Hvad gør man?
Fra : Forretningsejeren

Dato : 16-06-05 16:25

Goddag!

Skulle dette være den forkerte gruppe, kan i/du ikke henvis til den rette ?
!

Hvad gør man når man mangler kapital til en udvidelse, og ens egen kapital
er bundet i den nuværende del af firmaet!

Vi har snakket med 3 banker, og vist dem tallene fra vores revisorer.
Vores revisorer er enige om at det er rigtigt at købe i stedet for at leje
vores maskiner. Da vores overskud efter afskrivninger og før skat vil være
ca 500.000 mere lige i foret for samme stykke arbejde.
Proplematikken kommer i at vi i det sidste år har investeret i eget hus og
bil.
Der med har vi ikke egen fri kapital ( vi kan låne ca 80.000 i friværdien i
huset)

Kapital behovet er knap 1,2 millioner som kan betales tilbage over 6 år.
Renten er beregnet megt højt til 10 % pa.
Findes der firmaer som ikke kræver 25% af beløbet upfront, hvilket vi jo
ikke kan. ( Bankerne har alle krævet at vi som min kan ligge 300.000 kr før
de låner os resten). Men alt hvad vi havde da vi startede i 1. sep 2004 har
vi investeret i firmaet og hus,bil.

Kan vi ikke komme til at låne pengene vil det tage ca 10 år at spare dem
op, ( ca 2-4 år for de 300.000 ), men i samme periode ville vi kunne have
lavet ca 500.000 mere om året.... Hvad og hvem går man til ?

Venligst
Forretnings ejeren.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 17-06-05 09:26

"Forretningsejeren" <nej@nej.nej.dk> wrote in message

> Skulle dette være den forkerte gruppe, kan i/du ikke henvis til den rette
?

dk.erhverv måske?

Her er det mest om hvordan man drager fordel af f.ex. din situation, helst
på andres bekostning - hvis I altså var børsnoterede.

> Hvad gør man når man mangler kapital til en udvidelse, og ens egen kapital
> er bundet i den nuværende del af firmaet!

Leaser, Låner, Outsourcer eller lader være.

> [...]
før
> de låner os resten). Men alt hvad vi havde da vi startede i 1. sep 2004

Det er nok det, der bekymrer banken - der er jo ikke nogen sikkerhed
tilbage, de 80000 "i huset" koster vel 30000 i diverse skatter, gebyrer og
kurstab at realisere. At i overhovedet tænker på det giver minuspoint hos
banken.

I kører simpelthen for tæt på kanten - efter min mening. Hvis i misser een
regning fordi een eller anden kunde ikke betaler kan i risikere at ryge i
retten hvorefter alle "ådselsæderne" kaster sig over jer på een gang og i
går Konkurs.

Maskinerne og varelager er *intet* værd i den forbindelse. På en auktion
ryger de for måske 15% af nyværdien; hvis der ikke lige er nogen interesse
på dagen; Jeg har selv købt meget fint og nyttigt ind på den måde - f.ex. 50
m2 kirsebærgulv til 400 Kr I Alt ... ergonomiske kontormøbler til 4 kontorer
for 2200 Kr fra IData etc. Man skal bare ikke gå til auktioner når folk har
fri - det er her alle tosserne kommer og byder alting totalt over toppen.

Hvis i nu var et Bio-Tek firma kunne i vel gå på Børsen og få et lån i ikke
behøver hverken at forrente eller betale tilbage - her er det endda slet
ingen forhindring at blæse hele egenkapitalen af over 4 år, næsten tværtimod

Men Banken, i modsætning til småaktionærer (og mig selv), vil altså gerne
have pengene igen og renter oveni. Og Sikkerhed.

> Kan vi ikke komme til at låne pengene vil det tage ca 10 år at spare dem
> op, ( ca 2-4 år for de 300.000 ), men i samme periode ville vi kunne have
> lavet ca 500.000 mere om året.... Hvad og hvem går man til ?

En underleverandør, lyder det til - så må I jo nøjes med mindre om året, men
det er så heller ikke jeres problem hvis afsætningen svigter: Man kan
heligvis "fyre" underleverandøren - det kan man ikke så nemt med sin
bankgæld.

