Dykkerforbud på Fu Shan Hai
Fra : Jan Birk

Dato : 16-06-05 11:18

Hej alle,

Som jeg har nævnt et par gange i løbet af foråret, har vi søgt om
tilladelse til at dykke på Fu Shan Hai. Vi har fået et afslag og ønsker
at anke afgørelsen.

For at lægge mest muligt pres på vores anke, har vi sat nogle
initiativer i søen, herunder:

1) Lavet en hjemmeside til formålet
-----------------------------------
http://ringbindet.dk/fsh/

I menu-punktet 'tilladelsen' er alle dokumenter som er medgået til
ansøgningen og afslaget listet. Vi har pt. søgt aktindsigt hos SOK og
venter materialet en af de nærmeste dage.

2) Brev til de bornholmske politikere
-------------------------------------
http://ringbindet.dk/fsh/akt/m7.php

3) Lavet en underskrifts indsamling
-----------------------------------
http://ringbindet.dk/fu/

Hvad kan vi mere gøre?

Vi kunne jo mægtigt godt tænke os, om du havde lyst til at skrive under:
http://ringbindet.dk/fu/

Vi er godt klar over at en underskriftindsamling ikke batter meget - om
noget, men så er det da forsøgt. Ethvert lille bidrag kan/skal hjælpe
med at få ophævet det tåbelige forbud.

Hvis du er politisk aktiv, kan du også tage fat i 'din' politiker
(kopier gerne fra http://ringbindet.dk/fsh/akt/m7.php). Enhver
forespørgsel fra en politiker til søfartsstyrelsen vil hjælpe med at
'presse'.....

Når vi har aktindsigten fra SOK indsender vi en anke over afgørelsen.

Hvis du har flere ide'er eller gode råd, er du velkommen til at maile
til mig: jb+ringbindet+dk (lav plus om til @ og . )!!

/Jan

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-06-05 12:43

Er det ikke SFS i skal have fat i? Det er dem der har lavet forbudet.

Undersøg om der er en bjærgningsoperation i gang på vraget, hvis ikke er
forbudet ophævet.

Anm. I medfør af § 6, litra 1, jf. § 28, litra 3, i lovbekendtgørelse nr.
627, af 26. juli 2002, om sikkerhed til søs, har SFS fastsat følgende: »Af
hensyn til den pågående bjærgningsoperation, er al uvedkommende sejlads,
dykning mv. forbudt i et område med en radius af 1 sm fra det på ovennævnte
position beliggende skibsvrag. Forbudet træder i kraft straks og er gældende
indtil bjærgningsoperationen er afsluttet.« Overtrædelse straffes med bøde
eller fængsel.
--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 16-06-05 18:29

> Er det ikke SFS i skal have fat i? Det er dem der har lavet forbudet.
>
> Undersøg om der er en bjærgningsoperation i gang på vraget, hvis ikke er
> forbudet ophævet.

De henholder sig til en § som omhandler dykkernes sikkerhed, desværre:

http://www.frv.dk/efterretning/2004/H06.HTM

Jeg citerer lige fra afslaget:

"Dykkerforbudet ved FU SHAN HAI er kundgjort i Efterretninger for
Søfarende efterretninger nummer 146/6 1004, og det omhandler al
uvedkommende dykning i en radius af 1000 m fra vraget"

Det næste bliver vel at man ikke må bade ved Dueodde, for det har SFS
åbenbart bemyndigelse til at udstede ( !

/Jan

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 16-06-05 13:05

Jeg mener at huske at dette forbud blev ophævet, men
genindført, af sikkerheds årsager) efter bare 3-4 måneder. (Så vidt jeg
husker).

Claus