Program til organisering af MP3-musik-bibl~
Fra : Anders

Dato : 18-06-05 16:41

Hejsa

Da min harddisk brændte sammen var jeg glad for at jeg havde al min musik på
min ipod. Så jeg kopierede hele herligheden fra ipod'en og over på min nye
harddisk. Fint nok - musikken er der og det er intet problem for iTunes
eller WinAmp at finde musikken og dele den fint op i kunstner og album, og
så videre, så der er sådan set ingen ko på isen.
MEN på SELVE harddisken ligger AL min musik i 49 mapper, der hedder F1, F2,
F3, F4, F5, etc. Det er åbenbart den måde som filerne er blevet lagret på
ipod'en... Inde i hver af de 49 mapper ligger der så en masse musik hulter
til bulter, uden nogen form for system for det blotte øje.

Det ville jo være dejligt hvis min MP3 samling ikke lå hulter til bulter,
men i en lidt pænere og brugbar mappestruktur med \kunstner\album\"sang".
SÅ kommer vi til 1.000.000-dollar-spørgsmålet:
Findes der et program der kan gå ind og lave et fint system så musikken
ligger fint på harddisken igen?!

Jeg er altså IKKE ude efter et program der bare finder ud af hvor musikken
ligger, og så laver et fint system med henvisninger til numrene. Det skal
simpelthen være et program der går IND på selve harddisken og
systematiserer!

Findes der et godt et af slagsen?

Mvh Anders

Fra : Ulrik Kold

Dato : 18-06-05 18:17

Anders coughed up a hairball on 18-06-2005 17:40:
> Findes der et godt et af slagsen?

Uden at have brugt iTunes særligt meget: gør den ikke det, du
efterspørger? Det vil i første omgang være mit bud.

(og øv med harddisken!)

..kold
--
http://www.spreadfirefox.com/?q=affiliates&id=7393&t=1 --------
http://ulrikkold.dk/blog - my private musings on life, music, and WWW -

Fra : Anders

Dato : 18-06-05 19:03

> Uden at have brugt iTunes særligt meget: gør den ikke det, du
> efterspørger? Det vil i første omgang være mit bud.

Jo, Itunes er skam fint nok. Den systematiserer alt musik, men den henviser
stadig blot til filerne i alle de mærkelige mapper (F1, F2, F3...etc), den
gør ikke noget ved den måde musiken er lagret på, på selve harddisken.

Mvh Anders

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 18-06-05 19:20

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote in
news:42b461d1$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk in dk.kultur.musik:

> [...]
> henviser stadig blot til filerne i alle de mærkelige mapper (F1, F2,
> F3...etc), den gør ikke noget ved den måde musiken er lagret på, på

Men det har også funktionen consolidate, der kopierer al musik til en
folder, så der er styr på den, ved dog ikke hvordan den opdeler musikken.

/Søren Hjelholt

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 00:25

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote in
> news:42b461d1$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk in dk.kultur.musik:

ja og du har det allerede!
iTunes - under fanen 'advanced' i preferences er der en box der hedder 'Keep
iTunes Music folder organized'. sæt et flueben der og consolider evt
biblioteket bagefter (den funktion hedder consolidate library og ligger i
rullemenuen 'advanced')
held og lykke
:drøn

Fra : Giraf

Dato : 18-06-05 20:01

Anders wrote:
> [...]
> ligger, og så laver et fint system med henvisninger til numrene. Det skal
> simpelthen være et program der går IND på selve harddisken og

Hej, jeg bruger selv foobar2000 til det du efterlyser.

du dragger alle dine numre over i foobar(og sorterer dem efter albums
f.eks.) og vælger simpelthen alle de numre du vil have lagt de rigtige
steder(og evt. navngivet anderledes på filnavnet), og højreklikker ->
masstagger -> move, rename or copy files

Derinde kan du så lave din egen "Output file name format", min ser
f.eks. sådan her ud: %artist%-%album%/$num(%tracknumber%,2)-%title%

Dvs. at mine numre kommer til at ligge i folders der hedder f.eks.
"Metallica-Ride The Lightning", og filnavne som hedder "04-blabblab"

Husk at checke "create subdirectorys according to "/" and "\" og ude til
højre kan du vælge hvilken subfolder du vil have alle albumsene i.

Puha, ser måske lidt besværligt ud, men er faktisk pissesmart når man
lige er kommet ind i det :D

Foobar kan downloades her: http://www.foobar2000.org/

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 18-06-05 23:13

Anders wrote:

> [...]
> SÅ kommer vi til 1.000.000-dollar-spørgsmålet:
> Findes der et program der kan gå ind og lave et fint system så musikken

Det du søger hedder en MP3 Tagger. Der findes et hav af den slags
programmer. Du kan evt. søge efter "MP3 tagger" i google. (jeg bruger
selv linux så jeg kan ikke hjælpe dig med specifikke programmer
medmindre du også bruger linux).

--
Now playing Skinny Puppy - Convulsion

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 10:00

Anders wrote:
> [...]
> ligger, og så laver et fint system med henvisninger til numrene. Det skal
> simpelthen være et program der går IND på selve harddisken og

Windows Media Player kan hvad du søger, du vælger (kan desværre ikke
huske præcist hvor) at sortere filerne på disk efter ID/Kunstner.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk