Sære snegle...
Fra : Iben Holst

Dato : 17-06-05 16:55

Hej...

De sidste 3-4 somre har vi haft enormt mange snegle i vores have.
Alle der er kommet vores grund forbi har med rædsel kommenteret at det var
de såkaldte dræbersnegle. Det har jeg i disse år afvist, for selvom jeg må
indrømme, at de lignede/ligner ganske godt, kunne jeg nu ikke kategorisere
dem sammen, idet dem vi har haft i disse år ikke på absolut nogen måde har
ædt hverken planter eller grøntsager selvom de har vandret i stimer over
vores grund.

MEN - i år er det helt aparte!!!
De samme (?) snegle vandrer nu igen over alt, men i år æder de alt fra os.
Alle vores nyplantede blomster er ved at være væk og går ud fordi de æder
dem og der er så godt som ingen køkkenhave tilbage.....

Hvad skal jeg gøre ?????
Kan jeg på en effektiv måde grænse op mod de sarte bede, med at strø noget
sneglene ikke vil gå over????

Iben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-06-05 17:24

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg gøre ?????
> Kan jeg på en effektiv måde grænse op mod de sarte bede, med at strø noget
> sneglene ikke vil gå over????

Stik dem en bajer!
Stil flade skåle med øl - og de vil styrte sig i døden i en salig brandert.
De er ligeglade med, om det er discountøl, men nisseøl dur ikke rigtigt (jeg
forsøgte, da jeg havde købt en kasse for en tyver).

Og læg små bunker med ferramol sneglegift, evt. sammen med agurkestykker på
steder, hvor sneglene er flest.

Hilsen Inger

Fra : Anette

Dato : 17-06-05 21:57

Inger Pedersen wrote:
"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal jeg gøre ?????
> Kan jeg på en effektiv måde grænse op mod de sarte bede, med at strø
> noget sneglene ikke vil gå over????

Du kan grave brede voldgrave omkring dine bede, og hælde ferramol og salt
i - så bliver sneglene hængede i voldgraven og dør en langsom pinefuld død.
Du kan også bare lave ca 10 cm brede voldgrave med vand eller øl i
Du kan også få lavet kanter i metal til de sarte bede, metalkanten bukket
som et 1-tal med fane. De kan ikke kravle under-ud-over fanen på 1-tallet.
De kanttingester kan købes flere steder, men koster spidsen af en jetjager,
eller hvis du selv er eller kender en der er god til metalsløjd kan han/hun
lave dem til dig.
Du kan også forsøge at redde hvad reddes kan ved at hanke op i en gammel
stor skål, handsker på og så samle snegle sammen, bedst tidig morgen eller
skumring,og når det regner. Indsamlede snegle hældes over med kogende vand.
Tøm skålen langt væk fra haven. De døde snegle tiltrækker flere snegle som
lever lystigt af kannibalfesten.

Velkommen i klubben af sneglehærgede, deprimerede haveejere og God
jagt -trods alt

/ Anette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-05 22:44

"Anette" <abc@def.es> skrev
> Du kan grave brede voldgrave omkring dine bede, og hælde ferramol og salt
> i - så bliver sneglene hængede i voldgraven og dør en langsom pinefuld
død.

Ja, man ser det næsten for sig.....

Ferromol er beregnet til indtagelse, og skal derfor ikke i nogen voldgrav.
Saltet forsvinder ved den første byge, og beskadiger evt. omkringstående
bevoksning.

> Du kan også bare lave ca 10 cm brede voldgrave med vand eller øl i

Ville nok i sidste tilfælde kræve et sponsorat fra et af de større
bryggerier.

Lidt 'sjovt' at man ikke hører om gode erfaringer med nematoder. Måske er
det ikke udbredt viden, at man skal smitte en hel kravlegårdfuld snegle, og
derefter dele d e m ud i hele kvarteret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-05 00:20

Preben Riis Sørensen wrote:

> Lidt 'sjovt' at man ikke hører om gode erfaringer med nematoder.
> Måske er det ikke udbredt viden, at man skal smitte en hel
> kravlegårdfuld snegle, og derefter dele d e m ud i hele kvarteret.

Biologisk krigsførelse er ikke ret kendt uden for gartnerkredse.

Hvor får man de nematoder?
Hvor lang inkubationstid?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 18-06-05 05:45

On Sat, 18 Jun 2005 01:19:48 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Biologisk krigsførelse er ikke ret kendt uden for gartnerkredse.
>
> Hvor får man de nematoder?
> Hvor lang inkubationstid?

Helge Petersen har ellers talt varmt for disse nematoder, så vidt jeg
husker.

Jeg bruger selv Ferramol - og her i starten af min 3.
bekæmpelsessæson, synes jeg faktisk, at jeg er ved at få kontrol over
dem. Jeg har f.eks. i år en hel række salat i drivhuset! Dermed ikke
være sagt, at de ikke har generet mig i år. Men det totale
plantemyrderi er jeg kommet over, selvom vi bor i meget sneglevenlige
omgivelser på landet.

Tag et kig hos nyttedyr - de har både Ferramol og nematoder:

http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/index.php

Og lad os håbe på en varm og tør sommer!

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-06-05 09:41

On Sat, 18 Jun 2005 06:44:38 +0200, Dorte R. M. Hansen wrote:

> Og lad os håbe på en varm og tør sommer!

Nej for søren, vi vil da meget hellere have en kold og våd sommer.
--
MVH
osv...

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 18-06-05 10:05

On Sat, 18 Jun 2005 10:41:27 +0200, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.invalid> wrote:

>Nej for søren, vi vil da meget hellere have en kold og våd sommer.

Ja hvis vi elsker snegle meget højt Jeg prøvede sådan set bare at
sige, at varme/rørke er noget, der batter i kampen mod Iberisk
Skovsnegl.

Venlige havehilsener.
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-05 23:56

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Ja hvis vi elsker snegle meget højt Jeg prøvede sådan set bare at
> sige, at varme/rørke er noget, der batter i kampen mod Iberisk
> Skovsnegl.

Hvorfor trives den så så fint på Den Iberiske Halvø, hvor sommeren som
bekendt er varm og tør?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 19-06-05 06:33

On Sun, 19 Jun 2005 00:55:30 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Hvorfor trives den så så fint på Den Iberiske Halvø, hvor sommeren som
>bekendt er varm og tør?

Det jeg har ladet mig fortælle er, at den, hvor den kommer fra ikke er
et problem. Der skulle antallet af snegle ikke være så voldsomt, som
det vi oplever i eks. Danmark. Har du hørt andet, Erik?

Noget helt andet er, at min helt personlige erfaring er, at varm og
tør sommer gør livet surt for den. En stor del af sommeren 2003 var
sådan og i den periode var mine planter frodige og ugnavede.

Venlig havehisen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-05 22:32

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Det jeg har ladet mig fortælle er, at den, hvor den kommer fra ikke er
> et problem. Der skulle antallet af snegle ikke være så voldsomt, som
> det vi oplever i eks. Danmark. Har du hørt andet, Erik?

Jeg har ladet mig fortælle, at den har bredt sig nordpå fordi klimaet
generelt er blevet varmere i Europa. Personligt har jeg (7-9-13) ikke
erfaring med det bæst.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 22-06-05 06:39

On Tue, 21 Jun 2005 23:31:52 +0200, "Erik Ginnerskov"

Du er en heldig rad Erik

Tag et kig her:
http://www.dr.dk/friland/undersider/FrilandsKanalen/artikler_avis/041102_draebersnegl.htm

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-06-05 23:00

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev
> Tag et kig her:

http://www.dr.dk/friland/undersider/FrilandsKanalen/artikler_avis/041102_dra
ebersnegl.htm

Ellers tak, og velbekomme.

Norge har valgt, i stedet for at spise sig ud af problemerne, at få en
nematode godkendt. Kanske det er en ny, med et større og skarpere gebis, det
må man da håbe. For hvor kunne mange haveejere ikke blive lykkelige igen,
hvis problemet kunne løses effektivt med en gang nematoder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-06-05 22:46

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
meddelelse news:42b4a663$0$18638$14726298@news.sunsite.dk
> Hvorfor trives den så så fint på Den Iberiske Halvø, hvor sommeren som
> bekendt er varm og tør?

De gør de skam heller ikke. Dernede i det tørre klima er de ikke det store
problem.
Men i det regnfulde DK - med vort efterhånden varme vinterklima - klarer de
sig fint.

Det vi mangler er en god fimbulvinter med nogle uger med minus 15-20 grader.

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-06-05 00:58

On Sat, 18 Jun 2005 11:04:35 +0200, Dorte R. M. Hansen wrote:

> Ja hvis vi elsker snegle meget højt
> Jeg prøvede sådan set bare at
> sige, at varme/rørke er noget, der batter i kampen mod Iberisk
> Skovsnegl.

Jovjov, det er bare ikke hensynet (eller mangel på samme) til snegle der
gør at jeg ønsker en varm og tør sommer. Det var såmænd bare det.

--
MVH
osv...

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 19-06-05 06:35

On Sun, 19 Jun 2005 01:57:46 +0200, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.invalid> wrote:

>Jovjov, det er bare ikke hensynet (eller mangel på samme) til snegle der
>gør at jeg ønsker en varm og tør sommer. Det var såmænd bare det.

Nåååh, jamen jeg troede jo, at vi snakkede om snegle i denne tråd

Kan du have en rigtig god, varm og tør sommer Frank!

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-06-05 12:56

On Sun, 19 Jun 2005 07:35:19 +0200, Dorte R. M. Hansen wrote:

> Nåååh, jamen jeg troede jo, at vi snakkede om snegle i denne tråd

Sære snegle. Derfor syntes jeg det var i orden jeg gav mit besyv med.

