Nyt grafikkort til Dell 2005WFP m.
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 18-06-05 14:23

Hej alle

Jeg står for at skulle købe en ny skærm og har efterhånden bestemt mig
for en 20" Dell 2005WFP, som har DVI og kører 1680x1050.

Jeg er fuldstændig hægtet mht. hvad der rører sig på markedet for
grafikkort og hvad der pt er gode køb i de forskellige prisklasser og
håber at I kan hjælpe mig fra 0-200km/t på 5sek

Mine krav til grafikkortet:

- Skal køre på Asus P4P800-E Deluxe - dvs. ingen PCI-Express!
- Skal helst være passivt kølet eller kunne moddes til det - ingen støj
har en meget høj prioritet!
- VGA, DVI og TV-Out udgange
- Spiller praktisk taget aldrig, så det vildeste 3d-svin er ikke nødv.
- Pris maks 800 kr

Jeg vil hellere have et kvalitetskort til 800kr end et tilsvarende
skrammelkort til 600kr - dvs. fabrikant har også noget at sige - mine
sidste kort har været Asus (Pt. et GeForce 3 Ti500 Deluxe), som har
klaret sig ganske godt!

Kunne forestille mig at det krav, som skærer mange kandidater væk er den
passive køling/lave varmeudvikling - hvilken kategori af kort ryger jeg
over i - eller hvad kan jeg udelukke - med dette krav?

Ved heller ikke om jeg blot skal kigge i markedsgruppen efter et aflagt
kort i stedet for at købe et nyt "low-end" kort?

Håber I har nogle gode forslag og kan bringe mig up-to-speed hurtigt

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Madsen

Dato : 18-06-05 15:21

On 18 Jun 2005 15:23:20 +0200, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

> [...]
>kort i stedet for at købe et nyt "low-end" kort?
>
>Håber I har nogle gode forslag og kan bringe mig up-to-speed hurtigt

Hej

Et Radeon 9600 XT er et ganske kraftigt kort og det kan nemt
moddes til passiv køling med en Zalman heatpipe køler til ca 150 kr.
Du kan sikkert nemt finde et 128 MB kort til under 800 kr og sikkert
også et 256 MB kort hvis du er heldig.
Jeg har selv kørt med et passivt kølet 9600XT kort i et års tid og
det har bare fungeret perfekt.

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-06-05 19:14

Tommy Ipsen wrote:
> Hej alle
>
> Jeg står for at skulle købe en ny skærm og har efterhånden bestemt mig
> for en 20" Dell 2005WFP, som har DVI og kører 1680x1050.
Fornuftigt valg

> - Skal køre på Asus P4P800-E Deluxe - dvs. ingen PCI-Express!

Der er heldigvis mange billige AGP kort
> - Skal helst være passivt kølet eller kunne moddes til det - ingen støj
> har en meget høj prioritet!
De mindste kort bruger mindst strøm og varmer derfor mindst

> - VGA, DVI og TV-Out udgange
Har alle moderne kort

> - Spiller praktisk taget aldrig, så det vildeste 3d-svin er ikke nødv.

Køb det billigste ATI kort du kan finde der opfylder ovenstående...
Radeon 9200 eller lign. er et OK bud - pas på de billige nvidia kort, de
har problemer med DVI i over 1280x1024

> - Pris maks 800 kr

Du kan klare det for det halve

> [...]
> skrammelkort til 600kr - dvs. fabrikant har også noget at sige - mine
> sidste kort har været Asus (Pt. et GeForce 3 Ti500 Deluxe), som har

Når du ikke spiller, er der absolut ingen forskel på din oplevelse af
maskinen med det ene eller andet kort. Og efter som fabrikanterne bruger
samme chips, er det kun kølerens kvalitet der kan svinge. Men med et
passivt kølet kort, er du sikker på der ikke sidder en dårlig blæser og
larmer eller går i stykker

> Kunne forestille mig at det krav, som skærer mange kandidater væk er den
> passive køling/lave varmeudvikling - hvilken kategori af kort ryger jeg
> over i - eller hvad kan jeg udelukke - med dette krav?

