Fællesindkøb af GPS... igen
Fra : John Thomsen

Dato : 02-06-01 15:50

Tidligere indlæg om emnet har syntes at koncentrere sig om at "finde
et sted i Tyskland" og i den dur....

Er der ingen der har tænkt på at man kunne invitere den/de danske
repræsentanter til at komme en aften/dag i ens egen MC-klub eller
omgangskreds og demonstrere sagerne, incl. måske supplere med gode
"udstillingstilbud"....?

Hvis repræsentanten ikke er interesseret i at deltage i sådant, kunne
en evt. parallel-importør måske være det....?

Arrangementerne kunne som nævnt være i klubber - hvor man gi'r
kontakten videre til andre klubber for gentagelse, men de kunne også
ske på nogle af de mange mødesteder, hvor firmaet kunne møde op med en
demo-vogn, det være sig både de steder hvor MC-folket mødes spontant
(Langelinie, Ring Buddinge etc.), men også ved de mere eller mindre
faste "køremål" om de så hedder Malerklemmen, Højeruplund, Karoline
etc.

"Rabatten" ved klub-indkøb kunne måske bestå i lokale kort til
indlæsning...?

Når jeg overhovedet omtaler det, så er det fordi man skal huske på, at
GPS (og forhandlere/importører) hovedsageligt betragter det som et
redskab for lystbådssejlere, og er (u)rimeligt uvidende om det måske
store, hungrende marked blandt MC-folket...

Venligst
John

Fra : Albert

Dato : 03-06-01 11:40

> [...]
> redskab for lystbådssejlere, og er (u)rimeligt uvidende om det måske
> store, hungrende marked blandt MC-folket...

Måske, men Navtech (www.navtech.dk) giver 5% til MCTN medlemmer, så
de er da opmærksom på det

Bortset fra det, så er http://www.topdane.dk/ rimelige tændte på rabatter

Mvh Albert - der nægter at tro en dansk forhandler vil give > 40% og derfor
vælger at købe i udlandet.

Fra : Kenneth

Dato : 03-06-01 12:25

> Mvh Albert - der nægter at tro en dansk forhandler vil give > 40% og
derfor
> vælger at købe i udlandet.

Før jeg købte min eTrex Vista i England, ringede jeg til navtec & topdane,
navtech ville ikke høre tale om rabatter. Det ville topdane måske, men da
han hørte hvad jeg skulle gi i udlandet blev han sur og tvær....

Noget med moms, afgifter, alt det onde de skal betale til her i landt for
ikke at snakke om transport ...det ka ikk la sig gør..:)

--
Venligst
Kenneth

Fra : origo@earthling.net

Dato : 03-06-01 12:35

"Kenneth" <Ken_T@cool.dk> wrote in message
> Noget med moms, afgifter, alt det onde de skal betale til her i landt for
> ikke at snakke om transport ...det ka ikk la sig gør..:)
En merpris pga moms er OK, det dreier seg om 9% i forhold til Tyskland.
Fraktomkostningene derimot, de kan man ikke bruke som argument. Hvis en
europesik importør holder til i f.eks. Holland, koster det ikke mere å sende
til Kbh enn til Stuttgart. Dette er imidlertid den typiske klagesang fra
mange danske virksomheter. Hadde prisene før moms vært noenlunde på nivå med
f.eks. tyske eller franske, hadde jeg ikke hatt problemer med å betale 10%
ekstra. Men når man finner prisforskjeller på 30% eller mere, så er det man
går til utlandet. Det burde de danske forhandlere innse, og tilpasse seg
etter. De ville nok tjene mere på det i lengden.

JS

Fra : Kenneth

Dato : 03-06-01 15:00

> [...]
> ekstra. Men når man finner prisforskjeller på 30% eller mere, så er det

Lige mine ord....

Jeg ville da godt gi 4-500kr mere for at have garantien i DK, men ikke mere.
Det tager jo kun 2 dage med post fra UK.

--
Venligst
Kenneth

Fra : Henry

Dato : 03-06-01 16:54

>Dette er imidlertid den typiske klagesang fra mange danske virksomheter.
Ja, og den lige så typiske danske forbrugers klagesang.

trallalla

???? Har du prøvet at drive virksomhed i DK???

