Tomater mangler vand
Fra : Gunnar

Dato : 20-06-05 17:21

Hej.
mine tomater som står på en kapilærkasse hænger med bladene
de mangler helt tydeligt vand, men kassen er helt fuld, de må jo
ikke kar trækkevandet op, det var i orden til det blev varmt i vejret
kan jeg gøre noget, ud over at overbruse flere gange dagligt.
Gunnar

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 18:26

Gunnar wrote:
> [...]
> ikke kar trækkevandet op, det var i orden til det blev varmt i vejret
> kan jeg gøre noget, ud over at overbruse flere gange dagligt.

Er jorden i sækkene fugtig ?

Det er vel lidt dumt, at spørge om du har husket at fylde rørene i kassen
med jord og skåret huller i plantesækken og sørget for ordentlig kontakt
mellem jorden i sækken og jorden i rørene, så den kan suge vandet op ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-05 19:12

"Jan Vestergaard" <jan.jve.invalid> skrev i en meddelelse

> Er jorden i sækkene fugtig ?
>
> Det er vel lidt dumt, at spørge om du har husket at fylde rørene i kassen
> med jord

Helt præcist ikke jord, men lys sphagnum, stampet godt under ifyldning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gunnar

Dato : 20-06-05 19:41

">>

Ja den driver af vand

> Helt præcist ikke jord, men lys sphagnum, stampet godt under ifyldning.

Der er brugt spagnum, og rørne er fyldt op
det har virket andre år.
Gunnar

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-05 19:45

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> skrev

> Der er brugt spagnum, og rørne er fyldt op
> det har virket andre år.

Hvis de er startet for tidligt op, uden tillægsvarme, har de måske nu så
dårligt rodnet, at det ikke kan følge med. Du må grave lidt hist og her, der
skal være sunde hvide rødder over det hele.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 21:09

Preben Riis Sørensen wrote:
> Helt præcist ikke jord, men lys sphagnum, stampet godt under
> ifyldning.

Jeg har prugt pottemuld både i år og sidste år - og det fungerer fint.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-05 23:19

> Jeg har prugt pottemuld både i år og sidste år - og det fungerer fint.

Men du skrev jord, det forbinder jeg med alm. dansk muldjord, og det trækker
ikke ret meget vand op.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-06-05 08:16

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kar trækkevandet op, det var i orden til det blev varmt i vejret
> kan jeg gøre noget, ud over at overbruse flere gange dagligt.

Hej Gunnar
Har gu givet for megen gødning?
Hvis man overgødsker kan saltkoncentrationen i jorden blive som i
rodhårenes celler - så kan de ikke optage vand.
Ja man kan endda gøde så meget, at vandet trækkes ud af planterne, der
så hurtigt visner.

Man kan også få vandmangel, hvis der vandes for meget!
Rødderne skal nemlig bruge ilt for at trives normalt.
Sørg for godt dræn - og fortsæt med overbrusningen.

Per A. Hansen

Fra : Gunnar

Dato : 22-06-05 07:26

> [...]
> Rødderne skal nemlig bruge ilt for at trives normalt.
> Sørg for godt dræn - og fortsæt med overbrusningen.

Det er sikker grunden, jeg har gødet oven på plantemulden
men der stadig liv i dem.
Gunnar