/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ARGH olielampe feber !
Fra : Morten Juel


Dato : 02-06-01 14:23

Hejsa NG,

Den anden dag, så jeg at der manglede olie, så jeg hældte på så den var
fuld, men så idag da jeg kommer hjem fra indkøb, begyndte olielampen at lyse
når motoren blev slukket !
ARGH tænkte jeg, hvad er nu det, jeg kiggede ned i olie glasset, og der var
helt tomt.. hmm jeg listede hen til min Yamaha pusher, og købte en liter Bel
Ray 10W -50, men hos min forhandler var olie glasset fuldt.. "nå" tænkte
jeg, "så lister du bare hjem, og lader svinet blive koldt, så kan du se den
rigtige oliestand".. jeg har så lige været ude at chekke, oliestanden er kun
1mm under max, men jeg hældte så 50ml på, så den var helt fuld.. jeg tændte
for tændingen, og olielampen lyste igen ;o( men når motoren bliver startet
slukker den med det samme !!
Hvad helvede er der galt ?
Lige når man tænder motoren forsvinder det meste olie fra olie glasset, men
kommer så ½t tilbage !
Håber i kan hjælpe med lidt kloge ord.. og hvor hulen sidder sådan en
oliemåler satan ?

Mvh
Morten



 
 
Thomas Lund (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Lund


Dato : 02-06-01 15:19

Din olielampe skal da altid lyse når der er tændning på, men motoren ikke er
startet.
Så går den ud når du starter motoren, så du kan se at pumpen virker.
/Thomas

Morten Juel wrote:

> Hejsa NG,
>
> Den anden dag, så jeg at der manglede olie, så jeg hældte på så den var
> fuld, men så idag da jeg kommer hjem fra indkøb, begyndte olielampen at lyse
> når motoren blev slukket !
> ARGH tænkte jeg, hvad er nu det, jeg kiggede ned i olie glasset, og der var
> helt tomt.. hmm jeg listede hen til min Yamaha pusher, og købte en liter Bel
> Ray 10W -50, men hos min forhandler var olie glasset fuldt.. "nå" tænkte
> jeg, "så lister du bare hjem, og lader svinet blive koldt, så kan du se den
> rigtige oliestand".. jeg har så lige været ude at chekke, oliestanden er kun
> 1mm under max, men jeg hældte så 50ml på, så den var helt fuld.. jeg tændte
> for tændingen, og olielampen lyste igen ;o( men når motoren bliver startet
> slukker den med det samme !!
> Hvad helvede er der galt ?
> Lige når man tænder motoren forsvinder det meste olie fra olie glasset, men
> kommer så ½t tilbage !
> Håber i kan hjælpe med lidt kloge ord.. og hvor hulen sidder sådan en
> oliemåler satan ?
>
> Mvh
> Morten


Morten Juel (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 02-06-01 15:46

> Din olielampe skal da altid lyse når der er tændning på, men motoren ikke
er
> startet.
> Så går den ud når du starter motoren, så du kan se at pumpen virker.
Wierd, det har den aldrig gjort før !!
man undres..

Mvh
Morten



Søren L Hansen (07-06-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 07-06-01 10:59


Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in article
<9fau2o$ftf$1@sunsite.dk>...
> > Din olielampe skal da altid lyse når der er tændning på, men motoren
ikke
> er
> > startet.
> > Så går den ud når du starter motoren, så du kan se at pumpen virker.
> Wierd, det har den aldrig gjort før !!
> man undres..
>
Så er det fordi den først virker nu - GYYS!
--
Søren
lindholt@person.dk
http://www.lindholt.person.dk
"Feeling good, feeling good, all the money in the world is spent on feeling
good", J.B. Lenoir


Steen Gruby (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-06-01 15:36

On Sat, 2 Jun 2001 15:23:19 +0200, "Morten Juel"
<mp@mail1.stofanet.dk> wrote:

Hej Morten.
>
>Hvad helvede er der galt ?
>Lige når man tænder motoren forsvinder det meste olie fra olie glasset, men
>kommer så ½t tilbage !
>
Nu ved jeg ikke hvorledes olielampen på din Yamaha skal fungere, men i
princippet er der to forskellige metoder:
1) En olielampe der er en "minimum-tryk-indikator".
2) En oliestandsindikator.
Den første er den mest normale, altså en lampe der slukker når der er
tilstrækkelig olietryk på smøresystemet.
Den slukker normalt ved et tryk på omkring 0,5 Kg.
Den anden indikerer oliestand (oliemængde) og anvendes på visse
maskiner, men er mere sjælden.
Olietrykindikatoren vil opføre sig som du beskriver det - altså helt
normalt.
Jeg formoder at din XS400 er udstyret med en trykindikator.
Min madkasse er forsynet med en oliestandslampe, men den har tillige
et godt gammeldaws manometer til at indikere trykket.

Med hensyn til oliemængden i inspektionsglasset:
Cyklen skal stå stille med motoren slukket når du skal se hvor meget
olie der er på.
Så snart du starter motoren vil oliestanden i inspektionsglasset
synke.
Hvor meget er forskelligt fra model til model.
På min XN85 er der ikke olie at se i glasset når den kører, hvorimod
Duc'en stadig har olie i glasset med kørende motor.
Årsagen til at mængden tilsyneladende falder er, at olien pga. pumpen
fordeles i motoren, og at der selvfølgelig går nogen tid inden den
vender tilbage til bundkarret.
Sagt på en anden måde: Når du skal checke oliemængden i motoren skal
mototen have været slukket i så lang tid at olien kan nå at løbe
tilbage.
Desuden skal cyklen stå lodret på hjulene - altså ikke noget med
hverken central- eller sidestøtteben - med mindre at instruktionsbogen
udtrykkeligt beskriver det.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Morten Juel (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 02-06-01 15:49

Hmm det med at olien forsvinder lyder meget logisk, bare underligt at min
olielampe aldrig har lyst før !, måske er den blevet rystet på plads )
Nå, men nu vil jeg lige chekke olien igen, inden den skal ud og aften race

Og så tror jeg BTW at jeg skal på vores lokale stribe igen næste fredag, og
så må vi se om der er nogle af de brian biler der tør udfordre mig til lidt
drag )

Mvh
Morten



Carsten Petersen (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Petersen


Dato : 02-06-01 16:15

Hej på min Xj650 var der oliestands måler vil sige at når den lyste var der
stadig olietryk men der manglede lidt olie og tror osse på din XS er der
olisstands måler nok den du lige skal checke lednings forbindelsen til...

/sn00py
H-D sportster
GSXR750W

"



Palle Madsen (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Palle Madsen


Dato : 02-06-01 18:20

Carsten Petersen wrote:

> Hej på min Xj650 var der oliestands måler vil sige at når den lyste var der
> stadig olietryk men der manglede lidt olie og tror osse på din XS er der
> olisstands måler nok den du lige skal checke lednings forbindelsen til...

Det er en trykmåler på Mortens XS400. Så den opfører sig helt som den skal.

Palle
ex.XS400 - nu z650

--
Der tages forbehol for tasdefegl



Armand (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-01 00:14


Palle Madsen <Palle.Madsen@it.dk> skrev i en
news:3B192054.1F2B87B5@it.dk...
> Carsten Petersen wrote:
>
> > Hej på min Xj650 var der oliestands måler og tror osse på din XS er
> > der olisstands måler
> Det er en trykmåler på Mortens XS400. Så den opfører sig helt som den
> skal.

Også Seca'en, som Mortens er?!

--
Armand.






Palle Madsen (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Palle Madsen


Dato : 03-06-01 11:24

Armand wrote:

> Palle Madsen <Palle.Madsen@it.dk> skrev i en
> news:3B192054.1F2B87B5@it.dk...
> > Carsten Petersen wrote:
> >
> > > Hej på min Xj650 var der oliestands måler og tror osse på din XS er
> > > der olisstands måler
> > Det er en trykmåler på Mortens XS400. Så den opfører sig helt som den
> > skal.
>
> Også Seca'en, som Mortens er?!

Jeps - ifølge den tyske værkstedshåndbog jeg har fået af Morten.
Og sådan som min (ex) xs400 seca opførte sig.

Palle
ex xs400 seca -> z650
--
Der tages forbehol for tasdefegl



Palle Madsen (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Palle Madsen


Dato : 02-06-01 18:19

Morten Juel wrote:

> Hejsa NG,
>
> Den anden dag, så jeg at der manglede olie, så jeg hældte på så den var
> fuld, men så idag da jeg kommer hjem fra indkøb, begyndte olielampen at lyse
> når motoren blev slukket !

Sådan skal den opføre sig.
På XS400 viser lampen om der er olieTRYK nok. Så derfor skal den lyse når der er
tænding på og motoren ikke kører.

Den skal gå ud med det sammen når motoren springer i gang og den skal begynder
at lyse kort tid efter motoren er stoppet hvis der stadig er tænding på (hvis du
fx slukker på kill-switchen).

Det er lidt underligt hvis den ikke altid har opført sig sådan. Måske
olietryksføleren ikke er helt i topform ??

Palle
ex. XS400 - nu Z650

--
Der tages forbehol for tasdefegl



Morten Juel (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 02-06-01 20:56


Argh palle det mener du ikke ?!?
Nu er den nemlig holdt op igen ;o(
Nå, men så må jeg finde den trykmåler et eller andet sted

Mvh
Morten



Palle Madsen (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Palle Madsen


Dato : 02-06-01 23:07

Morten Juel wrote:

> Argh palle det mener du ikke ?!?
> Nu er den nemlig holdt op igen ;o(
> Nå, men så må jeg finde den trykmåler et eller andet sted

Prøv at kigge nederst på side 44 i den tyske rep. håndbog.
Der er et hint til hvor du kan lede.
Der er også lidt på side 84 og 87.

Det er altså ikke fordi jeg vil drille, men jeg ved heller ikke præcis
hvor den sidder.

Palle

ex. xs400 - nu z650



Morten Juel (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 02-06-01 23:30

> Prøv at kigge nederst på side 44 i den tyske rep. håndbog.
> Der er et hint til hvor du kan lede.
> Der er også lidt på side 84 og 87.
Hmm intet held, men det er nu nok mest fordi at jeg er fatsvag til tysk ;o(
Noget med at man mistede lysten til tysk, da man havde en fed psyko kælling
til tysk i FS, nåår ja og så var der jo liiige det med ham hitler fyren !

Mvh
Morten



Palle Madsen (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Palle Madsen


Dato : 03-06-01 11:26

Morten Juel wrote:

> > Prøv at kigge nederst på side 44 i den tyske rep. håndbog.
> > Der er et hint til hvor du kan lede.
> > Der er også lidt på side 84 og 87.
> Hmm intet held, men det er nu nok mest fordi at jeg er fatsvag til tysk ;o(
> Noget med at man mistede lysten til tysk, da man havde en fed psyko kælling
> til tysk i FS, nåår ja og så var der jo liiige det med ham hitler fyren !

Nåja - men det er vil ikke hans skyld de snakker som de gør
Prøv at kigge igen på side 44 (eller 46 i PDF filen)
Billedet nederst til venstre viser hvor ledningen til "öldruchshalte"ren går
hen.

Palle

>
>
> Mvh
> Morten

--
Der tages forbehol for tasdefegl



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste