte til fuldskærmsvisning.

Dermed ikke sagt at der ikke findes noget software der kan gøre det som
du er vant til med ovennævnte kort.

-Sune

Fra : Thomas H.

Dato : 20-06-05 20:54

> [...]
> medieafspiller (eller video-vinduet i dit redigeringsprogram) over på den
> anden skærm og så skifte til fuldskærmsvisning.

Ok, men med en computerskærm får jeg bare interlace-problemet, derfor ville
jeg helst se det på et TV.

Fra : Zulu

Dato : 20-06-05 21:47

Thomas H. wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, men med en computerskærm får jeg bare interlace-problemet, derfor
> ville jeg helst se det på et TV.

Du kan gøre det samme med dit TV. Kortet er ligeglad om det er en VGA, DVI
eller composit-/ s-video-udgang.

Zulu

Fra : Sune Salminen

Dato : 20-06-05 23:39

Thomas H. wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, men med en computerskærm får jeg bare interlace-problemet, derfor
> ville jeg helst se det på et TV.

Det kan du også sagtens gøre uden problemer.

-Sune

Fra : iversen

Dato : 23-06-05 13:56

Hej

> [...]
> at kun selve indholdet i Mediaplayer eller videoprogrammet vises på TV'et,

Jaaa.. Jeg roder også selv kun med musik og video redigering, og har også
forladt det gode gamle G400..
Først havde jeg et ATI readon 9600.. kan ikke 100% huske hvorfor, men den
var lidt sært at få den til at opføre sig på samme måde som G400.. Men en
dag brændte det så af (pga af køleren havde kvast GPU´en).
Nu har jeg så et Nvida fx5200(mener jeg) 128Mb, det kan nøjagtigt det samme
som G400 og meget til.
Her kan du vælge hvilket output du vil have din videooverlay ud på
(fuldskærm), og man kan indstille alt muligt (farver osv for kun overlay
delen))
Jeg køre med et 2 skærms setup med windows skrivebord strækt ud over dem
begge, og når jeg åbner for et video klip bliver det blæst op på "skærm nr
2" - og det er selv om video afspilleren er minimeret.

- Iversen

Fra : Thomas H.

Dato : 24-06-05 08:16

"iversen" <iversenREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> begge, og når jeg åbner for et video klip bliver det blæst op på "skærm nr
> 2" - og det er selv om video afspilleren er minimeret.

Jamen det var jo LIGE hvad jeg manglede at høre!
Kan du ikke undersøge om det ER sådan et du har, for jeg kan altså ikke lige
se hvad de skulle få den model til at gøre det modsat andre.

Fra : iversen

Dato : 24-06-05 10:25

Hej

> Jamen det var jo LIGE hvad jeg manglede at høre!
> Kan du ikke undersøge om det ER sådan et du har, for jeg kan altså ikke
> lige
> se hvad de skulle få den model til at gøre det modsat andre.

Må først lige tilføje at mit er AGP kort - men det gør ingen forskel.
For det er selve driveren der gør det (selvfølelig i sammenspil med
hardware), så uanset hvilket nvidia kort du køber, kan du gøre det samme (de
bruger alle sammen samme driver installation).
Min anden "lege" computer som har et MEGET gammelt Nvidia Gforce2 64Mb (Som
køre monitor + tvout) den kan gøre det samme trick..

Jeg har også i mange år hørt at matrox skulle have den klart bedste 2d
kvalitet, og Ati kort skulle være bedre end Nvidia.... Men jeg kan altså
ikke se forskel.. (og slet ikke når man tænker prisen)

- Iversen

Fra : Thomas H.

Dato : 24-06-05 11:31

> [...]
(Som
> køre monitor + tvout) den kan gøre det samme trick..

Ok, ja jeg kan se at mit gamle her på jobbet også har et eller andet
"Overlay Control", men du mener altså at de alle kan det med at smide
overlay ud på TV-out?
Men prøv at se på disse to:
kortlink.dk/v5x
kortlink.dk/v5w

GE'eren har noget de kalder:
Diversified displays connectivity:
DVI, Dual VGA, DVI+VGA, DVI+TV-out

Det har det andet ikke, mon det er det de skal have, for at kunne?

Fra : iversen

Dato : 24-06-05 12:16

> Ok, ja jeg kan se at mit gamle her på jobbet også har et eller andet
> "Overlay Control", men du mener altså at de alle kan det med at smide
> [...]

IUhh det ved jeg ikke... De ser nu lidt dyre ud...
Jeg har dette: (det der hedder ms8911 med passiv køler!!!!!!!!!)
http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga/pro_vga_detail.php?UID=444
Jeg fik det for en kasse øl... Tror de koster omkring 300kr for nyt...

Her viser de hvordan man enabler overlay outputtet på et Nidvia...
http://www.weethet.nl/english/video_pc2tv_nvidia.php
(interfacet har dog ændret sig lidt siden hen - )

eller det er meget simplet..
1 vælg menu overlay controls
2 vælg "full screen device" enten primær eller sekundær output..
3 start et video stream og vupti !!!

Men ellers køb et kort i en net butik, og prøv det af...
- Husk du har 14 dages retur ret.

- Iversen

Fra : Thomas H.

Dato : 24-06-05 15:16

> IUhh det ved jeg ikke...

Nej for det ser da ud til, at der på lige netop det punkt er en forskel :o|

> [...]
> http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga/pro_vga_detail.php?UID=444
> Jeg fik det for en kasse øl... Tror de koster omkring 300kr for nyt...

Njaa husk på at jeg ikke har nogen AGP-port, og så er det faktisk nget af
det billigste!

> [...]
>
> eller det er meget simplet..
> 1 vælg menu overlay controls
> 2 vælg "full screen device" enten primær eller sekundær output..

Ok, det var også det jeg havde regnet med

> Men ellers køb et kort i en net butik, og prøv det af...
> - Husk du har 14 dages retur ret.

Hmm har man altid det?

Fra : Zulu

Dato : 24-06-05 16:18

Thomas H. wrote:

> Hmm har man altid det?

Jep, du får produktets pris tilbage hvis du returnerer det inden for
tidsfristen, men portoen begge veje skal du selv betale.

Zulu

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 24-06-05 23:51

Zulu skrev:

> Jep, du får produktets pris tilbage hvis du returnerer det inden for
> tidsfristen, men portoen begge veje skal du selv betale.

Ikke helt, er produktet specielt bestilt hjem til kunden, eller samlet
specielt til kunden har man ikke 14 dages returret ved fjernsalg ifølge
købeloven. Men for standardvarer har man lov til at afprøve dem, blot skal
de kunne sælges som nye bagefter.

mvh
Jeppe Seidelin Dam