Andet multimedie
bentjuul 3670
Ændring af egenskaber på flere billeder på~
Fra : Heidi

Dato : 17-06-05 22:03

Hvilket program kan klare at ændre feks. størrelsen på flere billeder på
samme tid (de skal ændres til samme størrelse, selvom de måske ikke er
lige store inden ændringen) - skal kunne måles i pixels.
Samtidig skal den gerne kunne gøre billederne sort/hvide - flere af
gangen.
Findes der et gratis program, uden for mange indviklede funtioner, som
kan klare det?

--
Heidi

Fra : emj

Dato : 17-06-05 22:29

Heidi skrev:

>Findes der et gratis program, uden for mange indviklede funtioner, som
>kan klare det?

Microsoft PowerToys for Windows XP
Kan hentes her
http://kortlink.dk/microsoft/uqx

I højre side ligger der en masse gratisfiler
Du skal hente
Imageresizer.exe

Når du har installeret den, kan du højreklikke på en (eller flere)
billedfiler og vælge "Resize pictures".
Det kan vist ikke blive meget lettere.

(husk at gemme en kopi dine originale billeder først. Det er ærgerligt
at få dem overskrevet med en resizet udgave)

Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 17-06-05 22:31

Heidi skrev:

>Samtidig skal den gerne kunne gøre billederne sort/hvide - flere af
>gangen.

Har du ikke et billedbehandlingsprogram? Det kan du ikke undvære i
længden.

Hilsen emj

Fra : Heidi

Dato : 17-06-05 22:57

emj wrote:

> Har du ikke et billedbehandlingsprogram? Det kan du ikke undvære i
> længden.

Jo jeg har flere - men jeg kan ikke finde noget der kan lave flere
billeder sort/hvid på én gang.
Pt. har jeg bla. Microsoft Photo Editor, ACDSee i en prøveversion (der
fandt jeg også lige ud af hvordan jeg ændrer størrelsen på alle billeder
på én gang - men har ikke kunnet finde en funktion der ændrer farven),
plus et par stykker mere som tilsyneladende heller ikke har den
funktion.

--
Heidi

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 17-06-05 23:35

Heidi skrev:

> [...]
> gangen.
> Findes der et gratis program, uden for mange indviklede funtioner, som

http://www.imagemagick.org/

Imagemagick har en convert kommando, der kan den slags:
http://www.imagemagick.org/script/convert.php

Da det er en kommando, er det nemt at lave et lille skript.

Til min digitale billed (http://www.agol.dk/elgaard/picframe.html) har jeg
netop brugt det til at ændre bl.a. størrelsen.

for img in foo*.jpg; do convert -depth 16 -resize 800x600 -quality 70 $img
pf$img; done

Løkken er lavet i bash til Linux, på Windows kan du sikkert lave noget
lignende.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Heidi

Dato : 17-06-05 23:42

Niels Elgaard Larsen wrote:

> http://www.imagemagick.org/
>
> Imagemagick har en convert kommando, der kan den slags:
> http://www.imagemagick.org/script/convert.php
>
> Da det er en kommando, er det nemt at lave et lille skript.

Sorry, men det er rent russisk det du skriver her Jeg har desuden
fundet ud af hvordan ACDSee kan gøre det nu, så jeg mangler kun at kunne
ændre flere billeder til sort/hvid på én gang.

--
Heidi

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 18-06-05 10:54

"Heidi" <skrev
> [...]
> gangen.
> Findes der et gratis program, uden for mange indviklede funtioner, som

Ja, IrfanView gratis
http://www.irfanview.com/
(Husk også at downloade plugins til IrfanView)

Sådan ændres både størrelse i pixels, og billederne laves sorthvide i eet hug

Start IrfanView
Menu( "File\Batch Conversion/Rename...")
Nyt Windue kommer( "Batch conversion")
Vælg din mappe med dine billeder og Knap("Add all")
Check( "Use advanced options")
Knap( "Set advanced options")
Nyt Windue kommer( "Settings for all images:")
Vælg ( "Set new size:")
Check( "RESIZE:")
Check( "Preserve aspect ratio ( proportional)")
Vælg( "Set long side to:") 780 f.eks.
Check( "Use Resample function ( better quality)")
Check( "Don't enlarge smaller images")
Check( "Convert to greyscale")
Knap( "OK")
Nyt Windue kommer( "Batch conversion")
Knap( "Start")

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Heidi

Dato : 18-06-05 21:19

Thorkild Dalsgaard wrote:
> [...]
> Check( "Preserve aspect ratio ( proportional)")
> Vælg( "Set long side to:") 780 f.eks.
> Check( "Use Resample function ( better quality)")

Tusind tusind tak - det var lige det jeg skulle bruge.
Jeg havde IrfanView i forvejen, men havde ikke fundet den funktion uden
hjælp.
Så kan du måske også fortælle mig følgende - når man går ind som du
beskriver, så har den hver gang åbnet den samme mappe (i mit tilfælde en
mappe under Dokumenter) - er der nogen måde at ændre indstillingen på,
så den vælger en anden mappe, nemlig den hvor jeg har billederne
liggende?
Jeg har været inde og kigge i diverse indstillinger, men har ikke fundet
et sted hvor man vælger default mappe.
Endnu engang tak for hjælpen.

--
Heidi

Fra : emj

Dato : 18-06-05 22:58

Heidi skrev:

> [...]
>mappe under Dokumenter) - er der nogen måde at ændre indstillingen på,
>så den vælger en anden mappe, nemlig den hvor jeg har billederne

Du vælger bare din billedmappe i File/open, så husker programmet det
til næste gang.
Hilsen emj

Fra : Heidi

Dato : 19-06-05 06:13

emj wrote:

> Du vælger bare din billedmappe i File/open, så husker programmet det
> til næste gang.

Kanon - tænk at det var så simpelt. Mange tak

--
Heidi