Hvordan ser man om en agurk er moden?
Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-06-05 11:13

Ja kort og godt er mit spørgsmål, hvordan ser man hvornår en
hjemmedyrket agurk er moden? Jeg har en "skoleagurk" agurkeplante.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Calle.

Dato : 18-06-05 11:32

Morten Bjergstrøm wrote:
> Ja kort og godt er mit spørgsmål, hvordan ser man hvornår en
> hjemmedyrket agurk er moden? Jeg har en "skoleagurk" agurkeplante.

æd den når du syntes den har en passende størrelse
--
Calle.

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-06-05 22:13

Calle. wrote:

> æd den når du syntes den har en passende størrelse

Ja, man spiser dem inden de bliver modne.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-06-05 11:52

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev:

> Ja, man spiser dem inden de bliver modne.

Kan det passe, at agurker bliver gule(=modne?), hvis de sidder for
længe på planten?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Calle.

Dato : 18-06-05 12:02

Morten Bjergstrøm wrote:

> Kan det passe, at agurker bliver gule(=modne?), hvis de sidder for
> længe på planten?
kan også skyldtes mangel på vand
--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-05 20:54

On 18 Jun 2005 10:51:55 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Kan det passe, at agurker bliver gule(=modne?), hvis de sidder for
>længe på planten?

Ja.

Eller... jeg ved ikke helt om man kan sige at en agurk bliver moden
....... moderne agurkesorter er han-sterile (tror jeg det kaldes). Dvs.
de har kun hun-blomster, og ingen hanblomster. Det gør så at de slet
ikke bestøves og at kernerne i agurken dermed ikke bare kan høstes og
såes. Og når kernerne ikke er bestøvet, så kan de jo heller ikke modne.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 18-06-05 21:10

On Sat, 18 Jun 2005 21:53:46 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>ikke bestøves og at kernerne i agurken dermed ikke bare kan høstes og
>såes. Og når kernerne ikke er bestøvet, så kan de jo heller ikke modne.

Jeg bryder lige ind her, fordi...

Jeg nikker genkendende til forklaringen med alene hun- blomster. Men i
år har jeg en skoleagurk, der er kommet med adskillige han-blomster -
og jeg undrer mig.

Jeg har også ladet mig fortælle engang, at hvis hun-blomsten blev
bestøvet, ville agurken blive bitter. Er det mon rigtigt?

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-05 23:46

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> ikke bestøves og at kernerne i agurken dermed ikke bare kan høstes og
> såes. Og når kernerne ikke er bestøvet, så kan de jo heller ikke

Fortæl så hvordan man laver frø til nye agurkplanter - uden bestøvning ingen
spiredygtige frø.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-06-05 00:08

On Sun, 19 Jun 2005 00:45:37 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Fortæl så hvordan man laver frø til nye agurkplanter - uden bestøvning ingen
> spiredygtige frø.

Ikke fra de planter ihvert fald. Derfor kan man nu alligevel godt have
nogen andre planter man bruger til få frø fra.

--
MVH
osv...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-05 07:15

<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Fortæl så hvordan man laver frø til nye agurkplanter - uden bestøvning ingen
>spiredygtige frø.

Stort set alle agurkeplanter og -frø som sælges herhjemme er
F:1-hybrider. F:1-hybrider er når man krydser en given hun-plante med en
given han-plante af en anden sort. Denne krydsning skal foregå hver
eneste gang man skal bruge frø til F:1-hybriden.

Dvs. der sidder nogle mennesker et sted med en viden om at hvis man
krydser en bestemt sort af agurker med en ganske bestemt anden sort af
agurker, så vil afkommet blive uden hanblomster.

Det er også derfor jeg skrev at jeg ikke helt var klar over om man kunne
betegne en agurk som moden - for svjv er den slet ikke bestøvet, og så
kan man jo som du selv siger ikke få spiredygtige frø ud af den.

(Jeg kan naturligvis tage fejl eller have misforstået noget .....)

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 20-06-05 08:24

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> en given han-plante af en anden sort. Denne krydsning skal foregå hver
> eneste gang man skal bruge frø til F:1-hybriden.

1: Hvorfor gør man det - for at sikre sig vores penge næste år med?

2: Hvor kan man få panter/frø, der ikke er sterile?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : TG4600

Dato : 20-06-05 13:27

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message

> 1: Hvorfor gør man det - for at sikre sig vores penge næste år med?

Jeg er ikke sikker, men mener at kunne huske noget om at de befrugtede agurk
smager bittert eller er giftig... Så det ville jo være et ret godt argument
for ikke at sælge den i fri handel...

/TG

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-05 19:19

"TG4600" <no @ where . dk> skrev

Kunne være et vægtigt argument, da kiloprisen jo er ved at runde noteringen
for guld.

> Jeg er ikke sikker, men mener at kunne huske noget om at de befrugtede
agurk
> smager bittert eller er giftig...

Ikke utænkeligt, men der er også det argument at planten ikke skal bruge
energi på at lave hanblomster, evt. at der kun kommer et mindre antal
hunblomster i den sammenhæng.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen