Norton Utilities 6 og Mac OS X
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-01 13:56

Hejsa,

Efter at have kørt Mac OS X i et par uger, kunne jeg godt tænke mig at
få tjekket disken og repareret eventuelle fejl. Disk Utility i OS X
melder om flere fejl, men kan ikke reparere dem, da den ikke kan arbejde
på startup-disken.

Jeg har dog en Norton Systemworks CD, men jeg er lidt nervøs ved at
bruge den, for tænk nu hvis den lavede ged i min OS X. Specielt mht.
lange filnavne kunne jeg forestille mig et problem.

Er der et problem her, eller kan jeg trygt køre Disk Doctor og SpeedDisk
på min OS X disk? På Symantecs support-sider skriver de, at man godt kan
køre den på diske med PB'en, og så meget er der vel ikke ændret.

Jeg ved at Disk Warrior i nyeste version kan arbejde på OS X diske, men
den har jeg desværre ikke...

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-06-01 17:44

In article <1eudql1.1doo9gj4gk2gmN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> [...]
> få tjekket disken og repareret eventuelle fejl. Disk Utility i OS X
> melder om flere fejl, men kan ikke reparere dem, da den ikke kan arbejde

Start i ren Mac OS 9, reparer og start tilbage i X.

//Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-01 18:46

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Start i ren Mac OS 9, reparer og start tilbage i X.

Du mener ikke, at OS 9 versionen af Disk First Aid kan lave ballade med
OS X filerne?

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-06-01 18:56

In article <1eue47m.1qppfbo1ddflkwN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Du mener ikke, at OS 9 versionen af Disk First Aid kan lave ballade med
> OS X filerne?

Disk first aid 8.6.1 er testet med Mac OS X:
http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n12187

Angående alternativerne - Drive X er f.eks. endnu ikke gået i beta.

//Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-01 23:00

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Disk first aid 8.6.1 er testet med Mac OS X:
> http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n12187

OK.

> Angående alternativerne - Drive X er f.eks. endnu ikke gået i beta.

Jeg kender faktisk ikke Drive X. Er det noget lig Norton Disc Doctor og
DiskWarrior?

Vil der være noget vundet ved at køre Norton istedet for bare Disk First
Aid? Normalt så finder Norton en del flere fejl en DFA og så er der jo
også SpeedDisk. Og hvad med DiskWarrior?

--
René

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-06-01 10:03

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Du mener ikke, at OS 9 versionen af Disk First Aid kan lave ballade med
> OS X filerne?

Nix. Der er ingen forskel på filerne, uanset om det er OS 9 eller OS X.

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-01 14:48

Peter Perlsø <ANTISPAMh@haxor.dk> wrote:

> Nix. Der er ingen forskel på filerne, uanset om det er OS 9 eller OS X.

Fint, tak!

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-06-01 23:10

> [...]

> få tjekket disken og repareret eventuelle fejl. Disk Utility i OS X
> melder om flere fejl, men kan ikke reparere dem, da den ikke kan arbejde

Du kan Boote fra din mac OS X CD, eller starte i single user mode
(cmd+s) og køre fsck.

> Jeg har dog en Norton Systemworks CD, men jeg er lidt nervøs ved at
> bruge den, for tænk nu hvis den lavede ged i min OS X. Specielt mht.
> lange filnavne kunne jeg forestille mig et problem.

Du kan roligt køre både Diskdoctor og SpeedDisk, vel og mærke hvis du
har version 6! DiskWarrior har heller ingen problemer, jeg vil endda
anbefale at du jævnligt kører DW, da mac OS X fragmenterer directory
filen kraftigt.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-01 14:48

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Du kan Boote fra din mac OS X CD, eller starte i single user mode
> (cmd+s) og køre fsck.

Er den mere effektiv end DFA?

> [...]
> har version 6! DiskWarrior har heller ingen problemer, jeg vil endda
> anbefale at du jævnligt kører DW, da mac OS X fragmenterer directory

Jeg har som sagt ikke den nyeste DiskWarrior som jeg mener skulle være
"mere" kompatible med OS X diske. Hvilken version bruger du?

Mht. Disk Doctor, så mener jeg, at den før i tiden kom frem og meldte
fejl, når den fandt filer et punktum som første bogstav i filnavnet.
Hvis den giver sig til at rette det (man kan jo selvfølgelig bare vælge
ikke at gøre det), så går der da for alvor ged i OS X.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-06-01 08:04

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Er den mere effektiv end DFA?

Ja, DFA under Mac OS X er i øvrigt blot en front-end til fsck.

Hvis man har sin Mac OS X disk ved hånden er der ingen grund til at
boote i single user mode (cmd+s), mounte drev manuelt og køre fsck.
Boot almineligt fra CD'en og åben DFA fra "Install Mac OS X's"
program-menu (der findes "Password reset utility"også)

> Jeg har som sagt ikke den nyeste DiskWarrior som jeg mener skulle være
> "mere" kompatible med OS X diske. Hvilken version bruger du?

Den "gamle" version 2.0

> [...]
> Hvis den giver sig til at rette det (man kan jo selvfølgelig bare vælge
> ikke at gøre det), så går der da for alvor ged i OS X.

I DD 6.x kan du slå tjek af punktum før filnavn fra. Jeg vil dog
anbefale at du også slår automatisk udretning af fejl fra, dvs at du får
en promt om hvorvidt du ønsker en fejl skal rettes.

Selv bruger jeg udelukkende DFA og DiskWarrior under Mac OS 9.1, samt
DFA under Mac OS X. Jeg har en enkelte gange kørt DD og SD men jeg synes
at en deframentering af directory filen er langt mere effektiv hvad
angår hastighed end en fuld SD defragmentering på Mac OS X (som desuden
tager evigheder)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-01 10:21

> [...]

> Boot almineligt fra CD'en og åben DFA fra "Install Mac OS X's"
> program-menu (der findes "Password reset utility"også)

Det har jeg også gjort én gang. Det er faktisk noget underligt noget, at
DFA i OS X melder om nogle fejl, som slet ikke eksisterer! Når man så
starter fra CD'en og tjekker igen, så er fejlene der ikke...

Apple har en technote om det og de kigger vist på det...

> Den "gamle" version 2.0

Så vil jeg også prøve den.

> I DD 6.x kan du slå tjek af punktum før filnavn fra. Jeg vil dog
> anbefale at du også slår automatisk udretning af fejl fra, dvs at du får
> en promt om hvorvidt du ønsker en fejl skal rettes.

OK, det prøver jeg.

> [...]
> at en deframentering af directory filen er langt mere effektiv hvad
> angår hastighed end en fuld SD defragmentering på Mac OS X (som desuden

Jeg vil prøve at køre den alligevel, for så kan den bare stå og passe
sig selv. Jeg håber bare ikke, at den laver ged i det...

Tak for hjælpen.

--
René

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-01 12:23

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg vil prøve at køre den alligevel, for så kan den bare stå og passe
> sig selv. Jeg håber bare ikke, at den laver ged i det...

For lige at svare på mit eget indlæg, så har jeg nu kørt DiscDoctor og
SpeedDisk uden problemer. Det faktisk ikke mere end 15-20 minutter
sammenlagt, så det var ikke så slemt.

Jeg kørte derefter DiskWarrior 2.02 og jeg kan mærke en pæn
hastighedsforøgelse, når det kommer til at boote OS X. Programmerne
starter "vist nok" lidt hurtigere, men jeg kan ikke mærke forskel på
Classic, hverken når det booter eller når programmer startes.

--
René