Chok-brag og andre drillerier i rock, pop ~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-06-05 15:44

I gruppen dk.kultur.musik.klassisk er der p.t. en tråd om
chok-brag, "vågn-op-effekter", drillende satsafslutninger, m.m.

Her kom min postnummerfælle Torben med en henvisning
til Pink Floyd-nummeret "Careful With That Axe, Eugene"
(Ummagumma), hvor chokeffekten vistnok ligger i "skriget"
fra sangeren (i nummerets indledning).

Er der andre, som har eksempler fra de ikke-klassiske genrer
på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 20-06-05 19:30

On Mon, 20 Jun 2005 16:43:32 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Er der andre, som har eksempler fra de ikke-klassiske genrer
>på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
>afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?

Jeg synes jeg har hørt en del CDer hvor der kommer en meget lang pause
til sidst og hvor der pludselig kommer et bonusnummer hvis det er den
slags du tænker på.

--
Now playing:
Type O Negative - Summer Breeze

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 20-06-05 20:09

> --
> Now playing:
> Type O Negative - Summer Breeze

Så kom jeg lige til at tænke på "Christian Woman", hvor der kommer et meget
fedt stykke i slutningen af sangen, man slet ikke havde ventet... "Jesus
Christ looks like me!".

Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-06-05 19:56

On Mon, 20 Jun 2005 16:43:32 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> I gruppen dk.kultur.musik.klassisk er der p.t. en tråd om
> chok-brag, "vågn-op-effekter", drillende satsafslutninger, m.m.

Der er vel masser af eksempler. Et eksempel (som jeg lige har haft på
cd-spilleren), er fra CD'en Munki med Jesus & Mary Chain. Nummeret "Black"
slutter med en telefonsamtale. Brat i denne forholdsvis stille sekvens
buldrer næste nummer løs. Det sker midt i et ord i samtalen. (Nogle, mest
bekendte af hunkøn, mener generelt at Jesus & Mary Chain er en lang
chokeffekt)

Et andet eksempel (som jeg ikke kan huske hvor kommer fra; noget siger mig
dog at det er Scatterbrain), er en "uendelig" rille sidst på LP'en, med et
varulve-hyl. Da det er en uendelig rille, løfter pickup'en sig aldrig, og
varulve-hylet fortsætter også i det uendelige - eller i det mindste indtil
man selv løfter pickup'en.

Tidligere har der også været en tråd i denne gruppe om parallelle riller på
LP'er, så man aldrig kan vide sig sikker på, hvilken man rammer. Så vidt
jeg husker var der bl.a. noget Monthy Python.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 20-06-05 21:47

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message news:<42b6d649$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
> på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
> afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?

Mike Oldfiels syrede Amarok. Et stort sammensurium med advarsler om
IKKE at bruge hovedtelefoner.
Mvh
Klavs.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-06-05 23:18

Klavs Rommedahl skrev:

> Mike Oldfiels syrede Amarok. Et stort sammensurium med
> advarsler om IKKE at bruge hovedtelefoner.

Pink Floyd: "Time", fra "Dark Side of the Moon". Hvis man hører
pladen for fuld hammer, gør det ondt i ørerne, når alle urene
i urbutikken går i gang med at ringe og bimle.

--
'rluf :·)

Fra : zillyink

Dato : 20-06-05 22:14

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
> afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?

Young Flowers "Slowdown driver" hvor der -pludseligt- i
slutningen kommer et bilsammenstød.

Lydcollage side 2 slut på "Sergeant Pepper"

Monty Pythons "contractial obligation album" med to sæt riller på
den ene af siderne.

Er det ikke "The Eels" der har et nummer der gentages på sådan en
måde at man snydes til at tro at pladen starter forfra?!

Jeg kan ikke huske hvem, men der var engang indbygget en ridse på
en LP.
´
"Haster Showband" lavede det samme stunt med et klaver der kørte
i ring og først kom videre i melodien da der blev "skubbet" til
pickup´en. Samme band var forøvrigt kendt for efter en pause til
deres koncerter at komme op på scenen og spille en 10 sekunders
outro - meddele at de var pause - for derefter holder yderligere
10 minutter pause.

Jeg har hørt en cd hvor der efter sidste nummer var pickup støj
og den karsteristiske lyd af pickup der kørte i "uendelig rillen"
for sluttelig at løfte sig og glide på plads i holderen, men jeg
ka´ sæføli ikke huske med hvem og hvornår.

Jeg mindes også en LP hvor rillen på side to kun honorerede ét
kort nummer.

Med hensyn til det mere jazzede kan jeg kun sige Spike Jones &
His City Slickers, hvor det generelt er farligt at have skruet
for højt op for volumeknappen.

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : -V-

Dato : 20-06-05 22:34

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Er der andre, som har eksempler fra de ikke-klassiske genrer
> på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
> afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?