Prøv at forestille dig at den danske importør betaler det samme for varene
som alle andre landes importører. Forstil dig derefter at der skal betales
DK importafg., moms og lønudgifter i DK, jeg kan godt forstå at de
overhovedet ikke kan være med prismæssigt.
I DK har vi meget større beskatning, større driftomk. og meget større
lønudgifter i forhold til de fleste andre EU lande. Jeg syntes de danske
importører har urimelige vilkår, hvilket er blevet yderligere forstærket nu
hvor det er så nemt at handle via internettet.
Tag f.eks. de danske bilimportører, de får helt specielle priser som er
meget lavere end f.eks. dem i tyskland, faktisk så billige at tyskere gerne
vil hente biler fra DK 8-O - men det er vist blevet standset igen.
Nop, vi danskere sidder i en rigtig klemme nu med de åbne "grænser". Vi
synes nemlig at naboens græs er grønnere.
Man er vel sig selv nærmest og kan vi spare på indkøbene ved at gøre det i
udlandet så gør vi det....ik?
Op i r.... med ham den danske importør der forsøger at leve af det.
Men det vil få konsekvenser før eller siden vil det danske skattesystem
(samfund) kollapse hvis vi ikke får justeret vores skatter og lønudgifter,
og _det_ gør ondt på en dansker.
Ind til videre har midlet til at balancere betalingsbelancen været at lægge
yderligere skatter på importen en rigtig ond cirkel er startet.

Det var nu ikke for at starte en politisk debat, jeg synes bare det er en
urimlig behandling de danske importører/forhandlere får af os (og jeg er
ikke bedre).

mvh
Henry (som sikkert får raget hovedet af nu )

Fra : Kenneth

Dato : 03-06-01 21:07

> ???? Har du prøvet at drive virksomhed i DK???

....så er det altså samfundets skyld ?

Var det ikke nemmere at sætte de stakkes importører på overførselsindkomst
fra staten, dertil betaler jeg nemlig rigeligt i forvejen ......mener ikke
det skulle være nødvendigt at støtte dem personligt af bare idealistiske
grunde?

--
Venligst
Kenneth

Fra : Henry

Dato : 03-06-01 21:56

> ...så er det altså samfundets skyld ?
Hvem vælger politikkerne??

> Var det ikke nemmere at sætte de stakkes importører på overførselsindkomst
> fra staten, dertil betaler jeg nemlig rigeligt i forvejen ......
Fed idé, hvor får du det fra...

>mener ikke det skulle være nødvendigt at støtte dem personligt af bare
idealistiske
> grunde?
Næ, hvem har dog også sagt at du skal det? Jeg pointere blot, at hvis
danmark køber mere i udlandet end udlandet køber i danmark, tja, så får vi
underskud på betalingsbalancen - med mindre at polittikerne finder et sted
at beskatte...... og det gør de jo nok, det er vel også en slags
overførelsesindkomst.

mvh
Henry

Fra : Albert

Dato : 04-06-01 12:36

> idealistiske
> Næ, hvem har dog også sagt at du skal det? Jeg pointere blot, at hvis
> danmark køber mere i udlandet end udlandet køber i danmark, tja, så får vi
> underskud på betalingsbalancen

Og dermed mener du at Garmin GPSer etc. bliver produceret i DK ?!?!

Om importøren eller du henter den til DK giver samme resultat hvis vi ser
på betalingsbalancen

mvh Albert

Fra : Henry

Dato : 04-06-01 12:40

> Og dermed mener du at Garmin GPSer etc. bliver produceret i DK ?!?!
??

> Om importøren eller du henter den til DK giver samme resultat hvis vi ser
> på betalingsbalancen
Ja det er fuldstændigt korrekt! Men ikke i statskassen!

Den der tier... jeg er OT og jeg holder inde her ;o9

mvh
Henry

Fra : Søren Johansen

Dato : 03-06-01 22:04

"Henry" skrev:
> ???? Har du prøvet at drive virksomhed i DK???
>
> Prøv at forestille dig at den danske importør betaler det samme for varene
> ...snip

Alt hvad jeg kan sige til din lange svada er: Vrøvl!

Jeg er ansvarlig for driften af en mindre virksomhed (salg og service af
software) med kontorer i Danmark såvel som Tyskland (Stuttgart). Vores
samlede omkostninger til drift af virksomheden er væsentlig højere i
Tyskland (vi har samme antal medarbejdere begge steder)!

Lønmodtageren har dog lidt mere ud af det (netto) i Tyskland end vi har her!

Det er bitter erfaring og har ikke ændret sig nævneværdigt i de ca. 5 år jeg
har erfaring fra.
Der er altså ingen grund til at betale mere for varer i DK, end
momsforskellen kan retfærdiggøre!

