Mørkne fyrtræ!
Fra : Jens Kristensen

Dato : 18-06-05 12:36

Hej

Vi har fået afsyret nogle af vores fyrtræsdøre. De har fået en mørk glød som
faktisk er utroligt flot. Vi har samtidig fået lavet nogle nye fyrtræsdøre,
som ikke har samme glød som de gamle døre. Hvordan får vi den mørke farve
frem på vores nye fyrtræsdøre, så de macther de gamle. Linolie giver ikke
samme resutat!

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-06-05 19:17

On Sat, 18 Jun 2005 13:36:02 +0200, Jens Kristensen <xxx@post.dk> wrote:

> [...]
> frem på vores nye fyrtræsdøre, så de macther de gamle. Linolie giver ikke

Hej
Det er MEGET svært hvis ikke umuligt. Linolie vil mørkne træet over tid.
Men hvis ikke alle døre bliver behandlet samtidigt vil de have forskellig
farve. Og de vil mørken forskelligt.
Det du kan gøre er at bejse alle dørene. Både de gamle og nye. Men det
giver jo et andet udtryk end oliebehandlet. En anden mulighed er at bruge
en laserende linolie. Men det giver også et andet udtryk. En anden
mulighed er at forsøge at mørkne de nye døre med en olie/kaffe blanding.
Du blander instant kaffe i linolie til det bliver en brun maling agtig
masse. Så påføre du malingen i et meget tynd lag. Indtil du syntes farven
er der. Men det er meget svært at ramme den samme farve som de gamle. Og
du risikere at de derefter mørknes forskelligt. Så de om et par år vil
have forskellige farve igen.
Hvis jeg var dig ville jeg bare blive ved oliebehandlingen. Imo gør det
ikke noget at man kan se forskel på nye og gamle døre. Hvis I havde tænkt
over det fra starten burde I have købt nogle andre gamle døre og behandlet
dem sammen med jeres egne gamle døre.

/Thomas

Fra : Jens Kristensen

Dato : 18-06-05 23:09

> [...]
> over det fra starten burde I have købt nogle andre gamle døre og behandlet

Hej Thomas

Som du skriver er det meget svært at ramme farven, om end umuligt. Men hvis
vi kan komme tæt på, er det også godt nok. Lige nu skriger det til himlen og
ser meget underligt ud med de totalt forskellige døre.

/Jens

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-06-05 00:39

> [...]
> himlen og
> ser meget underligt ud med de totalt forskellige døre.

Hej
Det letteste er at prøve kaffemetoden. Prøv eventuelt på et høvlet bræt
først. Så kan du jo se om du kan lide resultetet inden du smører det på
hele døren.
Du kan helt sikkert få de nye døre til at se ældre ud på den måde. Det er
samme trick man bruger når man vil have et nylavet fyrtræs møbel til at se
gammelt ud. Men jeg tvivler på du kan få dem i samme farve som de gamle.
Hvis du incistere på de skal være samme farve må du til bejsen eller den
laserende linolie.

/Thomas

Fra : Jens Kristensen

Dato : 19-06-05 08:51

> [...]
> gammelt ud. Men jeg tvivler på du kan få dem i samme farve som de gamle.
> Hvis du incistere på de skal være samme farve må du til bejsen eller den

Jeg er lidt bange for den med kaffen. Men den laserende linolie lyder ikke
helt tosset. I min iver for at finde noget om laserende linolie på nettet
faldt jeg over denne lak:

http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-liberon-detalje.asp?id=292http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-liberon-detalje.asp?id=292

Den burde vel også kunne bruges hvis der er en farve der rammer sådan
nogenlunde.
Hva`siger du Thomas!

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-06-05 09:53

> [...]
>
> Den burde vel også kunne bruges hvis der er en farve der rammer sådan

Lak er ikke godt oven på træ som allerede er olie behandlet. Det skal
helst på ubehandlede flader. Hvis jeg har forstået ret har du allerede
oliebehandlet dine døre, derfor er det bedst med en oliebaseret løsning.
Hvis du lakere vil dørene også få et helt andet udtryk. De bliver jo
blanke. Og hvis du lakere både de gamle og de nye vil de igen få
forskellig glød fordi de gamle har en mørkere bund. Som jeg startede med
at skrive det er en meget svær opgave du har sat dig selv på.

/Thomas

Fra : Jens Kristensen

Dato : 19-06-05 09:56

> [...]
> forskellig glød fordi de gamle har en mørkere bund. Som jeg startede med
> at skrive det er en meget svær opgave du har sat dig selv på.

hmm... det kan der være noget om. Jeg kan godt se at opgaven ikke er helt
let. Hvis vi skal gå tilbage til laserende linolie, kan du så give mig et
link eller en opskrift!