Der er vel tusinder af den slags, og hvis de alle skal opremses bliver
tråden lang.

Ralph Myerz band har en extra sang i slutningen på 'A Special Album', Kick
the Kangaroo ligeså på deres 'Smells Like a Joke', og Robbie har vist også
noget lignende på et af hans albums?

-V-

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 20-06-05 22:48

"Sort Sol" har på "Let your Fingers do the walking" cd-single en 60 minutter
lang lydløs pause.
- Til sidst kommer der så ét eller andet meget mærkeligt nummer - og man er
j nød til at spole frem for at høre det.

Mvh,
Anders

PS :
Var det ikke Nirvanas "Nevermind" dert startede den "trend"?
(jeg er ikke sikker)

Fra : peet_dk

Dato : 20-06-05 23:10

"Anders C. Nielsen" <acn77@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> PS :
> Var det ikke Nirvanas "Nevermind" dert startede den "trend"?
> (jeg er ikke sikker)

Også der jeg hørte det først, der kom en bølge hvor der var en del albums
der havde det.. det er heldigvis forbi nu..

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 20-06-05 23:30

> Også der jeg hørte det først, der kom en bølge hvor der var en del albums
> der havde det.. det er heldigvis forbi nu..

Ja, der var VIRKELIG en bølge på et tidspunkt i 90´erne. Næsten alle CD´er
havde "Hidden tracks" eller "Hidden Chock-effect"..
- Det er vendt en lille smule tilbage i den senere tid....

Anders

Fra : Ulrik Kold

Dato : 21-06-05 19:36

Anders C. Nielsen coughed up a hairball on 21-06-2005 00:29:
> Ja, der var VIRKELIG en bølge på et tidspunkt i 90´erne. Næsten alle CD´er
> havde "Hidden tracks" eller "Hidden Chock-effect"..
> - Det er vendt en lille smule tilbage i den senere tid....

Ja, Bikstok Røgsystem har 'gemt' et hemmeligt remix af Cigar til sidst
på deres CD. Jeg skal ikke kunne sige, om det remix også er med på singlen.

..kold
--
http://www.spreadfirefox.com/?q=affiliates&id=7393&t=1 --------
http://ulrikkold.dk/blog - my private musings on life, music, and WWW -

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-06-05 22:09

-V- <Diplomaten@snotmail.com> skrev:

> Ralph Myerz band har en extra sang i slutningen på 'A Special Album',
> [...] og Robbie har vist også noget lignende på et af hans albums?

Ja, og på albummet efter siger han pludselig efter en meget lang pause:
"No, not on this one".

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 21-06-05 21:33

> Er der andre, som har eksempler fra de ikke-klassiske genrer
> på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
> afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?
---
Chemical brothers "Believe"

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : kautaq

Dato : 21-06-05 22:46

Herluf wrote:

> [...]
> på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
> afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?

Jeg kan kun bidrage med dit "osv.?"!

Procul Harum har på flere af deres indspilninger en
irriterende vane med fyre et rigtig fedt riff af i
overgangen mellem vers og omkvæd - men kun første gang
- anden gang kommer det ikke!

Georg Harrison gør det osse på Let It Be, den hvor Phil
Spector er producer (Martins version er kedelig) og på Spectors
production spiller Harrison et fedt riff i sangen, men anden
gang det samme stykke kommer, er den helt væk!

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Astrid

Dato : 22-06-05 00:19

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> I gruppen dk.kultur.musik.klassisk er der p.t. en tråd om
> chok-brag, "vågn-op-effekter", drillende satsafslutninger, m.m.

Hvis man 'spoler tilbage' før det første nummer på Rammstein CD'en
"Reise, Reise" er der et hidden track, som er en afspilning af en sort
box fra et japansk fly.

/astrid

Fra : Per Madsen

Dato : 22-06-05 00:31

> [...]

> på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
> afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?

Type-O-Negative (mener jeg det er) har lavet en plade, hvor første
nummer starter med den lyd man hører, når ens højtalere er
sprunget...efter 30 sekunder bryder gruppen ud i latter og musikken
starter...

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 22-06-05 01:14

Det er "October Rust"...

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 22-06-05 09:22

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
> afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?

Mindes også et missil på Final Cut (også Pink Floyd), der fik en hel stue af
militæruddannede til at tilte et ellers velforsynet sofabord på deres vej
fra sofa til dæksteder.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-06-05 12:32

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Er der andre, som har eksempler fra de ikke-klassiske genrer
> på sådanne chokeffekter, eller på andre drillerier, som fx
> afslutninger, der alligevel ikke er afslutninger, osv.?

Soulsangeren D'Angelos sang "Untitled (How Does It Feel)" stopper så
brat, at man let kan tro, at der er noget galt med afspilningen. Jeg
har i gruppen tidligere beskrevet, hvordan jeg gik ned til
forhandleren for at bytte cd'en, før jeg fandt ud af, at det var
bevidst.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk