Buske til vestvendt bed
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-06-05 21:05

Jeg har et bed - jeg skal have et bed - på vestsiden af huset. Bedet bliver
vel 6 m langt og 3-4 meter bredt. Idéen er egentlig at komme nogle små
blomstrende buske i, men hvilke? Jeg har kigget hjemmesider, men bliver ikke
meget klogere - de fleste buske er åbenbart mindst 2 m og jeg havde
forestillet mig noget omkring 1-1½ m i baggrunden og lavere foran.

Det skal ikke være surbund, for dem har jeg allerede 26 m af, men ellers er
jeg ret åben for forslag.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-05 22:17

On Fri, 17 Jun 2005 22:04:35 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>forestillet mig noget omkring 1-1½ m i baggrunden og lavere foran.
>
>Det skal ikke være surbund, for dem har jeg allerede 26 m af, men ellers er

Jeg er ret glad for potentilla - nemmere og mere blomsterrig buske skal
man lede længe efter. De findes i røde, gule, rosa og hvide farver, i
variende højder fra 40 cm til en god meter.

Hvis det bageste i dit bed må blive op til halvanden meter, så tag et
kig på Spirea nipponica 'Snowmound' - det er også en meget flot og
blomsterrig busk. Andre spirea-typer kan også bruges, f.eks den røde
'Anthony Waterer' som bliver omkring 80 cm høj, eller den lyserøde
'Little Princess' som er lidt lavere, 50-60 cm. Spirea betulifolia (som
jeg desværre ikke har et nærmere dansk navn på) er også flot - lav,
80-90 cm, tæt busk med hvide blomster ca. nu, og de flotteste røde
høstfarver.

Lav stjernetop, Deutzia gracillis er også en mulighed. Eller diverse
arter/sorter af perikon.

Muligheder er der skam rigeligt af

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-06-05 17:56

> [...]
> høstfarver.
>
> Lav stjernetop, Deutzia gracillis er også en mulighed. Eller diverse

Jep, og jeg er helt vild med planterne, men har ikke en tøddel forstand på
dem. Dog er det lykkes at få en have, som nærmer sig ret hyggeligt, men
manglede altså lige de blomstrende buske.

Tak for hjælpen

Mvh Maria