Mvh,
Søren
Ducati 888

Fra : Mich@el

Dato : 04-06-01 05:29

Hej Søren.

"Søren Johansen" wrote:

> [...]
> har erfaring fra.
> Der er altså ingen grund til at betale mere for varer i DK, end

Nemlig, problemet herhjemme er at butikkerne vil have en helr ublu avance i
forhold til hvad de har i udlandet.

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
Med i http://www.mc-customania.dk
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives

Fra : Armand

Dato : 04-06-01 14:07

Mich@el <mick@post5.tele.dk> skrev i en

Vores
> Nemlig, problemet herhjemme er at butikkerne vil have en helr ublu
avance i
> forhold til hvad de har i udlandet.

Jup!
Vi er tilsyneladende alle født til at lade os overbevise om at priserne
er begrundet i store omkostninger og/eller høj beskatning; men det
holder overhovedet ikke når man begynder at kigge over grænserne.

I påsken forelskede jeg mig i Tyskland i et flot Festina armbåndsur, med
hele
"molevitteniden". Jeg er ellers ikke til den slags såkaldte mærkevarer,
men prisen! - Under en tusse skulle tyskerne have for sagerne.
Min nærighed tog dog over og jeg vendte hjem uden; men har siden
undersøgt priserne herhjemme eftersom at jeg regnede Festina for mere
end hvad de tyske priser angav: Det er det også HERHJEMME - 1.800,-
koster samme ur herhjemme!!! :-|

--
Armand
(der herved fik første ønske på listen til jul, og med angivelse af

Fra : Henry

Dato : 04-06-01 07:06

> [...]
> samlede omkostninger til drift af virksomheden er væsentlig højere i
> Tyskland (vi har samme antal medarbejdere begge steder)!
Jamen så er du jo den helt rigtige person til at belærer mig om det at drive
virksomhed, jeg takker.

mvh
Henry

Fra : Albert

Dato : 03-06-01 23:11

> [...]
nu
> hvor det er så nemt at handle via internettet.

Hmm!

Købeloven : 14 dages returret selvom varen har været åbnet - bare send varen
retur
uden aftale
95% af alle virksomheder : "Vi fratrækker 10% fra prisen, såfremt varen ikke
har
være åbnet - og KUN hvis det er aftalt med os først"

Dette ligner : Vi vil ikke have NOGEN som helst udgifter ved salg.

Modsætning : Louis.de (20-40% under dk priser) - Klæb denne etiket på dine
varer når du sender retur, så får du pengene med det samme - no probs!

Har de mon ikke STØRRE udgifter til service ?!

Løn ? De aller billigste virksomheder har 1 ansat og % service

Løn dk : min ca. 85kr timen. England ? Ca 80 kr i timen. Hmmm!

Afgifter ?!?! Køb i EU land = 0 afgift. Der er så vidt jeg ved ikke
speciel GPS
afgift i DK (selvom det da havde været logisk, når vi har chokolade, øl,
vin, MC og gud ved
hvad afgift).

Altså : Eneste forskel er 17 -> 25% moms !!!!

Længe leve det åbne marked (sorry - tænk hvad I vil om EU, men her er altså
et plus!)

mvh Albert

Fra : Biker Mike

Dato : 06-06-01 16:27

--

> ???? Har du prøvet at drive virksomhed i DK???

Ja da ! den her lille bix www.klodshans.dk er jeg såmænd en del af sammen
med min kone og hendes veninde, vi har en del import bla fra Sverige,
Tyskland, og så selvfølgelig indkøb fra div importører og grossister her i
landet, Min erfaring er at det ikke behøver at være specielt dyrt at
etablere sig og drive forretning i Danmark, det er bare et spørgsmål om
økonomisk sans og så selvfølgelig viljen til at ville arbejde (hårdt) for
sagen, Problemet ligger nok nærmere i at producenten ulovligt presser
forretningerne til at opretholde de meget høje priser da de ellers ikke
længere kan modtage varer fra dem, og så det ydmyge ønske om at blive
millionærer i en fart , og her er de danske høje priser jo et dejligt skub
med på vejen. Eneste mulighed for billigere varer er at presse forhandlerne,
som igen presser producent / importør til at indse at handlen vil gå andre
steder hen (udlandet) hvis priserne ikke reguleres til er niveau som
harmonerer med resten af EU.

hilsen Michael

Fra : Henry

Dato : 06-06-01 17:06

Problemet ligger nok nærmere i at producenten ulovligt presser
> forretningerne til at opretholde de meget høje priser da de ellers ikke
> længere kan modtage varer fra dem.
Se _det_ kan jeg tilslutte mig, har tjekket priser på en fuldkåbe til fruens
GS500e, pudsigt nok koster det fuldstændigt i næsten (+/- 200dkr) alle
lande. Undtaget var UK, men der er lige et problem med asymetrisk lys.