Alternativt -

Hvad med at købe maskinerne brugt, eller eventuelt selv tage på en auktion
efter dem - det er godt at se hvor langt man kan falde engang imellem; at
ting som folk har arbejdet på/med i årevis bliver pludseligt til bras, der
skal slås lidt mønt på hurtigt så man kan få plads til den næste sending.

PS:

Gratis Irrelevant Auktions-Tip:

Man kan faktisk nemt dumpe sin gamle PC på en *Lørdagsauktion* og få nok for
den til en Ny & Bedre model - med to års garanti oveni. Man skal bare lige
lægge et bud ind selv for at sætte bunden.

"Lørdagsfolket" fatter det bare ikke - de byder braset op til 50% af prisen
i Bilka og glemmer Salæret på 15%-18%, Momsen af det hele og "Købt som
beset".

Det er det "Trading" handler om: køb uønskede ting billigt og sælg dem
videre hundedyrt til tosserne som bare ikke ved bedre - og aldrig lærer
det - fordi de allerede er så overbeviste om deres egen fortræffelighed at
de aldrig regner efter!

Fra : Forretningsejeren

Dato : 17-06-05 11:05

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:d8u1e7$j4v$1@news.al.sw.ericsson.se...

> "Forretningsejeren" <nej@nej.nej.dk> wrote in message

> ?
>
> dk.erhverv måske?
DU har ret... har fået svar der men kommentere allige vel lige en enkelt
del i dit indlæg.

> [...]
> retten hvorefter alle "ådselsæderne" kaster sig over jer på een gang og i

Ved godt du skriver efetr din mening...
Men huset er købt i sep. sidste år, og med de " 80.000" menes der friværdi
op til de 80% de sidste 20 % er gældfri! betalt kontant / afdraget!
Spørgsmålet her er ikke at en kunde ikke skulle betale, for det gør de
inden de får " varen" og vi mangler ikke noget der, spørgsmålet er for os at
hæve indtægten med ca. en halv million efter afskrivning og før skat.
Dilemaet må jo være hvor vidt banken sikkerhed er ok, vi har med egene
midler samt en side hjælp der kan garantere for ca 250.000kr hvis det går
galt ( hvilket jeg ikke kan se det skulle), ca samlet garanti for omkring
600.000 + firmaværdi ( maskiner varelager m.m) ... og alligevel står vi som
vi gør!

Men uanset tusind tak for dit svar, det gav mig lidt ideer!

Venligst
Forretningsejeren.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 17-06-05 12:50

"Forretningsejeren" <nej@nej.nej.dk> wrote in message

> Ved godt du skriver efetr din mening...

Måske lidt unfair - fordi jeg jo ikke ved hvad det går ud på.

> Men huset er købt i sep. sidste år, og med de " 80.000" menes der
friværdi
> op til de 80% de sidste 20 % er gældfri! betalt kontant / afdraget!

Det forstod jeg - det er det jeg kalder "tæt", du kommer jo til at betale
næsten 30000 alt i alt for at lægge lånet om. De sidste 20% er det område
alle de RKI-registrerede arbejder i når de ryger ud på det grå lånemarked.
Joh - man kan da få et Pantebrev - men hvis man er presset, og udlåner ved
man er presset fordi ingen der ikke er desparat ville henvende sig for et
nyt pantebrev, så bliver man udnyttet.

> Spørgsmålet her er ikke at en kunde ikke skulle betale, for det gør de

.... med en vis sandsynlighed. Odds'ene kan ændre sig over løbetiden på et
lån.

> [...]
> galt ( hvilket jeg ikke kan se det skulle), ca samlet garanti for omkring
> 600.000 + firmaværdi ( maskiner varelager m.m) ... og alligevel står vi

Som Udgangpunkt vil banken ikke låne penge til de, der behøver det. Det er
for risikabelt.

Og i en presset situation er "ting man kan sælge" stort set intet værd -
fordi køberne selvfølgeligt ved det.

> Men uanset tusind tak for dit svar, det gav mig lidt ideer!

Godt at være til lidt nytte.