> Kan du have en rigtig god, varm og tør sommer Frank!

Og i lige måde.
--
MVH
osv...

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 19-06-05 13:15

On Sun, 19 Jun 2005 13:56:20 +0200, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.invalid> wrote:

>Sære snegle. Derfor syntes jeg det var i orden jeg gav mit besyv med.

LOL

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-05 23:56

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Helge Petersen har ellers talt varmt for disse nematoder, så vidt jeg
> husker.

Helge hvem?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 19-06-05 06:42

On Sun, 19 Jun 2005 00:56:10 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Helge hvem?

Helge Petersen var bl.a. engang frontfiguren i radioprogrammet "Grønne
Glæder". Han er en norsk havegut, som har været på manges læber, når
det gjaldt havens ABC. Personligt har jeg fundet nogle af hans ideer
og råd anvendelige.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-06-05 09:37

> Biologisk krigsførelse er ikke ret kendt uden for gartnerkredse.
>
> Hvor får man de nematoder?
> Hvor lang inkubationstid?

Har ikke selv prøvet, men planteskolerne ved det sikkert. Jeg tror at
udbredelsen er så ringe som den er, ikke fordi det ikke virker, men fordi
det ikke bliver brugt på 'den smarte måde'. Derfor ville det være rart om
der kom nogen meldinger om resultater.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-06-05 08:53

> [...]
og
> derefter dele d e m ud i hele kvarteret.

Men ved du om de virker på Iberiske skovsnegle? Når man læser om nematoder
hos dem der sælger dem siger de at der ikke er dokumenteret effekt eller
noget i den retning, jeg ved dog godt at Helge Petersen anbefaler dem men
han har nu også anbefalet andre ting som jeg ikke er enig i.

Mvh, Steen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-05 17:19

On Sat, 18 Jun 2005 09:52:42 +0200, "Steen Jakobsen"
<noway@nopost1.tele.xx> wrote:

> [...]
>noget i den retning, jeg ved dog godt at Helge Petersen anbefaler dem men
>han har nu også anbefalet andre ting som jeg ikke er enig i.

Det hedder sig at de nematoder er mod agersnegle. Og de er jo en god del
mindre end en iberisk snegl er. Der står desuden at de 'kan have effekt
på iberisk snegl.'

Personligt ville jeg ikke bruge dem mod iberisk skovsnegl, men her
spiller prisen jo også ind.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-05 00:21

Anette wrote:

> Du kan også få lavet kanter i metal til de sarte bede, metalkanten
> bukket som et 1-tal med fane. De kan ikke kravle under-ud-over fanen
> på 1-tallet.

Snegle siges at kunne passere æggen på et barberblad uden at komme til
skade.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : martin

Dato : 18-06-05 06:50

> Snegle siges at kunne passere æggen på et barberblad uden at komme til
> skade.

det har jo intet at gøre med at de skal skære sig :) det er pga den skrå
kan de ikke kan kravle over.....

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-06-05 09:34

"martin" <ole@ole.ole> skrev

> det har jo intet at gøre med at de skal skære sig :) det er pga den skrå
> kan de ikke kan kravle over.....

Og det er korrekt nok, de kan ikke vende rundt så brat mod tyngdekraften.
Hvis man vil bruge andre (og billigere) materialer, træ, cement, kan jeg
berette, at de ikke kan passere noget der er malet med koncentreret
kunstgødning. Man laver så en mere vandret kant på 1-tallet og på undersiden
af denne maler man med kunstgødnignen. Her vil det så ikke kunne regne af,
og vil formodentlig holde en hel sæson (uprøvet). Men det med kunstgødningen
er god nok, den bruger jeg med fordel i drivhuset, hvor livet er blevet for
surt for diverse snegle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Iben Holst

Dato : 18-06-05 10:27

Tak for jeres svar!!

Jeg skal til at eksperimentere ....

Iben

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 19-06-05 00:04

Iben Holst <Iben@holst.mail.dk> skrev:
>Tak for jeres svar!!
>
>Jeg skal til at eksperimentere ....
>
>Iben

Køb et pindsvin. Se på http://www.pindsvin.dk/

De er afsindigt effektive mod snegle...

Vh. JIB

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 19-06-05 06:45

On 18 Jun 2005 23:04:00 GMT, Jørn Ibsen <j-ibsen@09QY0get2net.dk>
(slet 09QY0) wrote:

>Køb et pindsvin. Se på http://www.pindsvin.dk/
>
>De er afsindigt effektive mod snegle...

Så vil jeg med et lille glimt i øjet anbefale at købe to pindsvin (du
ved 1-2-mange ). Det ene pindsvin, jeg har set her, har ikke kunnet
hamle op med alle mine snegle

Venlig havehilsen
Dorte

--