Sååååå, jo, der kan også ligge et problem.

mvh
Henry

Fra : Mich@el

Dato : 03-06-01 13:19

Hej Albert.

Albert wrote:

> Måske, men Navtech (www.navtech.dk) giver 5% til MCTN medlemmer, så
> de er da opmærksom på det

Øhhjjj - hele 5 % på et fælleskøb med en værdi af ca. 60.000 kr uden rabat.
Det er famne en fornærmelse. !!!!!!!!!!!

Jeg ved at Garmins forhandlere får 10 % i rabat fra Garmin, når de køber 10
enheder. Det vil så sige at Navtech så tjener yderlige 5 %.

> Mvh Albert - der nægter at tro en dansk forhandler vil give > 40% og derfor
> vælger at købe i udlandet.

Nå, Jeg ved som skrevet før at et Fynsk taxaselskab har fået 35 % ved køb af
kun 7 anlæg !!!!

Fra : Albert

Dato : 03-06-01 23:21

> [...]
10
> enheder. Det vil så sige at Navtech så tjener yderlige 5 %.

Jeg er ikke specielt ude efter navtech.

Jeg har arbejdet 4 år i en salgsvirksomhed der solgte EDBudstyr. Faktum
var, at
når vi parallelimporterede fra USA så kunne vi bombe enhver dansk
konkurrent.
Når vi købte ved den danske importør, så blev vi truet med ild og torden,
hvis vi
ikke holdte deres helt-hen-i-vejret vejledende priser.

Faktum : Kunstige høje udsalgspriser (forøvrigt ulovtligt), samt kæmpe
indtjening til
den danske importør.

DET er det jeg er imod og ikke vil støtte !

mvh Albert

Fra : Mich@el

Dato : 03-06-01 13:15

Hej John.

John Thomsen wrote:

> Tidligere indlæg om emnet har syntes at koncentrere sig om at "finde
> et sted i Tyskland" og i den dur....

Næhh - jeg arbejder stadig med at forhandle en fornuftig storkøbsrabat
frem, men det bliver ikke nemt.

Alternativet kunne blive at handle i England.

> [...]

> redskab for lystbådssejlere, og er (u)rimeligt uvidende om det måske
> store, hungrende marked blandt MC-folket...

Nej - Garmin Emap er lavet til brug på vejene, og de anser alle
trafikanter som potienelle købere, også os MC´er.

Fra : John Thomsen

Dato : 08-06-01 11:21

On Sun, 03 Jun 2001 14:14:44 +0200, "Mich@el" <mick@post5.tele.dk>
wrote:

>Næhh - jeg arbejder stadig med at forhandle en fornuftig storkøbsrabat
>frem, men det bliver ikke nemt.

Glæder mig til at høre hvad du når frem til...

>Nej - Garmin Emap er lavet til brug på vejene, og de anser alle
>trafikanter som potienelle købere, også os MC´er.

Er den model så den mest optimale eller hvordan?

Jeg har printet sider ud fra Topdane's med de enkelte modeller og
forespurgt Navtech om brochurer, men er temmelig meget i tvivl om
hvilken model man skal kaste kærligheden på som optimal mellem
specifikationer og pris....

For at ku' slå det rette papir op på opslagstavlen som årets
fødselsdagsgave (og det er snart fra mor og ungerne....

Venligst
John

Fra : Mich@el

Dato : 08-06-01 12:53

Hej John

John Thomsen wrote:

> Glæder mig til at høre hvad du når frem til...

Skidt, se mit indlæd fra i onsdags "GPS - fælleskøb"

> Er den model så den mest optimale eller hvordan?

Helt afgjort ja, den har det største og mest tydelige display, samt dens
menu er rimelig nem at lære.

> [...]
> forespurgt Navtech om brochurer, men er temmelig meget i tvivl om
> hvilken model man skal kaste kærligheden på som optimal mellem

Garmin Emap, som koster ca. 4.000 kr. i UK, incl. serielkabel & 32 MB
datakassette.
Jeg har handlet her: http://www.gpsw.co.uk/

Min kommer med posten i dag eller i morgen