/Jens

Fra : Jens Kristensen

Dato : 19-06-05 10:00

Hva`siger du til denne her:

http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-liberon-detalje.asp?id=285

Tror du den så kan anvendes.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-06-05 18:47

On Sun, 19 Jun 2005 11:00:27 +0200, Jens Kristensen <xxx@post.dk> wrote:

> Hva`siger du til denne her:
>
> http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-liberon-detalje.asp?id=285
>
> Tror du den så kan anvendes.

Hej
Voks skla helst også på ubehandlede flader. Du risikere at det bliver
skjoldet hvis du kommer voks på oliebehandlet træ.
Laserende olie er i principet bare olie med lidt pikment i så man kan se
træet igennem. Så man kan godt kalde kaffe/olie blandingen laserende olie.
Jeg forstår godt at du er lidt skeptisk. Det er altid spændende/skræmmende
når man begynder at smøre den slags på sine dyre døre/møbler.
Hvis du vil have en færdig blandet vil jeg vælge en laserende indedørs
træolie fra Damsonpaint. Den kan du købe her
http://www.linolie123.dk/shop/
Jeg tror du skal vælge den farve som hedder Sibirisk lærk
http://www.linolie123.dk/shop/productlist.asp?Id=161
Det kan være at du skal give en grundings olie først. Det kommer anpå
hvordan træet virker. Hvis det virker tørt skal det have grundolie. Hvis
du har noget linolie allerede kan du godt grundoliere med det. Man grunder
den første dag og maler anden dag. Der skal helst gå en til to dage
imellem hver påføring af den laserende olie. Så kan du bedst vurdere
farven. Husk at påfører olien jævnt og i et tyndt lag så undgår du
skjolder og løbere.
/Thomas

Fra : Jens Kristensen

Dato : 19-06-05 19:42

> [...]
> imellem hver påføring af den laserende olie. Så kan du bedst vurdere
> farven. Husk at påfører olien jævnt og i et tyndt lag så undgår du

Hej Thomas

Jamen det er jo bare perfekt. Jeg er sikker på at vi (du) ramte plet med
dine links. Jeg ville meget gerne have et farvekort på Damson-farverne, men
som du skriver er det sikkert sibirisk lærk der kommer tættest på. Hvor har
du din store viden om disse malinger fra? Ren nysgerighed

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-06-05 22:02

On Sun, 19 Jun 2005 20:42:00 +0200, Jens Kristensen <xxx@post.dk> wrote:

> [...]
> har
> du din store viden om disse malinger fra? Ren nysgerighed

Jeg er sløjdlærer og her eksperimenteret med forskellige malinger og
overfladebehandlinger som børn kan bruge unden risiko. Derfor har jeg
arbejdet en del med linolie. Malekoden på linolie er 00-1 hvilket er det
mest "giftige" børn må arbejde med.
Jeg har desuden malet meget med Damson maling. Især udendørs træværk. Det
er rigtig dejlig at arbejde med. Det eneste minus er at det er så dyrt.
Det rækker utrolig langt og det lugter ikke når man bruger det. Det har
nærmest en duft som friskskåret agurk når det tørrer. Det er også en meget
længere holdbarhed end normal maling.
Sibirisk lærk er en af de lyseste af de brune nuancer derfor tror jeg det
er den som er mest anvendelig. Det kan også være den som hedder pine
passer. Jeg syntes du skal få et farve kort først så du ikke kommet til at
købe det forkerte.
Du kan bestille det gratis her
http://www.damsonpaint.dk/brochurebestilling.htm

/Thomas

Fra : Jens Kristensen

Dato : 20-06-05 14:50

> [...]
> er den som er mest anvendelig. Det kan også være den som hedder pine
> passer. Jeg syntes du skal få et farve kort først så du ikke kommet til at

Jeg har ringet til 1-2-3 linolie og aftalt at jeg kommer og kigger på
prøverne.
Tak for din store hjælp. Håber andre kan drage nytte af denne tråd, og af
din viden på området Thomas.

Hilsener
Jens

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-06-05 16:05

> Hej Thomas
>
> Jeg har ringet til 1-2-3 linolie og aftalt at jeg kommer og kigger på
> prøverne.
god ide.
> Tak for din store hjælp. Håber andre kan drage nytte af denne tråd, og af
> din viden på området Thomas.
Det var så lidt.

/Thomas