Tagetes /snegle?
Fra : Margit

Dato : 16-06-05 15:44

Vi har plantet tagetes, men nu bliver de ædt fra en ende af. Jeg tror, det
er snegle. Det sker om natten. Hvad gør vi ved det? Det er lidt ærgerligt,
når vi har haft arbejde med at passe og omplante de små planter.
Mvh. Margit

Fra : Pilen

Dato : 16-06-05 16:16

Du bliver nød til at sprøjte dem med et skadedyrsmiddel eller drysse
sneglegift ud mellem blomsterne ellers er der snart ingen tagetes tilbage
..
'
Venlig hilsen
Ole

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 16-06-05 17:16

On Thu, 16 Jun 2005 16:44:02 +0200, "Margit" <sv@tesenet.dk> wrote:

> [...]
>er snegle. Det sker om natten. Hvad gør vi ved det? Det er lidt ærgerligt,
>når vi har haft arbejde med at passe og omplante de små planter.

Jeg tror, at du har ret. Jeg har hørt andre Tagetes-ejere klage deres
nød over, at snegle æder deres planter.

Smut i byen og køb en gang Ferramol - sneglebekæmpelse og det kan ikke
gå for hurtigt

Du kan læse om Ferramol her:
http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/produkter.php?produkt_id=24

Det har ret stor virkning på Iberisk Skovsnegl her hos mig.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-05 18:04

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror, at du har ret. Jeg har hørt andre Tagetes-ejere klage deres
> nød over, at snegle æder deres planter.
>
> Smut i byen og køb en gang Ferramol - sneglebekæmpelse og det kan ikke
> gå for hurtigt

Eller smut til Tyskland, der koster det det halve.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus

Dato : 16-06-05 19:14

Margit wrote:

> [...]
> er snegle. Det sker om natten. Hvad gør vi ved det? Det er lidt ærgerligt,
> når vi har haft arbejde med at passe og omplante de små planter.

Hvis det er den siberiske skovsnegl, så kan du også lave en ølfælde - klip
bunden af en mælkekarton, den skal være ca. 5 - 10 cm i højden, hæld ca. 2
cm øl i bunden og stil den i dit bed med Tagetes - lav flere ølfælder hvis
det er et stort bed. Og de er ikke kritiske med hvilken slags øl det er,
det behøver ikke være en belgisk munkeøl - den billigste discountøl virker
lige så godt.

En ca. 1% salmiakspiritus-opløsning i en blomsterforstøver er også et af
mange midler, der kan bruges mod sneglene.

Håber du får held med at bekæmpe sneglene.

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-06-05 09:08

On Thu, 16 Jun 2005 20:14:12 +0200, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:

klip
>En ca. 1% salmiakspiritus-opløsning i en blomsterforstøver er også et af
>mange midler, der kan bruges mod sneglene.

Hvordan ? fortæl fortæl, kan det bruges til grøntsager, som
brokoli m.m. er det giftigt ?
jeg har prøvet med øl, men uden virkning, det er dog ikke den
iberiske supersnegl jeg har, men en million andre.
mvh Ebbe

Fra : Klaus

Dato : 17-06-05 18:08

Ebbe Hansen wrote:

> On Thu, 16 Jun 2005 20:14:12 +0200, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:
>
> klip
>

> Hvordan ? fortæl fortæl, kan det bruges til grøntsager, som
> brokoli m.m. er det giftigt ?

Muligvis - jeg har ikke testet den opløsning og kan ikke sige noget med
sikkerhed. Hos den lokale købmand har jeg købt en halv liter 8%
salmiakspiritus og en blomsterforstøver, jeg hælder ca. 9 deciliter vand og
1 deciliter salmiakspiritus i blomsterforstøveren. Herefter går farmand i
kriiiiiiiiiiiig - krig mod de fordømte snegle, som regel om morgenen inden
de har gemt sig i jorden. Et skud med forstøveren og sneglen er færdig -
normalt er jeg modstander af kemisk krigsførelse, men dette er undtagelsen
der bekræftiger reglen. Med forstøveren rammer jeg præcist uden at ramme
agurker, vindruer eller hvad der ellers kan være af spiseligt. Så på dit
spørgsmål om det er giftigt, kan jeg kun svare, at jeg endnu ikke har taget
skade - tror jeg nok .

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-06-05 18:39

On Fri, 17 Jun 2005 19:07:42 +0200, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:
klip

> [...]
>spørgsmål om det er giftigt, kan jeg kun svare, at jeg endnu ikke har taget

Tak for svar, om giftigheden er jeg så ikke overbevist, og hvad
angår at ramme sneglen,hmm, hvis jeg kan se den, samler jeg den
da op, og træder på den, som jeg hidtil har gjort.
Det ville jo unægtelig være lettere at sprøjte planterne, men det
tør jeg så ikke, før jeg ved om det slår bunden ud af maven (min,
ikke sneglens)
mvh Ebbe

Fra : Anette

Dato : 17-06-05 11:20

Hej Margit
Ikke for at tage modet helt fra dig, men gør dig selv en tjeneste og gå din
have grundigt igennem når det er ved at blive mørkt, helst lige efter det
har regnet. Fat i lommelygten og find ud af hvad der spiser dine tagetes. Er
det iberisk skovsnegl skal du igang med en ulige kamp.
Vores have er superinficeret med iberiske skovsnegle, bl.a på grund af god
fugt, og udyrkede marker på 2 sider. - og nej vi har ikke tagetes, de har en
overlevelsestid her på mindre end to døgn her.
Vi fik forrige år foræret et par store plantekasser med tagetes, som vi
plantede ud,gravede voldgrav rundt om med Ureagødning/salt i, for at
beskytte planterne - det hjalp ikke en døjt. De åd samtlige planter på 2
dage. To Ølfælder i bedet var fyldt op på en nat - men der var stadig
rigeligt tilbage til at æde planterne.Vi har sprøjtet med alt hvad der kan
sprøjtes med, indkøbt Ferramol i dyre domme og You name it - det hjælper
ikke. De forslugne bæster æder alt hvad de kan komme til, og tagetes er
blandt de foretrukne, ligesom f.eks ærter, bønner, squash og
aspargeskartofler.

Det eneste der hjælper er at tage planterne og sætte dem i krukker med en
ombukket kant. Som f.eks en murerspand. Den kant kan sneglene åbenbart ikke
forcere.
Vi har i år opgivet at have køkkenhave og blomster begrænser sig til roser,
stauder og morgenfruer, dem gider sneglene ikke æde.I år er det så kun
drivhuset og jordbærbedet vi skal holde sneglene væk fra - pr håndkraft.

God arbejdslyst

/ Anette

Fra : Janne Poulsen

Dato : 04-07-05 11:07

Jeg har snegle af alle arter. Bl.a. vinbjergsnegle, som jeg egentlig er glad
for, selv om de er lige så storspisende som "dræbersneglene". Derfor duer
gift ikke. Jeg har derfor overvejet, at lave en mindre køkkenhave med
sneglehegn omkring. Har set at man kan få metalplader med et skarpt knæk til
formålet. Er der nogen der ved, om de virker?

Fra : Hans B.

Dato : 05-07-05 12:14

Ferromol er et formidabel godt middel mod snegle og ugiftigt for alle andre
end sneglene. Købes hos Matas

Mvh

hans