Andet multimedie
PSP9 - Filstørrelse
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-06-05 12:30

PSP9. Jeg har et JPG-billede (800x600 pixels) på 91 kB som jeg
indlæser i PSP9. Nu tegner jeg en firkant i vektorgrafik og
tegner en pil ligeledes i vektorgrafik. Jeg gemmer så mit nye
billede med de to vektorstykker som .pspimage og nu fylder det
over 2 Mb. Det er jo helt vildt. Selvom jeg prøver at zippe filen
fylder den stadig det samme. Er der ikke en måde jeg kan gemme
..pspimage filer så de ikke fylder så meget?

Lars

Fra : emj

Dato : 17-06-05 13:34

On Fri, 17 Jun 2005 13:29:55 +0200, in dk.edb.grafik you wrote:

>PSP9. Jeg har et JPG-billede (800x600 pixels) på 91 kB som jeg
>indlæser i PSP9.

JPGfilen bliver jo "pakket ud" når duj henter den ind i PSP og fylder
vel ca 1.4 MB

Kik i PSP info

>Nu tegner jeg en firkant i vektorgrafik og
>tegner en pil ligeledes i vektorgrafik. Jeg gemmer så mit nye
>billede med de to vektorstykker som .pspimage og nu fylder det
>over 2 Mb. Det er jo helt vildt.

Hvorfor er det helt vildt? Du gemmer jo i *.pspimage, som er et totalt
ukomprimeret format, hvor du tidligere havde en komprimeret JPG-fil.

At din JPG-fil på 800x600 KUN fylder 91 kb siger mig, at den er ret
hårdt komprimeret.
Normalt bør man ikke arbejde videre på en JPG-fil, som er så hårdt
komprimeret. JPG er et sluformat.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-06-05 19:20

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> [...]
> hårdt komprimeret.
> Normalt bør man ikke arbejde videre på en JPG-fil, som er så hårdt

+++++++++++++++++

Hej.

Ikke nødvendigvis, kommer an på hvor mange forskellige farver der er, jeg
har harlige lavet et forsøg med en jpg der er på 800x600 i fire farver, ved
quality 100 fylder den kun 11 kb.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : emj

Dato : 17-06-05 19:45

Jørgen Nielsen skrev:

>Ikke nødvendigvis, kommer an på hvor mange forskellige farver der er, jeg
>har harlige lavet et forsøg med en jpg der er på 800x600 i fire farver, ved
>quality 100 fylder den kun 11 kb.

Ja, det er klart, men normalt laver man ikke jpg-filer af billeder med
under 256 farver og dit eksempel er kun egnet til at forplumre
problemet.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-06-05 14:29

> Ja, det er klart, men normalt laver man ikke jpg-filer af billeder med
> under 256 farver og dit eksempel er kun egnet til at forplumre
> problemet.
>

> Hilsen emj
+++++++++++++++++++

Det er da ike noget med at forplumre, du skriver jo selv at den er ret hårdt
komprimeret, men det ved du jo faktisk ikke.

Fra : emj

Dato : 18-06-05 15:23

Jørgen Nielsen skrev:

>Det er da ike noget med at forplumre, du skriver jo selv at den er ret hårdt
>komprimeret, men det ved du jo faktisk ikke.

Hvis den fylder over 2 MB, når han gemmer den med lidt vektorstreger
på, så synes jeg, at det er ret sandsynligt, at det er et foto, han
har på 91 kb. Vektorgrafik fylder ikke ret meget.

Hilsen emj

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 18-06-05 13:39

emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote:

>Hvorfor er det helt vildt? Du gemmer jo i *.pspimage, som er et totalt
>ukomprimeret format, hvor du tidligere havde en komprimeret JPG-fil.

Tilbage fra PSP6 (måske tidlige) har der været valget mellem Ukomprimeret, RLE
og LZ77.

Men i forhold til JPG, så det er tabsløse komprimeringer som fylder mere.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : emj

Dato : 18-06-05 13:52

Ove Kjeldgaard skrev:

>Tilbage fra PSP6 (måske tidlige) har der været valget mellem Ukomprimeret, RLE
>og LZ77.
>
>Men i forhold til JPG, så det er tabsløse komprimeringer som fylder mere.

PSP9 er som default sat til at gemme *.pspimage i LZ77

Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 20-06-05 09:39

> JPGfilen bliver jo "pakket ud" når du henter den ind i PSP og
fylder
> vel ca 1.4 MB

OK, jeg forstår.

> Hvorfor er det helt vildt? Du gemmer jo i *.pspimage, som er et
totalt
> ukomprimeret format, hvor du tidligere havde en komprimeret
JPG-fil.

Det kunne have været rart om PSP kunne "gemme" mit JPG-billede i
det originale JPG-format (91 kB) og så blot som en lille
tilføjelse "huske" på mine vektorer, som vel nærmest ikke fylder
noget som helst. Så ville det hele jo blot have fyldt 92 kB.

> At din JPG-fil på 800x600 KUN fylder 91 kb siger mig, at den er
ret
> hårdt komprimeret.

Korrekt. Det er et foto (3,3 Mpixel) som med Irfanview er lavet
ned til 800x600 pixel idet billedet skal bruges på en hjemmeside
og kvaliteten er ikke afgørende her. Desuden gider jeg ikke at
billederne tager lang tid at hente .

Lars

Fra : emj

Dato : 20-06-05 10:11

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
>tilføjelse "huske" på mine vektorer, som vel nærmest ikke fylder
>noget som helst. Så ville det hele jo blot have fyldt 92 kB.

Hver gang du har pillet ved en jpgfil og gemmer den igen, komprimeres
den igen og kvaliteten bliver ringere og ringere for hver gang.

> [...]
>ned til 800x600 pixel idet billedet skal bruges på en hjemmeside
>og kvaliteten er ikke afgørende her. Desuden gider jeg ikke at

Du bruger en forkert arbejdsmetode til JPG.
Hvis du nu valgte at resize originalen i PSP og straks satte dine
vektorstreger på, så skulle filen kun gemmes og komprimeres 1 gang.
Du kunne sagtens vælge 640x480 til hjemmeside i stedet for 800x600.

I PSP kan du, når du vælger File/eksporter/JPEG optimizer
umiddelbart se filstørrelsen efter komprimering og i
"set compressions value to" prøve med forskellige værdier, indtil du
synes at filstørrelse og kvalitet er som ønsket.

Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 20-06-05 11:41

> [...]
gang.
> Du kunne sagtens vælge 640x480 til hjemmeside i stedet for

OK, tak for hjælpen.

Lars