Du ryger over i den billigste kategori af low end kort (som er fine til
alt andet end spil)

> Ved heller ikke om jeg blot skal kigge i markedsgruppen efter et aflagt
> kort i stedet for at købe et nyt "low-end" kort?

Nej, folk tror deres gamle lort er en million værd

Fra : Henning Lund

Dato : 18-06-05 22:48

Esben von Buchwald skrev:

> Nej, folk tror deres gamle lort er en million værd

Ja det kan jeg se på bla QXL, må jeg lige spørge om en ting, hvis man
går ind på edbpriser.dk og inde under grafikkort indtaster kr 500 som
max beløb, så kommer der et hav af kort op, kan du fortælle mig om der
er nogle af dem min søn kan bruge i hans AMD XP2400 maskine til lidt
spil? Jeg aner ikke en pind om hvilke man skal vælge, så derfor spørger
jeg her i tråden.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-06-05 00:51

Henning Lund wrote:

> [...]
> er nogle af dem min søn kan bruge i hans AMD XP2400 maskine til lidt
> spil? Jeg aner ikke en pind om hvilke man skal vælge, så derfor spørger

For 500 kr? det tvivler jeg på. Hvis man skal spille 5 år gamle spil, er
et kort til 500 udemærket, men hvis du vil spille de nyeste spil godt,
og kunne køre dem der kommer om et halvt år, skal du op i geforce 6600
klassen, altså 1300-1500 kr.

men ellers er et kompromis vel et Radeon 9600 PRO (undgå SE udgaven)

Fra : Henning Lund

Dato : 19-06-05 10:17

Esben von Buchwald skrev:

> [...]
> geforce 6600 klassen, altså 1300-1500 kr.
>
> men ellers er et kompromis vel et Radeon 9600 PRO (undgå SE udgaven)

OK det er fordi jeg har fået at vide at jeg skal kigge efter et ti 4200
eller bedre kort, og så vidt jeg kan se skulle nogle af dem være bedre,
men hvad ved jeg?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-06-05 11:27

> OK det er fordi jeg har fået at vide at jeg skal kigge efter et ti 4200
> eller bedre kort, og så vidt jeg kan se skulle nogle af dem være bedre,
> men hvad ved jeg?

Ti 4200 er også et fint kompromis, ydelsesmæssigt ligger det nok en
smule under R9600 PRO, som er et DirectX 9 kort. Men tænk over, at Ti
4200 er fra 2002, og R9600 er fra 2003. Så det er tvivlsomt hvor hurtigt
nye spil kører på et 3 år gammelt grafikkort!

Personligt ville jeg hellere smide en 6-700 kr ekstra, og så få et
Geforce 6600GT som jeg vidste jge ikke skulle udskifte igen om ½ år for
at køre de nye spil der kommer

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-06-05 06:15

In news:42b42048$1@news.wineasy.se,
Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

> Håber I har nogle gode forslag og kan bringe mig up-to-speed hurtigt

Når du nu specifikt går efter bedste 2D kvalitet, så kan jeg kun
anbefale Matrox.
G450 og G550 kan erhverves for dit budget.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-06-05 11:24

> Når du nu specifikt går efter bedste 2D kvalitet, så kan jeg kun
> anbefale Matrox.
> G450 og G550 kan erhverves for dit budget.

Ehh hvordan er 2D kvaliteten bedre på et Matrox end på et ATI, hvis de
begge kører digitalt til skærmen?

Det er muligt at matrox har en bedre DA converter men det er jo
underordnet her

Fra : Hans

Dato : 19-06-05 12:43

Petersen_Michael wrote:

> Når du nu specifikt går efter bedste 2D kvalitet, så kan jeg kun
> anbefale Matrox.
> G450 og G550 kan erhverves for dit budget.

Ja, men mig bekendt kan ingen af dem køre den opløsning på DVD-porten som
skærmen skal bruge.

Hans